Padling tester Vega Designs Expedition 485 og 515

Padling tester Vega Designs Expedition 485 og 515

Hvor går egentlig grensen hvor kvaliteten er såpass lav at produktet ikke lenger kan anbefales? Er det mulig å få to fullverdige plastkajakker til prisen av én? For å få et svar, har vi testet to båter fra prisgunstige Vega Designs.


Denne gangen har vi letet etter så rimelige, men samtidig velfungerende kajakker, som over hodet mulig. Etter en grundig gjennomgang av tilgjengelige forhandlerlister, falt valget på to båter fra importøren West System AS. Polyetylenutgavene Vega Designs Expedition 485 og 515 har felles detaljer og tilnærmet identisk design over vannlinjen. Lengde, volum, undervannsskrog og oppdrift er derimot forskjellige. Dermed burde de passe godt for et par som ønsker seg individuelt tilpassede farkoster, uten å ramme økonomien særlig hardt. Mange hevder at man får nøyaktig det man betaler for. Testen vil avsløre om dette også gjelder for testobjektene fra Vega Designs.

 

For hvem

Båtene er etter vår mening av typen tur/kystkajakker, som passer fint innaskjærs. Skrogene tåler en del vær og vind og fremstår som normalt lettdrevne. Et velavstemt stabilitetsmønster burde passe for de aller fleste. Absolutt nybegynnere kan få en flott start på padlekarrieren, samtidig som normalt erfarne padlere vil kunne glede seg over båtenes forutsigbare egenskaper.

 

De to utgavene av Vega Expedition er fremstilt av ett-lags rotasjonsstøpt polyetylen. Produksjonsmetoden gir stor slitestyrke, men også forholdsvis høy vekt. Støpefinish er av fin, gjennomsnittlig kvalitet. Vega 485 har spring i kjølen, mens kjøllinjen på 515 er strak. Resten av skrogene fremstår visuelt som nokså identiske. Bunnfasongen har en rund karakter. Skrogsidene er buet, og overgangen til den mildt krummede bunnen er sømløs. Baugen har markert overheng og forskipet er medium skarpt. Designet fører til fine fartsressurser i det viktige mellomregisteret. Konstruksjonene fremstår som såpass gjennomprøvd at det blir naturlig å trekke paralleller til plastkajakker i en høyere prisklasse.

 

Godt utstyrt

Bærehåndtak av kofferttypen er på plass fremme og bak. Alle fittings er delvis nedsenket. Lengst fremme er det i overkant mye strikk mellom de fire festene. Det blir således vanskelig å presse på plass skaftene til en delbar reserveåre. Her er det bare å legge om mønsteret, så er alt i sin skjønneste orden. Gode sikkerhetsliner og en luke på ti tommer er på plass på fordekket. Klaringen mellom lukelokket og det integrerte chassiset er noen hårstrå for stor. Det siver derfor inn noen dråper vann dersom kajakken ligger opp/ned i vannet.

 

Foran sittebrønnsargen finner vi en dagluke med skrulokk. Rommet har fornuftig volum og er fremstilt av tynn plast. Strikkmønsteret i samme område handler mest om smak og behag. Det er fritt frem for egen eksperimentering. De kan beholdes på tvers, eller legges om og krysses. Selv ville vi ha uansett ha komplettert med en strikk på tvers mellom dagluken og sargen. Akterdekket har en sentermontert gummiluke som er oval. Klaringen mellom lokket og polyetylenchassiset er også her en anelse for stor. Liten avstand mellom dekksfestene i forkant av luken, gjør at kun smale åreblad fungerer ved en åreposeredning. Det er i tillegg plass til mer sikkerhetsliner i området. Den gode plassen langs esingene åpner for at man med letthet kan kjøpe dekksfester og liner og montere slikt selv. Helt akter troner et isror som kan vippes opp 270 grader og sikres på bakdekket. Selve rorbladet stikker dypt og griper bra i vannet. Bladet er ikke avrundet i fartsretningen.

 

God plass

Sittebrønnen på kajakkene preges av en cockpitramme med ekstra god plass i bredden. Her skal det mye til før følelsen av klaustrofobi dukker opp. Bredden fordrer at et spruttrekk må velges med en viss omhu. Kajakkene har integrerte knestøtter. De er ikke anatomisk utformet, men støtter likevel bra under normal padling. Ingen av testeksemplarene har blitt rullet. Selve cockpitrammen har en rund kant med kort overheng. Trikset med å rubbe rammen med grovt sandpapir kan være en løsning for dem som ønsker at spruttrekket skal sitte fastere.

 

Ryggstøtten er integrert i setechassiset og utgjør en enhet som er festet til en dørkskinne. Støtten følger med setet når det føres frem og tilbake. Reguleringsområdet er nesten uendelig, så selv de mest kortvokste vil kunne nå pedalene. Selve setet er beskjedent polstret. Sittekomforten vurderes som gjennomsnittlig. Ryggstøttens helning kan reguleres, og deretter sikres med reim og spenne. Pedalene er todelte og fraspark skjer på nedre del, mens den øvre betjener roret. De er ikke selvjusterende, så etterstramming skjer via en såkalt clamcleat (klemme med skrå spor). Dersom pedalene skal føres frem, må linene først frigjøres fra klemmene, for deretter å strammes opp igjen. Prinsippet er nokså utdatert, men pedalene fungerer egentlig langt bedre enn ventet. Selve mekanikken er uten lyte. Pedalavstanden justeres via en forlengelsesarm som nås fra setet.

Alle lokk er sikret med tamper.

Alle lokk er sikret med tamper.

Roret har tilfredsstillende areal, men hydrodynamikken kan forbedres.

Roret har tilfredsstillende areal, men hydrodynamikken kan forbedres.

 

Nøye avstemt

Expedition 485: Primærstabiliteten er medium og har et noe utvidet arbeidsområde. Kajakken må kantes en del før sekundærstabiliteten på en sømløs måte tar over. Deretter øker sideveis motstand i takt med at båten krenges ytterligere. Sekundærstabiliteten er medium-pluss og blir aldri av den fremfusende og intense typen. Den ender opp i en sluttstivhet med medium motstand. Stabilitetsparameterne virker nøye avstemt. Selv viderekomne turpadlere vil trolig la seg begeistre av et skrog som ikke på noen måte sladrer om et produkt fra tilbudshyllen. Her har vi latt oss forføre av en turbåt som fungerer godt både for de ferske, og for dem med erfaring.

 

Expedition 515: -Til tross for flere designmessige likheter, er båtenes oppførsel ulike. Den totalt strake kjølen gjør at volumet på Expedition 515 får en noe annerledes fordeling under vannlinjen. Primærstabiliteten er sterkere og mer markert. Den har samtidig et mer snevert arbeidsfelt. Sekundærstabiliteten melder sin ankomst tidligere og kvitterer med å yte større motstand. Via tiltagende progresjon, ender den opp i en sterk sluttstivhet. Høyere stabilitetsverdier gjør båten mer rigid og makelig i bevegelsene.

 

Særlig effektivt

Expedition 485 utmerker seg ved å være lettdrevet mellom tre og fire knop. Helt normal turfart lå derfor på fine 3,9 knop. Det er i dette fartsområdet at skroget fremstår som særlig energieffektivt. Deretter merkes det at vannmotstanden begynner å tilta. Gjennomsnittsfart i vår testløype havnet således på mer alminnelige 4,45 knop. Toppfarten kulminerte ved 6,0 knop. Surfeegenskapene er vel kanskje det som imponerer aller mest. Her seiler man avgårde i selv moderate bølger. Gleden øker i takt med været. I hvit sjø er underholdningsfaktoren på surf både til å ta og føle på.

 

Expedition 515 oppleves ikke som like spretten og responsiv. Den strake kjølen genererer heller ingen «dip» i mellomfartsregisteret. Normal turfart havnet på mellom 3,7 og 3,8 knop. Bunnfasongen kommer mer til sin rett når det legges kraft i åretakene. Med høyere intensitet ble testløypen padlet med 4,55 knop som gjennomsnitt. Toppfarten endte på 6,2 knop. Den strake kjøllinjen gir marginalt større fartsgevinst når det fokuseres på teknikk og styrke. At den minste kajakken fremstår som mest lettdrevet i moderate hastigheter, bør passe glimrende når to personer med forskjellig styrke padler sammen.

 

Engasjerende

Expedition 485 har et skrog som evner å fange opp selv mindre variasjoner i strøm og småbølger. Selv om det selvsagt er en illusjon, føles det som skroget flyter høyt og lett på overflaten. Til tross for en velformet og skarp baug, har forparten et volum som genererer fin oppdrift. Kjøllinjen har tilstrekkelig med spring til at forparten løfter seg over møtende sjø. Dermed føles kajakken også tørr. Springen gjør også at torsjonsstivheten (vridningsstivheten) fremstår som best av disse to. Til å være en typisk turkajakk, er lekeegenskapene bedre enn forventet. Men, å sammenligne slike turbåter med dedikerte havkajakker, blir ikke helt rettferdig.

 

Carvingresponsen med roret ute av vannet, er noe under middels. Reaksjonen er likevel god nok til at det kan padles rorløst både langt og lenge under moderate forhold. Svingdiameteren med rorbladet nedsenket, avhenger i stor grad av hvor steilt man har stilt inn de øvre pedalene. Selv om bladet ikke er avrundet i forkant, griper det godt i vannet på begge kajakkene. Retningsstabiliteten er også flott på båtene, og påvirkes i mindre grad av vindretningen. Selv med roret operativt, kan det innimellom bli nødvendig å supplere med styretak når været treffer aktenfor tvers.

 

Andre takter

Expedition 515 kjennes tyngre og mer massiv på vannet. Den leser ikke småbølger og mindre variasjoner på samme måte. Høyere stabilitet gir en annerledes og mer autoritær padleopplevelse. Alle bevegelser er roligere. Under alle relevante forhold føles den gedigen, trygg og solid. Forskipet viser større trang til å gå mer igjennom møtende sjø. Langskips stabilitet er høyere, samtidig som kajakken føles mer våt under eksponerte forhold. I større sjø og kraftig vind blir gjerne båter med strak kjøl noe stiv i bevegelsene. Stabiliteten er hele tiden tilfredsstillende, men underholdningsfaktoren holdes på et moderat nivå.

 

Svingdiameteren med roret i bruk er større enn på Ex. 485, og alle kommandoer krever lengre reaksjonstid. Carvingresponsen er av det svært makelige slaget. Etter min mening har vi å gjøre med en kajakk som i utgangspunktet er beregnet for ror. Surfeegenskapene er fine i sjø med stor bølgelengde. Den strake kjølen medfører samtidig at baugen har lettere for å kjøre seg inn i skarpe bølger som innhentes. Som en ren tur -og transportfarkost fungerer den uansett glimrende. Svært mange søker nettopp slike trygge og forutsigbare egenskaper. Da spiller det mindre rolle at den ikke akkurat er proppfull av virilitet.

 

Tekniske data

Vega Exp.
Lengde
Bredde
Opgitt vekt
Veid av oss
Cocpitåpning
Lastekapasitet
Anb. Padlers vekt
Pris
485
485 cm.
56 cm.
24 kilo
29,7 kilo
43 x 81 cm.
150 kilo
45 – 90 kilo
Kr. 5990,-
Vega Exp. 515
515 cm.
59 cm.
26 kilo
30,9 kilo
44 x 87 cm.
160 kilo
70 – 120 kilo
Kr. 5990,-

Forhandler                              West System AS

  • Categories: Tester, Uncategorized
    Tags: Kajakk, Tester

    Om journalisten