Test av Excursion 500

Test av Excursion 500

Hasle har nylig utvidet programmet med en mindre voluminøs Excursion. Siden modellen nå kan tilbys i to størrelser, frir produsenten til et langt bredere publikum. Nykommeren henvender seg spesielt til dem som føler at den opprinnelige versjonen er et halvt nummer for stor.


Noen av leserne husker kanskje testen av Hasle Excursion i PADLING nummer.2/2007. Se www.padlesiden.no Kajakken, som nå har fått tilleggsbenevnelsen 520, fikk gode skussmål. Vi la vekt på smarte detaljer, fin kvalitet og gode padleegenskaper. Enkelte padlere har i ettertid ønsket seg en noe mindre utgave av denne fullvoksne kajakken. Siden Hasle har vært lydhør, kan vi nå presentere en test av den splitter nye Excursion 500.

Kajakken har harmoniske linjer

Mange vil mene at kajakken har harmoniske linjer.

 

Nytt skrog

Testkajakken har tilsynelatende svært mye til felles med opphavet. Selv de uinnvidde vil legge merke til alle likhetstrekkene over vannlinjen. Dekket har lite spring, og baugens overheng står fint i stil med kajakkens generelle design. Sikkerhetslinene løper via integrerte gater langs esingen. Lukene foran og bak er identiske. Den lille og praktiske dagluken er også på plass foran sargen. Sits, ryggstøtte og pedaler er selvsagt montert på Hasles smarte dørkskinne. For at totalvekten skal bli så lav som mulig, er skinnen produsert i et ekstra lett og sterkt materiale. Avstand mellom sits og pedaler kan enkelt reguleres, selv om man befinner seg midt på fjorden.

 

Både sittebrønnssargen og selve cockpiten er tilpasset dem med middels kroppsmål. For øket styrke og stivhet, er sargen krympet fast til dekket. Padleren sitter dypt og trygt i sittebrønnen. Den komfortable og stabile ryggstøtten er regulerbar og gir veldig god støtte. Ergo fjærer den forholdsvis lite hvis padleren lener seg kraftig bakover. Den bør derfor slakkes i tilfelle eskimorullen skal øves inn. Men dette er uansett en touringbåt der andre egenskaper har blitt prioritert fremfor stor rullevennlighet. Kajakken har imidlertid brukbare lårstøtter, så en flink utøver vil neppe få problemer med rullen. Excursion 500 vil få et annet strikkmønster (konfigurasjon) på bakdekket enn det som er avbildet. Det nye mønsteret vil gi langt bedre feste for åren ved redning ved bruk av årepose eller flottør.

Roret kan heves

Roret fra SmartTrack er fjærbelastet mot fartsretningen. Det kan heves 180 grader.

 

Selve skroget er fullstendig nytt fra baug til akter og har derfor svært lite til felles med 520. Kjøllinjen er uvanlig strak og selve bunnen har svak v-form. Overgangen mellom bunn og skrogsider er tydelig avrundet. Kajakken har såkalt ”svensk form”, der bredeste punkt er like bak sittebrønnen. Den er designet for bruk av ror, og produsenten har valgt å utstyre den med et eksemplar fra SmartTrack. Etter min mening er dette roret noe av det bedre som finnes på markedet. Det er fjærbelastet mot fartsretningen og vil alltid søke tilbake til loddrett posisjon etter at det eventuelt har støtt på noe. I likhet med andre gode rorkajakker, kreves det minimalt med erfaring for å kunne manøvrere farkosten. Man styrer via pedalene og roret sørger for resten.

 

Bedre enn originalen

Forholdene i testperioden bød ikke på de mest alvorlige prøvelsene. På den annen side kan man gjerne si at været var velegnet for båttypen. Mange turpadlere foretrekker tross alt å være på sjøen under normale forhold. Krengingsmønsteret er behagelig og sideveis bevegelser er fri for større overraskelser. Sammenlignet med andre lignende kajakker, er både primær- og sekundærstabiliteten god. Nybegynnere trenger ikke på noen måte å kvie seg for å gå om bord. Oppfattelsen av stabilitet er veldig individuell, men her bør uansett veldig mange kunne finne seg til rette. Testloggboken inneholder superlativer som trivelig, komfortabel, trygg, lettpadlet og enkel å manøvrere. Setet føles også komfortabelt, selv etter flere timer om bord.

 

Sjøegenskapene ble i hovedsak testet ut i bølger fra større båter. Den går mykt og behagelig inn i møtende bølger. Irriterende slag og plask fra baugen er forholdsvis fraværende. Dette er en liten cruiser som ber om å bli tatt med på trivelige turer, gjerne med både grillmat og litt oppakning. Polyetylenkajakker er generelt svært slitesterke og de tåler godt å bli padlet rett opp på stranden. Skrog med såpass rund overgang mellom bunn og skrogsider er generelt sett enkle å kontrollere når bølger kommer fra siden.

Skroget er lettdrevet

Skroget er forholdsvis lettdrevet.

 

Lettdrevet

Skroget på testeksemplaret er forholdsvis lettdrevet og gjennomsnittsfarten ble målt til 4,4 knop, noe som er identisk med hva jeg tidligere oppnådde med 520. Toppfarten ble logget til seks knop, og det er en halv knop lavere enn den voluminøse utgaven. Målingene forteller at personer med min vekt (95 kilo) sannsynligvis vil klare å ta ut høyere toppfart med den større Excursion 520. Tallene vil trolig snu seg i testbåtens favør, dersom kandidaten har lavere kroppsvekt.

 

Kajakken surfer på en måte som bør tiltale de som ikke tidligere har turt å prøve. Med denne båten er det enkelt å få det til og den finner ikke på noe uventet. Til tross for den strake kjøllinjen, er svingresponsen prima. Farkosten lystrer roret via de fine pedalene, på en forbilledlig måte. Til gjengjeld er kajakken ikke beregnet for carving (svinging ved hjelp av kantingsteknikk). Byggematerialet er av sandwich/polyetylen og vekten har blitt behagelig lav. Den veier kun 24 kilo, og skal dermed være en av de aller letteste mykplastbåtene i femmetersklassen. Vekten er nå på nivå med flere glassfiberkajakker.

God plass i sittebrønnen

Konklusjon

Excursion 500 har mål, vekt og egenskaper som er spesielt tilpasset dem med middels kroppsmål og vekt. Dersom brukeren ikke har uvanlig lange bein, eller har for vane å fylle opp lasterommene, vil også litt kraftigere personer kunne finne seg til rette. Begrensingen oppad vil trolig være ved undertegnedes 180 centimeter og 95 kilo. Da vil det fremdeles være mulig å bringe med seg inntil tretti kilo last. Kajakkens oppførsel er av den absolutt medgjørlige sorten, da den smigrer nybegynneren, uten å kjede den viderekomne. Etter min mening er dette den hittil beste båten fra bedriften i Askim.

 

Tekniske data Excursion 500:

 

Lengde                       500 cm.

Bredde                                   56 cm.

Cockpit                       40 x 78 cm.

Vekt                           24 kilo

Veil. Pris                     Kr. 12.200,-

Utlånt av                    Arne Hasle AS www.arnehasle.no

 

  • Categories: Tester

    Om journalisten