8177 Views

Test av Necky Eliza og Necky Elias

Padling 9.14: Kajakker kan sammenlignes med sko. De bør passe brukeren for at utbyttet skal bli best mulig. I denne dobbelttesten har vi tatt for oss to prisgunstige kajakker som i særlig grad er tiltenkt et padlende par. Når selv fargevalget er viet oppmerksomhet, forstår vi at Necky mener alvor.

Februar 20, 2015
Solvei Harila Skjold storkoste seg om bord i Necky Eliza.
Skrevet av:

janfjelde

Necky-fabrikken er ikke alene om å produsere en populær modell i flere størrelser. Men, nevnte konsern er kanskje et av de få som, ved å lytte til kvinners behov, valgte å designe en utgave spesielt beregnet for damer (Eliza). Båten slo så godt an at Necky ble bedt om å up-size den vellykkede kreasjonen slik at større personer også kunne få glede av dens egenskaper. Dermed kan de nå tilby to matchende kajakker for ham og henne, Necky Eliza og Necky Elias.

Necky Eliza og Necky Elias

Etter vår mening er kajakkene et stilig valg for ham og henne.

 

For hvem

Båtenes allsidige bruksområde gjør at de passer til rekreasjon, tur, skjærgård og bølgelek. Medium volum er ideelt for padlere mellom 40 og 80 kilo. Da blir det i tillegg plass til bagasje. Uvanlig trygge stabilitetsparametre frir i særlig grad til nybegynnere og personer med lettere funksjonshemming. I dårlig vær vil selv viderekomne kunne sette pris på de klippesolide sjøegenskapene. Padleklubber bør også kjenne sin besøkelsestid, for trening på kantingsteknikk kan tilrettelegges på en særs betryggende måte om bord i Eliza og Elias.

 

Spesiell bunnfasong

Testobjektene er fremstilt av tolags polyetylen. Støpefinishen er i absolutt toppklasse. De har identisk lengde og samme bunnprofil. Derfra er forskjellene tydelige. Eliza er lavere, har mindre cockpit og er i besittelse av et redusert totalvolum. Skrogvekten er samtidig tre kilo lavere. Da det er mindre avstand mellom skottene i sittebrønnen, er plassen i lasterommene omtrent identisk med den større Elias.

 

Begge kajakkene har en kjøllinje med moderat spring. Overgangen mellom den v-formede bunnen og de bratte skrogsidene er av knekkspanttypen. Selve knekken har markert rocker(spring). Reaksjonen på carving(kanting) blir derfor skarp og konsis. Den effektive bredden under vannlinjen er trukket så langt ut mot stevnene som mulig. Designet gir ekstra volum både foran og bak. Til tross for en stabilitetsfremmende bunnfasong, er baugpartiet tilstrekkelig skarpt til at bevegelsene i kraftig motsjø blir dempet. Polyetylenutgavene av Eliza og Elias leveres med ror som standard. Komposittversjonene kommer derimot kun med senkekjøl.

Necky Elias

Vi fikk låne en Elias med et flott fargemønster.

 

Luker med særpreg

Båtenes dekksrigg har mange fine detaljer. Løftehåndtakene er noe forskjellig plassert på henholdsvis Elias og Eliza. Samtlige fungerer godt til både bæring og redning. Sikkerhetslinene har innvevd refleks. Fronten er forsynt med liner og strikk i rikelig monn. Akterdekket har etter vår mening fått smake sparekniven. Fester til formålstjenlig åreposeredning glimrer nemlig med sitt fravær. På båter som beveger seg inn i rekreasjonssegmentet bør slikt være på plass. Fremme og bak gir strikkene gode festemuligheter for en delbar reserveåre.

 

Foran sargen løper det tre strikk på tvers. Båtene har ikke dagluker. Til gjengjeld er de utstyrt med to ovale utgaver, hvor den bakerste har størst åpning. Dreneringen er veldig god. Plastlokkene træs ned over integrerte lukechassis som er vertikale. Tetningen består av et dobbelt sett gummilepper som gjør lokkene enkle og betjene. De er sikret med spenner som har fire festepunkt mot dekk. I testen lå båtene opp/ned i sjøen i et kvarter. Fremre luke var tett, mens akterutgaven slapp inn noen dråper vann.

Luker Elias

Begge kajakkene er identisk utrustet. Lukene er særegne i sin form og funksjon.

 

Mange farger

Sittebrønnene på de to båtene er helt likt utstyrt. Interne mål og volum varierer derimot tydelig. Eliza har mindre cockpitåpning, er lavere under dekk og har merkbart kortere avstand mellom de to skottene. Forskjellen er såpass stor, at undertegnede (180 cm/92 kilo) med nød og neppe klarer å presse seg på plass. Pedalene står da helt i fremste posisjon og kan ikke betjene roret.

 

Secondtesteren på 154 centimeter hadde derimot tilnærmet perfekte plassforhold om bord i den rosa kajakken. «Damebåt» er slik vi ser det bare en gimmick. I praksis snakker vi om et fartøy som passer godt for mindre og mellomstore personer av begge kjønn. Siden rosa kun er ett av mange fargealternativ, er det lite i veien for at ungdom og lettere menn kan satse på en Eliza i en annen kulør.

Varmeisolerende celleplast

Varmeisolerende celleplast

Sete og knestøtter er polstret med varmeisolerende celleplast.

 

Nesten perfekt

Det anatomiske setet er lavt montert og har myk polstring i celleplast. Sitteputen er lang og gir god støtte til lårene når beina strekkes ut. Om padleren spenner seg fast mot de myke og behagelige knestøttene, mister lårene litt av kontakten til setet. Knestøttene kan ved hjelp av fire skruer fjernes om ønskelig. Setets anatomi synes i særlig grad å tilgodese dem som ikke trives i utgaver med trang passform. Ryggstøtten er også polstret og har en vannavstøtende, syntetisk overflate. Reguleringen skjer via to spenner på baksiden. Disse kommer litt i konflikt med strikkopphenget og kan derfor være en tanke klorete å betjene. Riktig innstilt, former støtten seg nydelig over hoftene. Sammenlignet med andre kajakker vi har testet, vurderes sittekomforten om bord i Elias og Elisa som ledende i prisklassen.

 

Enkelt og pålitelig

Pedalene glir på skinner langs skrogsidene. Utvekslingen til roret er fornuftig. Derfor blir den langsgående vandringen beskjeden i forhold til selve rorutslaget. Avstanden reguleres med enkle stropper som har strammelåser (klemmer) av «ryggsekktypen». Pedalene kan med letthet trekkes mot kroppen. Ved å vippe på klemmene, vil de i motsatt fall kunne skyves fremover. Innstillingene utføres lettvint fra sitteposisjonen. Prinsippet er enkelt og pålitelig, og fungerer veldig greit. Om de brukes ekstra hardt, må de kanskje etterstrammes med visse mellomrom. Selvsagt finnes det mer sofistikerte løsninger på markedet, men på kajakker av denne typen er valget fornuftig. For vår secondtesters del var de en perfekt match. Hun lot seg virkelig begeistre av den praktiske funksjonen.

Akterdekket

Akterdekket har flere gode detaljer, men det mangler gode fester for åreposeredning.

 

Superstabil

Elias og Eliza er såpass stabile at selv de mest skeptiske burde unne seg en prøvetur. Under våre krengingsprøver måtte det faktisk anstrengelser til før Solvei klarte å bringe Eliza over vippepunktet. Både primær- og sekundærstabiliteten er svært høy. Sluttstivheten kan best beskrives som en «vegg». Om bord i disse båtene må trolig de aller fleste nærmest ønske (!) å få bunnen i været, dersom en kantring skal bli et faktum.

 

Den uvanlig gode stabiliteten er båtenes varemerke under alle forhold. Da det kreves bevisste handlinger for å få kjølen i været, kan det føles på samme måte når kajakkene skal rulles opp igjen. Det finnes ingen hoftestøtter om bord, så ved rulle og oppdriftstak (sculling) blir ikke kontakten mellom padler og fartøy like tett som ønskelig. Testeksemplarene fra Necky er derfor noe mindre lettrullet enn de mer dedikerte havkajakkene.

Strammereimer

Ryggstøttens strammereimer er ikke spesielt lettbetjente.

 

Tar aldri slutt

Skrogene lar seg bare i liten grad affisere av bølger som går hvit. Svingresponsen er flott når roret ikke er i bruk, så her er det både artig og trygt å leke seg med carving. De mer trygghetssøkende vil muligens velge å ha roret permanent nedsenket. Rorbladet griper såpass godt i vannet at det blir fristende å trekke frem metaforen om å padle på NSB sin skinnegang. Et tilsvarende mektig grep, med påfølgende kontroll, er slett ingen daglig kost. Surf i kuling er en øvelse som får frem smilet. Båtene surfer nemlig overraskende lett. Hastigheten er gjerne ikke i stjerneklassen, men opplevelsen tar liksom aldri slutt.

 

Samtidig åpner det seg totalt nye dører for dem som primært bare har padlet på vindstille dager. Her bør det være rom for litt eksperimentering uten at noe går galt. Uansett fra hvilken vinkel været kommer fra, fremstår båtene som sjøsterke. Stabiliteten er hele tiden i superklassen. Torsjonsstivheten ligger derimot noe tilbake for polyetylenkajakker med en rundere bunnfasong. I mye vind og sjø fremstår eksemplarene som noe våte dersom padleren befinner seg i øvre vektklasse. Et stramt spruttrekk kan da være på sin plass.

Pedalene

Pedalene falt i smak hos secondtesteren. De glir lett og er enkle å betjene.

 

En halv knop

Det vil alltid gå noe fart tapt i høy stabilitet. Dessuten trykker en padler med hovedtesters vekt slike skrog noe lenger ned i vannet enn hva som regnes som optimalt. Helt rolig og avslappet turfart om bord i Elias plasserte seg for min egen del på 3,6 knop. Gjennomsnittshastighet med noe kraft på åren havnet på 4,35 knop. Toppfarten endte på 5,5 knop.  Surfehastigheten i frisk bris og liten kuling plasserte seg mellom 5,5 og 7,5 knop. Skrogene surfer uvanlig lett og er ikke avhengig av kjempebølger for å seile avgårde.

 

Andre testers mening

Solvei Harila Skjold, 29 år. Høyde: 154 centimeter. Vekt: 44 kilo. Relevant padleerfaring. Har våttkort.

 

-For meg som er rullestolbruker er krav til høy og betryggende stabilitet en selvfølge. At Eliza er den hittil stødigste kajakken jeg har padlet, gjør den veldig interessant. Detaljene i sittebrønnen betyr også mye. Setet har varm og behagelig polstring, men selve fasongen kunne godt ha vært mer anatomisk. Sitteputen er etter mine preferanser litt for flat. Ryggstøtten er derimot veldig behagelig og sitter slik den skal.

 

Jeg bruker ikke ror, så med dette fastlåst på bakdekket, fungerer pedalene som rene fothvilere. Måten de kan strammes på, var en ny opplevelse. Jeg kan med letthet ta tak i stroppene og trekke dem i perfekt posisjon. Knestøttene er også komfortable i bruk, men de var litt til hinder når jeg skulle ut av båten. Et stort pluss at de kan demonteres om ønskelig. Skroget reagerer godt på kanting. For meg som er såpass lett, føles kajakken lettdrevet i normal turfart. Til tross for at jeg ikke er en typisk «rosa dame», synes jeg fargen er tøff. Necky Eliza falt i såpass god smak at jeg kjøpte testeksemplaret.

Rorbladet

Båtene fungerer godt uten at roret er i bruk. Rorbladet er digert og griper godt i vannet.

 

Konklusjon

Selv om Necky slett ikke er alene om å tenke båter for ham og henne, scorer de høyt med sitt bidrag. Stabiliteten frir i særdeleshet til dem som ønsker seg en ekstra trygg farkost. Som en felles startpakke for et par, er kajakkene etter vårt skjønn glimrende. Kvaliteten er gjennomgående høy og prisen er utvilsom rimelig. Her er det i sannhet lite å sette fingeren på. Vi har latt oss både begeistre og sjarmere.

Nicky Eliza

 

 

Tekniske data Necky Eliza og Necky Elias

 

Lengde                                   470 cm                                               470cm.

Bredde                                   55,8 cm                                  56,5 cm.

Oppgitt vekt                           22 kilo                                    25,4 kilo

Veid av oss                             23 kilo                                    25,9 kilo

Cockpitåpning                       71,6 x 40,6 cm.                      81,9 x 40,6 cm.

Pris                                          Kr.8900,-                                Kr.8900,-

Utlånt av                                West System Norge AS

www.westsystem.no

 

Følg oss på sosiale medier

ABONNER PÅ NYHETSBREVET

For å se hvordan vi bruker din informasjon, ta en titt på vår Privacy policy