Atlantis Spartan

Atlantis Spartan

Forventningene var over middels høye da vi mottok senkekjølskajakken Atlantis Spartan til test. En av våre konklusjoner er at kajakken er alt annet enn spartansk.


Vi har tidligere testet de to langturskajakkene Titan og Wav fra Atlantis (PADLING nr. 1/08). Båtene kunne vise til flott kvalitet og spesielt trygge sjøegenskaper.  

 

Det er et faktum at rorløse kajakker med senkekjøl har økt i popularitet de siste årene. Det kan være flere årsaker til dette, og å starte noe diskusjon om hva som er ”best” av ror eller rorløst, har ikke mye for seg. Senkekjølsbåter av ”Britdesign-typen” har en tendens til å følge en felles designkodeks. Selv om form følger funksjon, synes jeg at altfor mange produsenter ser hverandre i kortene. Høye stevner, tradisjonelle fargevalg, markert spring i dekket, kraftig rocker i kjølen med mer. Må det virkelig være slik?  Glimrende kajakker kan noen ganger koste både 20.000-30.000 kroner. Da gjør det ikke noe om fartøyet har ørlite grann særpreg.

 

Har personlighet

Selv om Spartan nødvendigvis er i besittelse av enkelte fellesnevnere, har den en anstendig grad av personlighet. Dekket på testeksemplaret er frekt, men ufornuftig lakkert i sort farge. Demobåten er også levert med sortlakkert forpart og bakpart av det hvite skroget. Selv om dekoren smaker lovlig mye av Tiderace, er det nå litt tøft da. ”Bananpreget” er tonet kraftig ned ved at dekkets linjer er strukket ut. Det samme gjelder kjølen. To og en halv meter av denne er strak som en linjal. Siste meteren mot hver av stevnene er bare svakt buet.

 

Baugen er samtidig lavere enn hva vi ellers er vant til. Både foran og bak har båten ovale og lastevennlige luker på 41 x 22,5 centimeter. I tillegg finnes det en dagluke på 19 centimeter rett bak sittebrønnen. Lukechassisene er støpt fast i dekket, og de er omringet av generøse dreneringsfelt. Fra 2010 kan båten bestilles med nøyaktig de lukene man ønsker, Kajaksport, Valley eller noe annet. Fabrikken lar kundene velge. Uavhengig av fabrikat, vil gummilokkene selvsagt være sikret med korte liner.

 

Designet for redning

Det løper solide sikkerhetsliner langs esingen både foran og bak. Disse er utstyrt med smarte strammere av elastisk bånd. Dermed kan linene slakkes betraktelig hvis det skal foretas åreposeredning. Dersom en padler havner i sjøen, kan iskalde fingre noen ganger gjøre det tvingende nødvendig å holde seg fast ved å tre armen innenfor ”tauverket”. Håndtakene i stevnene er primært designet for redning. Halvparten av de korte tampene, nærmest håndtakene, er forsynt med et tynt plastrør. Slik elimineres faren for at fingrene kan komme i klem. Selv tilhører jeg dem som hadde satt pris på at de i tillegg hadde hatt et elastisk oppheng.

 

Bakdekket er utstyrt med solide fester som er beregnet for en delbar åre. Samme festemulighet finnes på fordekket. Bra! Foran cockpitsargen er båten utstyrt med kraftige strikk i et X-mønster. Etter vår smak er det altfor stor avstand mellom de langsgående festepunktene. Mønsteret blir derfor veldig åpent. Et femte festepunkt, som er midt i selve krysset, gjør det vanskelig å plassere laminerte kart på en grei måte. Selv om alminnelige kartmapper leveres med kroker som kan festes til sikkerhetslinene, ønsker mange å kunne velge selv. Hvorfor kan ikke Atlantis overføre mønsteret som er brukt på Titan VI? På den båten er fire dekksfester erstattet med seks. De står tettere og fungerer dermed helt prima.

 

Samtlige festepunkter, både foran og bak, er uansett flott nedfelt i dekket på Spartan. Reguleringsspaken for senkekjølen er plassert lett tilgjengelig på styrbord side. Vaieren har 19 kordeler som er viklet rundt en kjerne. Produsenten garanterer at den ikke skal kunne la seg komprimere. Strømpen er faststøpt til skroget i hele sin lengde. Dermed ligger den ikke og ”lever” når skeget senkes ned eller trekkes opp. Innfestningen til skegboksen er hermetisk forseglet med glassfiber og polyester. Lekkasjer blir dermed en saga blott. 

 

Krever bestemt kanting

Skroget har bratte sider, og overgangen til den svakt v-formede bunnen er av typen medium chines (markert, men likevel tydelig avrundet). Bredden i bunnen, målt fra senter-senter chine, er på 50 centimeter. Kajakken scorer høyt på begge stabilitetsparametrene. Initialstabiliteten befinner seg etter min mening noe over gjennomsnittet for kajakker av denne typen. Den glimrende sekundærstabiliteten overtar etter en ganske beskjeden kanting. Virkningsgraden er tydelig stigende mot den endelige sluttstivheten. I våre forsøk opphører ikke denne før sittebrønnssargen berører vannflaten.

 

Skrogets form, i kombinasjon med lavt montert sete, gir med andre ord grønt lys til å kante så det monner! Dersom svingradiusen skal bli akseptabel, må padleren tørre å benytte seg av bratt carving. Bare husk at det er forskjell på ”å kante” og å lene seg utover!.. Sammenlignet med en mer kompromissløs knekkspantkreasjon, vil nok ”vår” båt bli betraktet som forholdsvis snill og tilgivende. Slik oppførsel er en stor fordel dersom padleren er tidlig i lærekurven, og teknisk kompetanse ligger på et grovkornet og upolert nivå. Den mer rutinerte utøveren vil på den annen side kunne dra nytte av en farkost som er enkel å beregne ved lek og moro. Erfarne rockhoppere vil trolig sette pris på den gode stabiliteten under tøffe forhold. Derfor tror jeg at båten vil passe glimrende for en god del padlere som har funnet seg til rette i senkekjølssegmentet.   

 

Gode fartsegenskaper

GPS-målingene viser at kajakken er rask. Lasterommene var tomme i hele testperioden, og jeg brukte min egen VKV-åre på 220 centimeter. Gjennomsnittsfarten i testløypen havnet på 4,6 knop. Toppfarten stoppet på 6,6 knop. Grei turfart stabiliserte seg på gode 4,1 knop. Det var flau vind under selve fartsmålingene, og det ble tatt hensyn til varierende strømforhold. Retningsstabiliteten er veldig bra, både når det er rolig, og i vind av bris styrke. Da er bruk av senkekjøl etter min mening helt unødvendig. Båten har også vært testet i frisk bris i området rundt Nordhordlandsbroen. Signifikant bølgehøyde var trolig på 70-80 centimeter. Bropilarer og strøm fører til merkbar turbulens, og bølgene blir fort krappe og uberegnelige. Med skeget innfelt, dreier Spartan fint opp mot vinden. Supplert med litt carving, har senkekjølen bra effekt i sidevind. Dermed blir det mindre slitsomt å holde en fast kompasskurs.

 

Båtens sideveis bevegelser i vanskelig skvalpesjø farges positivt av en fysisk tilstedeværende sekundærstabilitet. Denne er på allerten, eller ”litt på hugget”, hele tiden og gir øyeblikkelig support dersom det er nødvendig. Subjektive oppfatninger av en kajakks bevegelser varierer selvsagt i takt med padlerens erfaring. Selv om PADLING har testet enkelte havkajakker med like flott stabilitet, må Spartan utvilsom kunne kalles både velkonstruert og sjødyktig! Imidlertid anbefales bruk av neoprenetrekk på det sterkeste! Dersom det legges kraft i padletakene, opplever jeg gangen i kraftig motsjø som ganske våt. Strak kjøl og lav baug har en tendens til å gå gjennom bølgene, og ikke over dem. En stor og oval luke, i kombinasjon med et beskjedent buet framdekk, gjør at avrenningen blir begrenset. I motsetning til en del testobjekter som kaster kaskader av sjøsprøyt rett i padlerens ansikt, havner noe av vannmassene nå i båteierens fang. Til gjengjeld skal de mest naturlige konkurrentene få slite med å holde følge når det padles rett mot været.

 

Båten surfer godt, men i frisk bris blir det naturlig (og nødvendig!) å supplere med styretak for å holde kursen. GPSen viste en surfehastighet på 8,6 knop i den friske brisen. Kajakker med skarpere stevner og mindre bæring, kan erfaringsmessig vise til bedre retningsstabilitet i medvind. Men, slike skrog vil stort sett ha mer moderate fartsegenskaper. Kompromiss blir det uansett, så her får padleren finne ut hva som er av størst betydning. Dersom det skal padles langt og lenge, tror jeg at mange vil sette pris på denne kanadiske fabrikkens avveining.

 

Glimrende sittebrønn

I likhet med andre kajakker fra Atlantis, har testeksemplaret et godt sete av glassfiberkompositt. Konstruksjonen kan umiddelbart virke noe underdimensjonert, men det ligger en tanke bak. Meningen er at setet skal ha en viss fjærende effekt. Sitteflaten er både lang og bred, og burde dermed passe bra for litt større padlere. Selv om fasongen kunne vært mer konkav, er jeg for min egen del veldig fornøyd med komforten. Mye tyder på at setet støtter på de rette stedene. I tillegg kan setet med et enkelt håndgrep forflyttes et par tommer i lengderetningen. Denne ett års gamle demobåten var ikke forsynt med padding (fast polstring) i skrogsidene. Slikt er standard fra 2010. For de spesielt interesserte kan Atlantis skilte med en ”low-volume” i sitt program. Den heter Spartan VI og har 36 liter mindre volum.

 

Testbåtens sittebrønnsåpning er på 79 x 42,5 centimeter. Ryggstøtten fungerer veldig bra siden strammereimen er festet lenger fremme langs skrogsidene enn normalt. Støtten følger padlerens bevegelser på en glimrende måte. Så sant man ikke setter seg på den, kommer den heller ikke ut av stilling. Reimen har en solid lås av metallegering. Stramming og slakking utføres på et øyeblikk. Husk at slike patenter ideelt sett bør skylles med ferskvann etter bruk. Ellers vil krystallisert salt over tid nedsette funksjonen. Resultatet kan bli en ryggstøtte som begynner å glippe. Fothvilerne er produsert av Yakima. De er fremstilt av metall og er enkle å regulere med tærne. Etter min smak er de montert to-tre centimeter for lavt. Siden dekket ikke har innsving, er det god plass til digre skostørrelser. Lårstøttene har flott passform og polstringen har passelig fasthet. Fin avstand til bakre sargkant burde i utgangspunktet gjøre det enkelt å legge seg godt bakover ved rulle. Det svært lavt plasserte setet setter dessverre visse begrensinger. Men, hvorfor ikke prøve seg på fremoverlent rulle?

 

Audun Hålands vurdering

Spartan har stilig og tøff farge/dekor, men den er ikke særlig godt synlig under padling i vintermørke. Finishen virker bra, men rigging på fremdekk kunne vært bedre. Dagluken er god og skeget er helt ok. Setet er komfortabelt og jeg får fin kontakt med kajakken. Ved veldig høye støttetak sklir jeg likevel litt sidelengs i setet. Spartan er svært trygg å kante og den inviterer meg til lek med støttetak, cowboyredning og annen moro. Bakre cockpitkant er for høy til god bakoverlening. Toppfarten ble målt til 6,5 knop. Det var enkelt å holde god marsjfart på mellom 4 og 4,5 knop. Jeg fikk ikke prøvd kajakken i vind og bølger, men den gikk ganske tørt med småkrapp sjø på skrått forfra. Retningsstabiliteten oppleves som god. Spartan er en båt som jeg trygt kunne ha sendt ferske padlere om bord i, uten at den blir kjedelig for viderekomne.

 

 

Konklusjon

I likhet med de andre kajakkene fra Atlantis, vitner Spartan om et samvittighetsfullt og gjennomført håndverk. En dyktig designer har lekt seg med flere artige detaljer. I praktisk bruk er gode fartsressurser prioritert fremfor ekstrem lekenhet. Selvsagt er kajakken med på lek og moro, men den befinner seg hele tiden på den tilgivende og trygge siden av skalaen. Den suverene sluttstivheten er på nivå med de aller beste havkajakkene vi har testet. Skal det padles langt og lenge, med en kajakk som også kan by på underholdning, bør Spartan virkelig sjekkes ut. Audun, som har lang erfaring med rorløse kajakker, hadde ikke lyst å gå i land etter testen. Det forteller det meste om Spartan!

 

Tekniske data

 

Lengde                                   533 centimeter

Bredde                                               54,6 centimeter

Cockpit                                  79 x 42,5 centimeter

Lastekapasitet                        150 kilo

Totalt volum                           376 liter

Byggemateriale                      Glassfiberarmert polyester

Vekt                                       24 kilo

Pris                                         Kr.25.500,-

Tillegg for spes dekor            Kr. 1500,-

Importør/forhandler               Scandic Kajakk www.scandickajakk.com

  • Categories: Tester

    Om journalisten