Lettere og mer enn litt finere enn alt annet som flyter

Lettere og mer enn litt finere enn alt annet som flyter

Port Townsend ligger i Puget Sound i staten Washington, USA. For de som er litt kjent er dette litt nord vest av Bergens søsterby, Seattle. Vestkysten av USA er stort sett en rett strek uten øyer slik vi er vant med på Vestlandet.


Men når man kommer nordover og runner Cap Flattery på Olympic halvøyen, og seiler inn Strait of de Fuca, blir det totalt annerledes. Her finner man fjorder, øyer, trange sund hele veien opp til Alaska. Ikke rart vestlendinger følte seg hjemme her! Historisk har således dette området vært svært påvirket av Norsk (og skandinavisk) kultur. Utrolig mange av dem man snakker med har en bestemor, onkel eller tante fra Norge.

Maritime tradisjoner

Her ligger byen Port Townsend. En by med store maritime tradisjoner med fiske, tømmer eksport og båtbygging. I nordenden av Port Townsend bygget forsvaret et stort kystbatteri, Fort Worden, som i dag er et flott parkområde inkludert flotte strender. I Port Townsend, og i omkring lignende mindre byer, er som sagt den maritime tradisjonen sterk. Når det gjelder båter av tre, innbefatter det at det her ligger: North West School of Wooden Boat Building, Redfish Kayak, og Pygmy Kayak (mulig flere også).

Denne artikkelen handler spesielt om Redfish Kayak sine båter samt at Pygmy Kayak også blir omtalt.

Fantastisk arrangement

Jeg kombinerte min ferie i år med en stopp i Port Townsend der Joe Greenley, eier, designer og bygger av Red Fish sine fantastiske kajakker, hadde sin årlige «rendezvous» på stranden i Fort Word. Slik jeg oppfattet det, var dette en samling han organiserte hvert år. Ganske enkelt: Han inviterte folk som hadde bygget båtene hans, andre kajakkentusiaster som inkludert konkurrenter, til et par dager på stranden der man kunne diskutere kajakker, byggemetoder, design samt litt «skryte og lyge» og grilling om kvelden! Kort og godt et arrangement som det er fantastisk å være med på. Joe Greenley og John Lockwood (eier av Pygmy kayak) er to fantastiske karer. Begge har universitetsutdannelse som de i yngre dager «hoppet av», for å vie sin tid til det de likte best, designe og bygge fantastiske kajakker av tre! Begge har gjort, og gjør dette ut fra egen erfaring, og de vet åpenbart mye om hva de holder på med! At jeg fikk snakke så mye med John Lockwood, var bare en tilfeldighet og ikke avtalt på forhånd.

Teknikker kan læres

For å skille disse selskapene, så bygger Redfish etter «strip-plank» metoden som er kjent av undertegnede fra før. Så det er her min hovedinteresse er. Pygmy bygger etter en ferdig kuttet kryssfinerstriper prinsipp (teknikken må studeres litt før man forstår prinsippet). Så dette er to svært forskjellige teknikker. Hva den enkelte foretrekker blir selvsagt et opp til den enkelte å vurdere. Men begge teknikkene kan læres og byggesett/materiell enkelt kjøpes.

Som nevnt var mitt primære mål å få en god prat med Joe Greenley. Det fikk jeg til gangs over et par dager. Jeg har selv bygget seks kanoer, en to fots robåt og en kajakk etter «strip-plank» teknikken. Så min hensikt var å lære mer. Det fikk jeg oppfylt ved gode byggedemonstrasjoner av Joe, diskusjoner med andre byggere og logiske forklaringer på små men viktige detaljer.

Fikk inn med morsmelken

Joe kommer fra Idaho, «elvestrykenes stat» som staten har som slagord. Her har Joe brukt mye tid til både padling og andre friluftsaktiviteter. Dette fikk han inn med morsmelken, da faren jobbet i fisk- og villmarksadministrasjonen i Idaho. Etter å ha bodd og jobbet i flere stater, stoppet han til slutt opp i Port Townsend.

Min drøm nå er å kunne bygge en (flere) slike båter og ha som et tydelig mål hva jeg her har sett på denne turen. Når det gjelder Pygmy og John Lockwood sine båter, vet undertegnede at han har et bra marked i Skandinavia allerede, og John vurderer utvidelse

For undertegnede, som har litt erfaring med å bygge etter «stip plank» metoden, fremstår disse båtene som rene kunstverk. Nivået på det håndverksmessige ligger på et fantastisk nivå. Når man studerer disse båtene er det to designforhold som skiller seg tydelig ut. Det første og viktigste, er design av selve båtenes skrog, og derved padleegenskapene.

Flott fargespill

Her må selvsagt den enkelte padler gjøre sitt valg. Det andre er det visuelle designet. Her står man relativt fritt der begrensningen kun er hva som er teknisk mulig med bruk av tre. Det er her personaliseringen kommer inn. Bruker man Western Red Cedar, er det i utgangspunktet ingen båter i verden som visuelt ser lik ut på grunn av fargespillet i treverket. Bruker man så i tillegg sine kreative (og faglige) muligheter, er det som dere ser nesten ingen grenser!

Jeg pleier å si: Få bilen ut av garasjen og gå i gang! Da kan det bli båt klar til sommeren/høsten eller neste sesong, og det blir mindre slitasje på sofaen. For andre som har samme «drøm» som jeg, sier Joe at han mer enn gjerne kommer til Norge for å avholde kurs i kajakkbygging! Når jeg ser på hva andre førstegang «strip-plank» kajakkbyggere har fått til, er muligheten til et lite mesterverk tilstede. Det ville vært fantastisk! Så studer og drøm!

 

  • Categories: Artikler, Nyheter