Mat til padleturen – Pannestekt brosme

Mat til padleturen – Pannestekt brosme

Brosme – pannestekt på stormkjøkkenet – er en favoritt blant mine mange middagstips. Her får du den enkleste utgaven, men den smaker likevel himmelsk. I alle fall om du er ute på padletur.


Fisk er i utgangspunktet sunt og næringsrikt, med proteiner som vårt eget kroppsmaskineri – helt ned til cellenivå – elsker. De som vet at de sjelden spiser fisk, men ønsker å kompensere for manglende nivå av proteiner som denne fullverdige proteinkilden gir, tar gjerne kosttilskudd i form av Omega 3-fettsyrer eller lignende saker. Slike tabletter eller kapsler har sin misjon, men ernæringsmessig sett er det ingenting som slår inntak av de essensielle aminosyrene i form av den ekte, naturlige (rå)varen. 

Tilberedning av brosme

Pannestekt brosme kan smake fantastisk; du trenger ikke så mye mer enn en god råvare og en stekepanne. Her var det ganske store fileter – gjennomstekt men saftige, med en delikat smak. Et bedre måltid til padleturen kan jeg knapt tenke meg. Til liks med breiflabb og steinbit er brosme av en slik konsistens at den også egner seg til grilling.

Pannestekt brosme kan smake fantastisk; du trenger ikke så mye mer enn en god råvare og en stekepanne. Her var det ganske store fileter – gjennomstekt men saftige, med en delikat smak. Et bedre måltid til padleturen kan jeg knapt tenke meg. Til liks med breiflabb og steinbit er brosme av en slik konsistens at den også egner seg til grilling.

Yrkeskokker velger gjerne å salte brosme og annen hvit fisk rikelig – og deretter skylle av saltet etter om lag ti minutter, for så å tørke filetene med kjøkkenpapir eller et rent kjøkkenhåndkle før steking. Det er sjelden jeg gjør dette selv; det vil si at jeg lar være den avskyllings- og tørkegreia når jeg er ute på tur.

Man kan selvsagt også gjøre dette før man drar, men jeg velger heller å salte filetene moderat, og bruker Santa Maria Seafood & Fish krydderbøsse med kvern. Kryddermiksen på denne er spesielt velegnet til hvit fisk. Litt sitronpepper drysses også over filetene før de legges på den allerede varme stekepanna.

Pannestekt smaker best

Steking på panne er kanskje noe mer krevende på et stormkjøkken enn på komfyren hjemme på kjøkkenet. Men det er i alle fall lurt å følge med på stekeprosessen. Bruk halvannet til to minutter med steking på høy varme, der alle sider av brosmefiletene stekes (uten lokk). Deretter fem til åtte minutter med steking på middels varme – og med lokk over.

Her vil steke- dampetiden avhenge av størrelsen på fiskefiletene. Store stykker krever en del lengre tid enn små, særlig når varmen holdes moderat. Og det må til for å beholde saften i fiskekjøttet. Dampeffekten medvirker til at juicen beholdes i fiskekjøttet. Sjekk tilstanden under lokket og tilsett smør underveis. Noen sitron- eller limedråper er fint å tilsette de ferdigstekte filetene rett før servering.

Grønnsaker er aldri feil

Dersom vi velger bort potetene, ligger alt til rette for at vi kan mekke til et velsmakende måltid på få minutter. Denne gangen valgte jeg også bort fløte-/ rømmesaus og gikk for en gjennomført sunn middagsrett, der brosmefiletene fikk følge av oppkuttede gulrøtter og noen brokkolikvaster. Det smakte helt fantastisk!

På vei hjem igjen, god og mett etter padletur med brosme på menyen.

På vei hjem igjen, god og mett etter padletur med brosme på menyen.

 

Kan du heller tenke deg svinekjøtt på neste padletur? Hvorfor ikke slå til med helstekt indrefilet av svin

 

 

  • Categories: Artikler, Mat
    Tags: Fisk, Mat, Oppskrift