Balanse

Balanse

Kajakken er en spesiell farkost som gir mange stor glede. Den krever noe av padleren og gir mye tilbake. En faktor mange strever med er balansen. Balanse kan trenes veldig greit, og det kan godt gjøres i kajakken.


De fleste er imidlertid lite villige til å velte. Men uten å trene en del “på kanten” blir det ingen framgang på balansefronten. Det er allikevel håp: balansen kan også trenes på land. I denne artikkelen skal jeg vise noen enkle og noen mer avanserte øvelser, som kan være en god start.

 

Litt skummelt?

Om du er som de fleste andre og synes padling kan være litt skummelt om det er litt mye vind eller bølger, eller du detter i vannet hver gang du skal på land, er det likevel håp. Jeg har denne våren litt tilfeldig drevet med noen alternative aktiviteter, og synes det hjelper godt på i forhold til balansen i kajakken.

 

Sitt på bakdekk med beina i vannet og padle.

 

Kajakken krever mer av balansen enn andre båter. Første gang i kajakk er de fleste voksne redde for å velte, nettopp fordi de ikke stoler på balansen. De har ikke trent den på en stund. Etter kort tid i kajakken blir de fleste mye tryggere og stødigere. Balansen har blitt bedre. Men om du skulle bli overrasket av bølger fra en båt, kan balansen brått bli satt på prøve igjen. Før eller siden har de fleste lyst å lære flere padleteknikker eller egenredning, og da er det lett å bli begrenset av balansen. Du ender opp med å tilbringe mye tid i vannet og blir kald og trøtt.

 

Evne til likevekt

Balanse i denne sammenhengen er evnen til å holde kroppen i likevekt, slik at du ikke faller. Balanseorganet sitter i det indre øret og virker tett sammen med synet, nervene og musklene. Hjernen bearbeider inntrykkene og holder oss i balanse, men i mange tilfeller er det refleks som holder oss i balanse; kroppen reagerer raskt på nervesignal og musklene får beskjed av ryggmargen om å reagere, for å holde oss oppreist så vi unngår å falle og skade oss.

Stå på et bein på mur, kanskje ikke så lett som du husker fra barndommen.

 

Først en liten test: Lukk øynene og stå på et bein. Hvor lenge klarer du? Over et halvt minutt er bra. Om du tør kan du prøve dette i kajakken også, ikke stå på et ben altså, men padle med øynene lukket. Disse øvelsene er ikke så lette som du kanskje trodde.

 

Balansere på mur

De fleste har vel balansert på en mur som barn. Ved å stimulere balanseorganene får vi bedre balanse. Dette er viktigst i barndommen når kroppen utvikler seg. Men om vi ikke vedlikeholder det når vi er utvokst, vil balansen gradvis bli dårligere. Av en eller annen grunn slutter de fleste med å balansere på murer og lignende på vei til butikken eller til jobb når de blir voksne – trolig av sosiale årsaker, eller at de ikke synes det er utfordrende nok. Etter flere års avholdenhet fra dette vil nok mange oppleve at det ikke er så lett lenger, som de kunne huske det fra barndommen. Det har gått nedover med balansen.

 

Da er det bare en ting å gjøre, begynne på nytt igjen og trene seg opp. Her skal det kanskje bemerkes at det å trene balanse som voksen kan komme til å medføre en del flaue situasjoner. Om du likevel er villig til å prøve og feile litt, vil du nok snart oppleve det motsatte, anerkjennelse og beundring fra andre voksne, og faktisk også fra barn og ungdom. Om du synes dette høres barnslig og enkelt ut er det bare å prøve. Jeg kan garantere at de aller fleste vil få seg en vekker her.

 

Løpe, hoppe, hinke, baklengs

Når du begynner å bli komfortabel med å balansere på en mur, kan du avansere til å løpe på muren, hoppe og hinke. Når dette sitter greit kan du gjøre det baklengs. Når du klarer dette er det om å gjøre å holde progresjonen ved like. Autovern finnes stort sett over alt og er litt vanskelige å balansere på grunn av at de er skrå og litt glatte. Her må man være forsiktig i starten.

Artikkelforfatteren tok med slakkline til Kenya under et arbeidsopphold.

 

Husk å finne et øvelsesområde ved en snuplass eller et veldig rolig veistykke. Det er ikke så bra å ramle av ned i veibanen på E6. Så er det å avansere til så smale gjerder du kan finne og øve inn øvelsene her.

 

Sykle uten hender

Sykling er ganske enkelt, men om du slipper styret må du bruke kroppen og balansen aktivt for å styre. Her er det igjen viktig å finne et rolig sted til å begynne med. Etter litt øvelse kan du prøve dette i en slakk motbakke. Når du føler deg komfortabel, er det ingen problem å trene på i mer trafikkerte omgivelser, selv om det nok ikke er anbefalt av Trygg Trafikk.

 

Om du har sett Tour de France på TV kan du se at syklistene slipper styret når de skal kle seg om eller fylle på vannflasker fra følgebilen. Dette gjør de i et felt som går i 40-50 km/t uten problem. Eller når de vinner spurten og suser over mållinjen i 60-70 km/t og strekker armene i været. Det er bare snakk om øving før du blir helt trygg på å sykle uten armer på styret.

 

En mer utfordrende sykkeldisiplin er terrengsykling. De aller fleste jeg møter på sykkel, sykler med terrengsykler på asfalt. Disse kan godt brukes i terrenget selv om de kanskje er litt tunge sammenlignet med 30.000-40.000 kroners syklene mange tror de trenger. Finn en vanlig sti eller en grov traktorvei, og sykle den i stedet for å gå. Da får du nok litt å jobbe med. Når dette går greit er det bare å øke farten og vanskelighetsgraden.

 

Slakkline

Et norsk firma har lager det de kaller “slakkline sett”, som er et bånd som kan strammes med medfølgende karabinkroker og trinser. Disse er ypperlige for balansetrening. Det er bare å spenne opp linen mellom to trær, eller noe annet du kan feste et bånd rundt, og stramme opp. Det er litt vanskelig i begynnelsen, men hemmeligheten her er som ved de andre øvelsene, å ikke gi opp og fortsette å øve når du begynner å få det til.

 

Om du sier deg fornøyd når du har gått over linen en gang er sjansen stor for at du er tilbake til start om du legger linen bort et halvt års tid. Slakkline er moro for hele familien, og voksne utøvere må prøve å ikke bli demotivert av at barn og ungdom spaserer avslappet over linen etter tre forsøk. Dette er en klassisk øvelse som jeg stadig vender tilbake til. Det er fantastisk balansetrening og relativ ufarlig og lite skummelt, samtidig som den gir mer enn nok av utfordringer. Settet er lite og greit å ta med på padletur eller ferie.

 

Enhjulsykkel

Om du blir hektet på balansetrening og begynner å få en viss kontroll på slakkline er enhjulssykkel det ultimate innen balanse og koordinasjon, og et naturlig steg videre. Her må du også trene opp beina til å reagere litt annerledes for å holde balansen. Det ser vanskelig ut, og til å begynne med virker det helt umulig. Men når du får bevegelsene inn i kroppen vil det etter en del timers øving kanskje stå klart for deg at dette kan du få til en dag, og at det vil være veldig moro. Denne øvelsen er ganske vanskelig og den har et middels stort skadepotensial, så jeg anbefaler den ikke om du ikke er komfortabel med de andre øvelsene. Hjelm, albue- og kne/leggbeskyttere er obligatorisk.

 

Om du har kommet deg gjennom i alle fall noen av disse øvelsene kan du begynne å trene i kajakken. Her finnes det veldig mange fine øvelser. Finn en rolig og helst langgrunn vik og sett i gang: Len deg så langt bak du kan i kajakken og lukk øynene samtidig som du padler framover og så bakover. Ta av spruttrekket og ta beina ut av cocpiten og padle med dem i vannet, en fot på hver side av kajakken. Når du klarer dette, prøv med føttene oppå framdekket. Sitt overskrevs på bakdekket og padle. Sitt på kne på bakdekket og padle.

  • Categories: Artikler

    Om journalisten