Bygg din egen kajakk

Bygg din egen kajakk

Å bygge sin egen kajakk er både inspirerende og morsomt, og ikke så vanskelig som mange kanskje tror. Det kreves ikke masse avansert verktøy og utstyr, men kan gjøres med ganske enkle hjelpemidler.


Det som er aller viktigst er å ha troen på at en kan klare det, og viljen til å gjennomføre det, da er dette et prosjekt som kan gjennomføres av de aller fleste. Det som kanskje vil skape mest hodebry for mange er å finne en egnet plass til å stå for å bygge kajakken.

 

Temperatur viktig

Å skulle jobbe med epoxy, som er avhengig av at temperaturen ikke blir for lav, stiller noen krav til byggelokalet. Selv har jeg benyttet egen uoppvarmet garasje, som har fungert helt tilfredsstillende. Men jeg har ikke satt i gang med byggearbeidene før utpå våren når nattetemperaturen har kommet godt opp på plussiden. Under støpearbeidene med epoxy har jeg satt på en liten varmeovn for å sikre at det ikke blir for kaldt, og at herdingen går som den skal.

 

Kajakken har jeg bygget etter tegninger som jeg har kjøpt av Bjørn Thomasson på nettsiden http://www.thomassondesign.com. Der finnes det, forruten tegninger på mange forskjellige kanoer og kajakker, også utrolig masse godt padlestoff. Sammen med tegningen følger et hefte med fullstedig byggeinstruksjoner som forklarer til minste detalj hvordan man bør gå frem for å få til et vellykket resultat.

 

 

Byggjiggen og ribbingen av selve skroget.

 

Kledningsbord i gran

Materialene har jeg fått tak i hos lokale byggvarebutikker, hvor jeg har kjøpt helt vanlige kledningsbord av gran som jeg har skåret opp til fem millimeter lister ved hjelp av bygningssag i butikken. Jeg har også skaffet til veie fire millimeter lauan finerplate til cockpitring og lukekarmer, og 16 millimeter sponplater som jeg har brukt til å skjære ut malene fra.

 

Jeg ønsket også å ha en del lister i et annet treslag for å lage markeringer i skroget. Der fant jeg frem til Trescow-Fritzøe i Larvik, som kunne levere planker/bord i kirsebærtre. Leverandør av epoxy var ikke så lett å finne. Men til slutt fant jeg et firma som het Resconsult, som skaffet meg det jeg trengte. Glassfiberen fikk jeg hjelp av en padlekollega og en lokal seilmaker til å skaffe. Neoprenelokk til dekkslukene ble bestilt fra Anders Thygesen, hos http://kajakkspesialisten.no.

 

 

Nedsenket lukekarm med lokk i neoprene.

 

Forberedende arbeid

Jeg skaffet til veie alt jeg trengte i god tid før jeg startet byggingen, slik at jeg kunne bruke vinteren til å skjære ut alle malene og lage til lukekarmer, cockpitring, senkekjøl og lignende. Jeg har også laget selv både sete og rygg etter oppskrift i byggemanualen. Dermed var dette klart før jeg startet selve byggingen, slik at jeg slapp å bruke tid på dette mens jeg holdt på med skroget, og kunne montere alt på plass når det var tid for det.

 

Selve byggingen starter med å sette opp en byggejigg. Den består av to bord som er skrudd sammen i endene og med et avstandsstykke på midten, slik at de danner en båtfasong med bredde omtrent som bredden på den blivende kajakken. Oppå denne plasseres malene med innbyrdes lik avstand. Alt plasseres på bukker i passelig arbeidshøyde. På malene stiftes så fem millimeter lister, slik at de danner skroget til kajakken. Malene er plassert slik at kajakken bygges med bunnen opp. Man starter med den nederste ribben, som da blir relingsribben, og fortsetter oppover helt til kjølen.

 

 

Løsningen med clamcleat for senking av kjølen.

 

Fullstendig vanntett

Man bygger vekselvis på høyre og venstre side så det ikke oppstår spenninger i skroget. Deretter limer en alt sammen ved å smøre epoxy over hele skroget, slik at det trenger inn i alle fuger og sprekker, og således limer alle listene til hverandre. Etterpå slipes det hele slik at det bare er epoxy igjen i fugene. Etter dette legges et lag med glassfiber som limes til skroget med epoxy, før man påfører ytterligere to eller tre strøk med epoxy for å mette duken og gjøre den usynlig. Dette gir en tett og fin overflate som er fullstendig vanntett. Det er bare trestrukturen som blir synlig. Deretter løsner man skroget fra malene og gjentar behandlingen på innsiden.

 

Neste skritt blir å sette malene tilbake i kajakken og starte byggingen av dekket. Dette forgår på samme måte, men en må regne med at det blir mer arbeidskrevende og tar betydelig lengre tid fordi alle dekksdetaljer nå skal på plass, slikt som lukekarmer cockpitring, linefester, opplegg for eventuell senkekjøl, ror og lignende.

 

Jeg har valgt å bygge kajakken uten ror, men med senkekjøl. Linefestene er innstøpt i skroget, og lukekarmene er nedsenket med et lokk over slik at dekket fremstår som helt slett. Dette er gjort fordi det neoprenelokkene til lukene foran og bak er sorte, og jeg syntes disse ville virke forstyrrende i dekksmønsteret hvis de var synlige. Dette stjeler selvfølgelig lagringsplass under dekk, men jeg valgte likevel en slik løsning på grunn av utseendet.

 

 

Cockpiten og markeringene med mønsteret av kirsebærlister, og dekkslokkene som skjuler lukene i dekket. Linefestene er laget på den måten at epoxymasse er fylt og støpt i plastrør. Så er det boret et hull i senter av røret og skåret opp i skiver. Disse er delt i to slik at de danner to halvmåner, som igjen er støpt fast på dekket for å tre dekkslinene igjennom.

 

UV-bestandig lakk

Til slutt må kajakken få noen strøk med UV-bestandig lakk. Epoxyen er fullstendig vanntett, men den brytes ned over tid av sterkt sollys. Den må derfor beskyttes mot sollyset ved at den får noen strøk med slik lakk. Imidlertid bør man ikke oppbevare kajakken i direkte sollys når den ikke er i bruk.

 

Jeg har ikke ført noen byggelogg over tidsforbruket på noen av kajakkene jeg har bygget, men regner med at antall timer ligger i overkant av 150 timer. Det tilsvarer en og en halv til to timer hver dag over en tre måneders periode. Det har vært mange utfordringer underveis, men ingen problemer som har virket uoverkommelige. Det har gitt en god følelse når man finner egne løsninger og ser at resultatet blir bra. Det sies at denne byggemetoden er både sterkere og lettere enn kajakker i glassfiber. Og om man skulle være uheldig underveis er det lett å utføre reparasjoner i etterkant. Så er det selvfølgelig også en tilfredsstillelse å padle rundt i en farkost som man har bygget selv.

  • Categories: Artikler
    Tags: Kajakk, Tips

    Om journalisten