Dobbelt så trivelig

Det er alltid trivelig å komme seg ut på tur, og enda triveligere når du kan gjøre det sammen med hele familien. Tomannskajakker, eller doblinger har vært vår måte å dra på padletur sammen, både voksne og barn de siste årene. Det er rett og slett dobbelt så trivelig.

En voksen og et barn i hver dobling, og marsjfart på opp mot seks kilometer i timen, gjør til at rekkevidden og farten ikke blir så ulik den vi har på vanlige turer i single kajakker.

En juli for en tid tilbake satt vi i kveldsola i Jotunheimen og lurte på hvordan vi skulle bruke de siste dagene av ferien. Vi hadde gått i fjellet en uke, og værmeldingen var fremdeles god. Hjemme i garasjen lå kajakkene og ventet. Lysten til å padle var stor hos de voksne, men det utelot på en måte de yngste i familien.

Fjærlandsfjorden med Bøyabrekken til venstre og Flatbreen til høgre.

Leiet doblinger

Det var da vi bestemte oss for ringe til Flåm i Sognefjorden og høre om de hadde tomannskajakker til leie. Det hadde de, og allerede samme ettermiddag padlet vi ut fra Flåm mot verdensarv området i Nærøyfjorden i leide kajakker. Doblingene har litt mindre lastekapasitet innvendig enn vanlige havkajakker, siden mer av plassen trengs til padlerne. Men små barn har jo korte bein – så det er mulig å stue utstyr i den fremste cockpiten.

Denne sommeren var ungene henholdsvis syv og ti år. Selv den yngste gav god hjelp til framdriften. Etter en magisk overnatting i telt ved fjorden, pauser på flotte strender og vakker natur var vi overbevist om at dette var måten å komme seg på padletur med barn.

Nysgjerrige geiter og nysgjerrige barn ved Beitelen.

Kjøpte egne kajakker

Samme høst kjøpte vi to doblinger av typen RTM-Speedo. Båtene er om lag 530 cm lange og 70 cm brede. De svært stødige, og med vekten av to små eller store padlere fordelt over et større område enn en cockpit, er de svært retningsstabile og nærmest som tankskip å regne i motvind og sidevind. To voksne holder lett marsjfart på opp mot 8,5 km/t på flatt vann.

Geirangerfjorden var målet for familieturen en sommer, og året etter padlet vi Fjærlandsfjorden fra Hella og inn til Fjærland på samme måte. Fordelen med å velge slike turer er at det ofte er lite vind og lite bølger disse stedene. Selv om turene innebærer krysninger, gjør de skjermete omgivelsene doblingene sin stabilitet, og det av vi padler to kajakker sammen, til at det hele føles trygt.

Ved Beitelen, som er neset mellom Aurlandsfjorden og Nærøyfjorden.

3 populære fjorder

De tre fjordene er populære turmål for padlere, men de er likevel ganske ulike. I tillegg til spektakulært landskap har Nærøyfjorden den mest tilgjengelige strandlinjen med mye å se på, og flere gode teltplasser. Geirangerfjorden har spektakulære fosser og høyde gårder i den innerste delen mot Geiranger, ellers er strandlinjen svært bratt og med ytterst få teltplasser. Unntaket kan tilsynelatende være der rasviftene har bygget små strender mot fjorden, men dette er ikke steder man bør oppholde seg.

Fjærlandsfjorden er vid i innløpet fra Sognefjorden, og blir smalere innover mot Mundal og Fjærland. Det er flere slåttemarker innover langs fjorden, og utenom dette er det kun noen få teltplasser som peker seg ut. Store deler av turen ser du mektige brefall på Jostedalsbreen høyt over Fjærland i bunnen av fjorden. Vi hadde tatt kajakkene på fergen fra Mundal til Hella og padlet tilbake til bilen. I Mundal ligger både et gammelt trehotell og Bokbyen.

Rast ved Gjende sin søndre bredd under Memuruhåmåren.

Videreutviklet konseptet

Senere år videreutviklet vi doblingskonseptet vårt. Vi tok kajakkene med til fjells og kombinerte padlingen med fjell- og breturer. Øverst i Jostedalen i Sogn og Fjordane ligger Styggevatnet. Vannet er oppdemmet og du kan kjøre bil helt fram til demningen i sørøst enden av vannet. I den nordøstlige delen av vannet ligger isveggen i Austerdalsbreen, en utløper fra Jostedalsbreen. Det karrige landskapet, med breen som møter vannet, kan minne om padling i mer arktiske strøk. Ett og annet stykke flytende is fra breens kalving i vannet understreker dette. Vannet er heller ikke isfritt før tidligst i juli.

Firmaet Ice-troll arrangerer padleturer på Styggevatnet, men vi hadde med våre egnekajakker, samt breutstyr til en rusletur på den relativt flate breen. Man kan ikke kjøre helt opp på demningen, og kajakkene må bæres et stykke før de kan settes på vannet. Er stemningen i turfølget laber, kan bæringen opp til kanten på demningen virke litt utfordrende. Særlig om vannet er nedtappet og det er lengre ned til sjøsettingen enn du hadde tenkt…..

I fin medvind mot Gjendebu, som ligg under Gjendetunga i vestenden av innsjøen.

Krever kunnskap

Styggevatnet ligger høyt til fjells, og med breen som går ned i vannet i, er det svært kalde forhold med neppe mer enn høyst 3-4 grader i vannet. Den kommersielle aktøren har egen følgebåt for å ivareta sikkerheten på turene. For andre padlere på vannet kreves det kunnskap om padling under kalde forhold for å vurdere marginene. Vi holdt oss nært land og nær hverandre. Når man nærmer seg brefronten er det viktig og huske å holde avstand siden det raser is fra breen, noe som kan skape uventede bølger. Av samme grunn bør man sikre kajakkene godt når en legger de fra seg på stranden på østsiden av vannet.

For de som har utstyr og kunnskap som trengs kan denne padleturen være utgangspunkt for bre- og toppturer i området. Hele Jostedalen er i seg selv et flott turmål. Vi gikk en tur i Nigardsbreen dagen etter, raftet i Jostedøla og avsluttet med en fantastisk ridetur på Fåbergsstølsgrandane.

Vi bor ved sjøen i Sogn og Fjordane, men padlingen på fjellet ga mersmak. Sist sommer tok vi med doblingene til Jotunheimen, og innsjøen Gjende. Mens Styggevatnet var relativt lite, er Gjende flere mil lang, med store elever som renner inn i vannet, samt høye fjell rundt vannet. Innsjøen er vindutsatt (øst/vest), og vannet er smeltevann fra breene rundt, så temperaturen i vannet er lav hele året. Vi kledde oss for vinterpadling. For de mer lettkledde turgåerne vi traff, virket vi nok litt overutstyrt.

Fremme ved Gjendebu.

Vakre Gjende

Vi tok oss god tid og padlet inn vannet den ene dagen, og tilbake neste dag. Gjende ligger midt i postkortet og svært mange kjenner området fra fotturer, både over Besseggen og mellom turisthyttene i området. Når solen skinner over Gjende er vannet grønt. Det er det forresten også innerst i Fjærlandsfjorden. Dette skyldes refleksjoner i de ørsmå steinpartiklene som breelvene fører med seg og som svever i vannmassene.

Utgangspunktet for padleturen vår var Gjendesheim som ligger i østenden av Gjende. Vi gikk ut fra stranden ved siden av kaien, krysset til sørbredden, og fulgte denne nesten hele turen til DNT-hytta Gjendebu, som ligger i vestenden av vannet. Selv om fjellområdet kanskje er Norges mest besøkte, er det lite som minner om travel aktivitet når du padler rolig avgårde på motsatt side av vannet, og bare kan kikke bort mot Besseggen. Båtruten som går mellom de tre turisthyttene ved vannet, er det eneste som bryter stillheten på turen.

Teltplassen med utsyn til Svartdalspiggen.

Medvind begge veier

Vi hadde med oss telt, og overnattet på en teltplass ved Gjendebu. Vi hadde forresten medvind begge veier. Hytteverten på Gjendebu forklarte at om sommeren blåser det mot vest om ettermiddagen og mot øst om formiddagen. Vi så to andre kajakker på Gjende disse dagene.

Gjendekjeks på Gjende.

Familiepadling med doblinger krever at man velger turer i skjermete områder og legger inn en større sikkerhetsmargin enn vanlig. Men er forholdene gode er det duket formange gode padleopplevelser sammen med hele familien. Dobbelt så trivelig!

På Styggevass mot Austerdalsbreen og Rundeggi.

Praktiske opplysninger

Padling i Nærøyfjorden og Aurlandsfjorden kan du gjøre med utgangspunkt i både Flåm og Gudvangen. Her finnes det kommersielle aktører som leier ut kajakker og som henter både folk og utstyr om man ikke vil padle begge veier. I Fjærlandsfjorden går det ferge mellom Mundal og Balestrand og Hella i sommermånedene. Vi hadde bilen i Mundal. I Geirangerfjorden går det ferge mellom Geiranger og Hellesylt. Vi hadde bilen i Hellesylt og tok fergen tilbake etter endt tur. Telting ved Gjendebu må avtales med hytteverten og skjer mot betaling. Dette gir tilgang til toalett/dusj og fellesfunksjoner.