North Shore Polar

North Shore Polar

North Shore Polar er i utgangspunktet en knekkspantbåt med senkekjøl som passer godt til lange turer med oppakning. Tro likevel ikke at denne behagelige cruiseren blir en kjedelig partner dersom den inviteres til dans.


Når skeget trekkes inn, forvandles kajakken til et knivskarpt presisjonsverktøy! Som en kameleon, evner testeksemplaret virkelig å forandre opptreden, alt etter vær, vind og padlerens instrukser.

Førstetester: Jan Fjelde. Andretester: Audun Håland 

Engelske North Shore ble grunnlagt i 1982, og fabrikken har spesialisert seg på havkajakker som bygger på lange tradisjoner. Samtlige modeller har skrog med tydelig spring og forholdsvis markerte stevner. Kajakkene har buet kjøllinje, senkekjøl og forskjellige variasjoner knyttet til emnet ”soft & hard chines” (overgangen mellom bunn og skrogsider). Modellene bør derfor kunne passe godt for dem som liker å styre ved hjelp av kanting. Samtlige kajakker i North Shores sortiment kan leveres med ror dersom det er ønskelig. Vår erfaring er likevel at båter med god carvingrespons i hovedsak blir bestilt uten ror.

 

Båtens moderate v-bunn tiltar kraftig mot stevnene.

 

Gjennomført kvalitet

Polar er i grove trekk en forsiktig nedskalert versjon av velkjente North Shore Buccaneer. Reduserte mål har gjort testeksemplaret bedre egnet for mellomstore personer, eller for dem som sjelden trenger veldig store lasterom. Finishen er flott på testeksemplaret og vi har ikke klart å finne noen form for produksjonsmessig slurv. Skroget skiller seg ut ved å ha uvanlig rette linjer i spantrisset. Selv om v-bunnen er veldefinert i hele dens lengde, er graderingen ytterst beskjeden ved kajakkens senter. Kjølen er forsterket med et ekstra lag laminat (keelstrip).

 

Overgangen mellom bunn og skrogsider er meget markert (hard chines). Den smakfulle klipperbaugen gir kajakken en egen identitet. Forstevnens form og fasong medfører at gangen blir forholdsvis tørr i kraftig motsjø. Testbåten er levert uten ror, og senkekjølen betjenes på babord side av cockpiten. Foran og bak finner vi solide bærehåndtak, eller ”redningshåndtak”, som andretester Audun så treffende kaller dem. Fremme har dekket tilstrekkelige mengder med strikk, og det er sikkerhetsliner langs sidene. Kajakken er forberedt for fast montasje av kompass fra Silva. Bakdekkets strikklayout er på typisk engelsk vis beregnet for en delbar reserveåre. Audun påpeker at kajakken kunne vært bedre tilrettelagt for åreposeredning. Da det neppe er en forglemmelse fra produsenten, underbygger det snarere vår mistanke om at Polar er en kajakk som primært er beregnet for eskimorulle.

Velg mellom flere seteløsninger.

 

Fabrikken har utstyrt kajakken med to store, solide og ovale gummiluker på 41 x 23 centimeter. De voksne dimensjonene gjør testeksemplaret svært lettpakket. Rett bak sittebrønnen finnes en dagluke med en indre diameter på 19 centimeter. Åpningen er omtrent en tomme større enn hva vi ellers er vant til. Alle gummilokkene er produsert av Valley og kvaliteten er etter vår mening veldig god. Samtlige lokk er selvsagt sikret med gode liner.

 

Kompakt sittebrønn

Sittebrønnen er kompakt og sargen måler 76,5 centimeter i lengderetning. Avstanden mellom fremre kant og ryggstøtten er derimot på korte 65 centimeter. Kajakken er utstyrt med veldig gode lårstøtter. Setet har fast polstring og ypperlig passform. Ryggstøtten er etter vår mening riktig konstruert, siden den ikke på noen måte hindrer utførelse av godt tilbakelente eskimoruller. Opphenget er designet slik at støtten følger ryggens vinkel selv om padleren nærmest skulle finne på å legge hodet på bakdekket. Vi lar oss samtidig begeistre av støttens solide og lettbetjente stramme -og slakkemekanisme.

 

Forskottets plassering kan på bestilling tilpasses individuelt til hver eneste kunde. Vår testbåt er spesielt tilpasset for innehaveren av Havpadlern, og fothvilerne er derfor erstattet med en hel fotplate. Audun hadde stor sans for den manuelle fotpumpen som var plassert midt på fremre skott. Den er riktignok ikke helt ferdigmontert og ble derfor ikke testet ut i praksis.

De solide gummilokkene er sikret med liner.  

 

Fabrikken har virkelig bestrebet seg på å optimalisere de ergonomiske forholdene, slik at padleren skal kunne oppnå maksimal kontakt med båten. Med korrekte innstillinger av bevegelige cockpitelementer, bør rullen gå som smurt for dem med god erfaring. Utallige høye støttetak av typen ”vått øre” gikk i alle fall som en lek om bord i Polar. Andretesteren valgte for kuriositetens del å teste ut cowboyentring i praksis. Uten først å slakke ryggstøtten, blir man på grunn av liten sittebrønnsåpning tvunget til å balansere på bakdekket før sittebrønnen inntas. Prøv det den som vil i én meters bølger…

 

Et dedikert produkt

Polar er en kajakk som, med skeget nede, kan nytes av de aller fleste med moderat erfaring. Båten vil oppleves som både snill og medgjørlig, og det er ingen sak å holde kajakken på snorrett kurs i timevis. Dersom skeget dras inn, kan nok enkelte av dem med begrenset fartstid bli usikre på enten båten eller seg selv. Det kan virke som om kajakken ønsker å stikke av til en av sidene ved den minste bevegelse. Her berøres sakens kjerne. For selv om North Shore Polar muligens blir promotert som en allrounder, er den etter vår mening et dedikert produkt. Vi går langt i å hevde at den faktisk er en superresponsiv knekkspantbåt som reagerer kontant på den aller minste ordre. Det bør ikke herske tvil om at slike skarpe egenskaper virker tiltrekkende for dem som for lengst har gått lei trygge kosebåter.

 

Dekksfestene er nedfelte og kajakken er forberedt for kompassmontasje.

 

Noen må gjerne hevde at man kan ”vokse” med nettopp denne modellen. Selv om det velkjente argumentet selvsagt er et argument for kjøp, avdekker det samtidig at båten ikke er synonymt med et typisk førstegangskjøp. Dersom det ikke er et overordnet mål å bli en teknisk dyktig utøver, blir det etter begge testernes mening en smule overkill å prioritere en båt av et slikt kaliber. Man må lære å krype før man kan gå! På den annen side tror vi at testbåten vil fremstå som et uvanlig interessant alternativ for den erfarne turpadleren som ønsker å komme ut av ”knekkspantskapet”. Båten kommer virkelig til sin rett når den trakteres av dyktige utøvere med diverse teknikker godt forankret i ryggraden. 

 

Trives i bølger

På flatt vann, med skeget nede, går kajakken snorrett og reagerer temmelig langsomt på carving. Det avsløres ikke på noen måte at testbåten er en kamuflert råtass! Begge testerne valgte etter kort tid å traktere knekkspantskroget med skeget inne. Selv etter at sjøen gikk skikkelig hvit, forble senkekjølen innfelt. Båten takler møtende sjø med stor selvsikkerhet og kontroll. Om bord finjusteres kursen ved å synkronisere hoftebruk og årebruk. En dreven padler har hørt alt dette før, men jeg prøver bare å formidle at i denne fintfølende konstruksjonen skal det veldig lite til før skroget responderer. Løft litt det ene kneet, vrikk beskjedent på hoften og legg en anelse mer kraft på det ene årebladet, og sim-sala-bim, kajakken svinger dit du vil! Etter en stund skjer dette helt automatisk, uten at man egentlig selv er klar over det. Dersom kompasskursen skal forandres hurtig, er det fordel å kunne beherske trikset ved å kante båten og ta et par kjappe åretak på toppen av en bølge.

 

Skeget har god virkningsgrad.

 

Audun synes at kajakkens markerte knekk fører til en tanke stiv gange i sidesjø. Selv om sekundærstabiliteten er god, merkes det at bølgene tar tak i den markerte overgangen mellom bunn og skrogsider. Han opplever at kraftig sidesjø ”klasker” mer mot skroget enn hva han ellers er vant til. Kajakken surfer godt, men den er avhengig av pro-aktiv kanting dersom alt skal klaffe. Er teknikken på plass, trenger ikke senkekjølen være ute for at flere viktige brikker skal falle på plass. Man må selvsagt være i beredskap hele tiden, men belønningen er påtagelig når båt og padler spiller på samme lag. Polar er forholdsvis enkel å vende opp mot vinden. Den er godt balansert og fremstår ikke som spesielt følsom på dette punktet.

 

GPSen forteller oss at båten holder tilfredsstillende gjennomsnittsfart. Hovedtester benyttet en klassisk VKV-åre (Vitudden) på 220 centimeter, og klarte med ulastet båt å holde 4,6 knop gjennom vår testløype. Toppfarten ble for kuriositetens del målt til 6,2 knop. Secondtesteren benyttet denne gang en Werner Shuna på 215 centimeter. Gjennomsnittsfarten stabiliserte seg på 4,5 knop, mens toppfarten stoppet på 6,0 knop. Disse tallene viser at skroget er godt konstruert og har moderat vannmotstand i det viktige turhastighetssegmentet. 

 

Konklusjon

North Shore Polar er i grove trekk en nedskalert Buccaneer. Byggekvalitetene er meget godt gjennomført og kajakken befinner seg skyhøyt oppe på kvalitetsskalaen. Den er etter vår mening spesielt godt egnet for viderekomne som vet nøyaktig hva de er ute etter. Om bord i en båt med en tilnærmet hånd-i-hanske-cockpit er det en kjempefordel å kunne beherske rullen til fingerspissene. For teknisk meget flinke utøvere, er det neppe utenkelig at testeksemplaret stiller som kandidat til tittelen ”årets drømmebåt”. Middels øvede padlere uten spesielle ambisjoner tjener lite, eller ingenting, på å avansere til dette presisjonsinstrumentet. Audun avslutter med å si at Polar er et godt valg for den aktive og dedikerte padleren som liker seg ”på kanten”.

 

Tekniske data:

 

Lengde                       507 centimeter

Bredde                                   54 centimeter

Volum                        350 liter

Cockpitåpning                        76,5 centimeter

Vekt                           25 kilo

Pris                             Kr. 26.800,-

Utlånt av Havpadlern

www.havpadlern.no

  • Categories: Tester

    Om journalisten