Grønlandsrigging

Grønlandsrigging

En grønlandsrigg er en tradisjonell måte å rigge en kajakk på, som naturligvis stammer fra Grønland. De originale kajakkene var gjerne komplisert rigget med mange detaljer, som alle hadde betydning i forhold til å holde fangst utstyret på plass. Riggen var laget med remmer av selskinn og stumper av bein eller hvalrosstann – også kallet ”Qôrutit”.


Man plasserte blant annet to parallelle reimer på tvers over kajakkens dekk, og tredde to klosser inn på, gjennom huller i klossene, som hadde litt mindre innbyrdes avstand enn avstanden mellom remmene. På den måte kunne man enkelt, ved å skyve klossene fra hverandre, stramme remmene. Og det er noe nær genialt!

 

 

Gammel og ny rigging.

 

 

 

Kan låse åren

 

Så lenge jeg har padlet kajakk, har jeg brukt samme rigging. Ikke fordi den er praktisk til å holde på plass vannflaske eller andre ting, men fordi jeg med denne riggingen kan låse grønlandsåren min ned mot dekket, slik at denne fungerer som utrigger. Dermed stabiliserer jeg på en enkel og rask måte kajakken min, og eliminerer samtidig behovet for åreflottør ved egenredning.

 

Grønlandsåren holdes på plass, og har oppdrift nok til at jeg lett kan entre kajakken etter et velt. Åren holdes på plass med en enkel håndbevegelse som kan utføres med hansker og stivfrosne fingre – og det beste av alt – den blir på plass like inntil jeg ikke vil ha den der lenger, og like enkelt skyves klossene mot hverandre, og dermed slakker tauet.

 

Riggingen er nyttig til bruk ved egenredning eller om du vil ha en pause.

 

Kan kobles sammen

 

Grønlandsriggen med grønlandsåre har vært nyttig til mange ting forruten egenredning, for eksempel hvis jeg skal stige i land eller gå ut fra en veldig høy brygge, hvis jeg skal sitte og fiske, fotografere eller gjøre annet som krever konsentrasjon og begge henders bruk. To kajakker med slik genial rigging kan også kobles sammen til en superstødig katamaran. Det kan være nyttig hvis man for eksempel skal pause og strekke bein på åpent hav, eller hvis man får problemer langt fra land. Bare fantasien setter grenser.

 

For å lage slik rigging trenger du først og fremst en kajakk med flatt akterdekk. Jeg har aldri rigget en kajakk med dagsluke på denne måten, men det er ikke umulig at det går. Er dekket litt buet kan det fortsatt bli bra. Plast er mer robust enn glassfiber, men en glassfiberkajakk tåler vanligvis fint å bli rigget og brukt på denne måten. Du trenger noe glatt og sterkt tau. Seks millimeter tykkelse er utmerket. På bildet har jeg brukt et flytetau av samme type som jeg bruker som slepetau.

Bruk robust materiale

 

Klossene skal lages av et robust materiale. De bør måle ca. 1,5x2x12 cm. (lenger hvis du vil lage grønlandsrigg for euroåre, hvilket også er en mulighet). Hardt tre, som ask eller bjørk, er fint. Du borer to åtte millimeter hull med ca. åtte centimeters avstand tvers igjennom. Du trenger to klosser for å låse åren. Man kan eventuelt sette på tre, for å ha en i reserve om en skulle gå i stykker. Klossene kan settes inn med olje, lakkeres, eller bare være ubehandlet. 

 

 

Du kan også lage et tverrtau fremme, til å holde på plass en reserveåre.

 

Festepunkter til å binde tauet fast i burde ikke være ett problem. Noen er så heldige at de har fire slike på kajakken sin allerede, med ca. 15 centimeters avstand eller mer. Hvis man ikke er så heldig, er det enkelt å sette på noen ekstra. Utvalget i festepunkter er dessverre ikke stort her til lands, men mange kajakkbutikker har slike, eller du kan bestille dem. Man kan også sjekke utvalget hos en båtforretning eller på forretninger som Biltema eller Claes Ohlsson.

 

Husk å rense godt

 

Mange vegrer seg for å bore hull i kajakken. Det er ellers enkelt å gjøre med en drill. Det svekker ikke kajakken, og man må bare passe på å få tettet hullene ordentlig. Man skrur festepunktene på med små syrefaste bolter, skiver og muttere. Sørg for å få tettet begge sider av festepunktet. Du kan tette med for eksempel silikon eller ”tech7” på plastkajakker, og med epoxy eller ”tech7” på glassfiberbåter. Det bør selvsagt rense godt med tynner eller lignende før du begynner arbeidet.

 

 

Med skikkelig rigging ligger reserveåren trygt og godt, selv i dårlig vær.

 

Bind tauene fast i festepunktene og tre klossene innpå. Sørg for at tauet er løst nok til at åren går under, samtidig som det ikke er så løst at man må trekke klossene helt ut til kanten av kajakken for å få strammet opp tauet. Det kan være lurt med noen knuter ved festepunktene (ulikt bildet under), slik at tauet ikke kan forskyve seg.

 

Friksjonslag

 

Har man en veldig glatt og fin glassfiberbåt kan man i tillegg legge ett friksjonslag på dekk. Særlig viktig hvis man tenker å lage grønlandsrigg for euroåre, slik at det ikke blir glatt mot glatt. Til dette kan man for eksempel ta en bit gummimatte fra en bilforretning, en gammel traktorslange skåret i stykker, et stykke neoprene, eller lignende. Det skjæres ut et passe stort flak, som man så limer på kajakkdekket med kontaktlim. Det vil, i tillegg til å forhindre åren i å gli, beskytte kajakken mot riper og sår.

 

En annen fin detalj som hører med til en grønlandsrigg, er et tverrtau framme, eventuelt framme og bak, til å holde fast reserveåre eller stormåre på dekk, Her kan du gjerne bruke strikk. Svart seks millimeter ”shock cord” anbefales, eller tau av samme type som du brukte til strammetauene.

 

Kan gjøres enkelt

 

For å holde strikken eller tauet stramt, og likevel gjøre det mulig og enkelt å stikke reserveåren inn under, trer man to treklosser, trekuler eller lignende inn på strikken. Opprinnelig brukte man hvaltann eller hvalrosstann til dette, men hardt tre gjør samme nytte, og kan være pent og dekorativt også. Det er fint med litt kontrast til den hvite glassfiberen. Kulene på bildet er laget av alm, som er dreid på tredreiebenk, polert og oljet. Det kan også gjøres enklere, ved å sage ut noen klosser, runde hjørnene, bore hull og olje dem.

 

Mange bruker etter hvert padleårer av grønlandsk type. Hvorfor ikke ta opp denne tråden, og således oppdage enda flere fordeler med grønlandsåren? Finn fram verktøyet og sett i gang, du kommer ikke til å angre!

 

Hvis din Norske kajakkforhandler ikke kan hjelpe deg med festepunkter, så prøv: www.zoelzer.de  (stort utvalg). Hvis tysken din ikke er så god, så prøv heller www.kajaksport.com De har i tillegg til vanlige festepunkt også en type beregnet på tau, som du kan bygge opp på allerede eksisterende festepunkter av rette type (ingen boring!).

  • Categories: Praktisk

    Om journalisten