Ilandstigning eller entring

Ilandstigning eller entring

Mange sliter med å komme seg oppi kajakken eller å gå ut av den uten at det blir mye søl. Det gir en litt dårlig start på turen om man starter med å velte. Det skal ikke så mye til for å unngå dette. Hovedsaklig gjelder det å ta det rolig og holde vekten lavt og i midten av kajakken. I denne artikkelen kommer jeg med litt tips til hvordan du blant annet kan unngå at folk skuler bort og fniser i det du ankommer stranda.


Strand

Når jeg er så heldig å få starte fra en strand pleier jeg å legge kajakken slik at den fortsatt ligger med baugen litt mot bunnen. Jeg pleier å stå skrevs over kajakken, med åra i hånda. Sett deg fint og rolig ned med rumpa først og sørg dermed for å få et lavt tyngdepunkt. Deretter smyger du inn ett og ett ben. Her kan det være lurt å holde åra nedi bunn slik at du har litt ekstra støtte i det du tar inn beina. Når du har kommet deg skikkelig på plass er det bare å gjøre noen små byks bakover slik at hele kajakken kommer fri av bunn. Husk å gå ut med akterenden først slik at du ikke får stein og skit opp i senkekjølen. Det er fort gjort og det kan ende med en bøyd vaier. Dersom du har litt lange bein og litt trang cockpit kan denne teknikken bli litt knotete, se andre alternativer lenger nede i artikkelen.

 

Når du skal på land kan du selvsagt gjøre akkurat det samme. Ta ut begge bein og ha de utenfor på vei inn mot stranda. I det kajakken stopper tar du tak fremme i midten av cockpitkanten og drar deg opp. Eventuelt kan du skubbe deg opp ved hjelp av en hånd på midten av cockpiten bak. Bena planter du fint i bunn på hver sin side av kajakken. Voilà!

 

 

Håvard står klar for å sette seg ned.

 

 

Få rumpa godt ned og ta inn beina etterpå.

 

 

 

I det kajakken stopper tar du tak fremme i midten av cockpitkanten og drar deg opp.

 

Kai

Dersom du er tøff tar du en drop slik Ronny gjør på bildet. Ta på deg spruttrekket og sørg for at dine medhjelpere gir deg god fart. Vær forøvrig meget påpasselig på hvordan du har armer, åre og skuldre. Det kan være fort gjort å få en skulder ut av ledd dersom du i ren refleks tar et panisk høyt støttetak eller andre sprell i det du lander. Husk at albuene ikke skal over skulderhøyde og helst holdes tett inntil kroppen for å minimere skulderskader. Nå er du i alle fall advart!

Problemet med mange kaier (lavere enn på bildet..) er at kajakken vil inn under kaien. Dette må du sørge for å motvirke på en eller annen måte. Øvelse gjør mester. Jeg pleier å legge åra ned innen rekkevidde fra kajakken og sette meg ned på kaien. Jeg plasserer begge bena nedi bunnen av kajakken, rett foran setet. Deretter holder jeg den ene hånda på midten av cockpiten (fremme). Den andre hånda forblir på kaien og sørger for å gi meg støtte og hindre at kajakken forsvinner under meg. «Trikset» er som vanlig å få rumpa nedi kjapt og deretter legge bena skikkelig på plass. Dersom dere er flere kan det være en fordel om noen hjelper til å hindre at kajakken forsvinner under kaien ved å sette seg på kaien og hvile føttene på dekket av kajakken. 

Lav kai og steinete steder

Dersom det er forholdsvis lavt og flatt innover der du vil gå på land er denne metoden veldig grei.

Ta av spruttrekket ordentlig, både foran og bak. Legg deretter åra rett bak cockpitkanten, bak ryggen din, på tvers av kajakken. Åra skal gå så langt inn på land som mulig – men det skal fortsatt være åreskaft bak cockpitkanten. Plasser det ene årebladet på en noenlunde flat plass på land. Legg den hånda som er lengst fra land bak ryggen og klem åra fast til cockpitkanten. Du skal holde begge deler med en hånd. Hånda som er nærmest land legger du så godt inn på åra. Det eneste du nå skal huske på er å ikke slippe åra med noen av hendene. I det du tar ut beina, pass på at du holder vekten din mot åra og land hele veien. Dersom du sliter med å smyge beina ut av kajakken mens du selv har rumpa på setet går det fint å sette seg litt opp først. Denne metoden fungerer selvsagt minst like fint når du skal gå oppi kajakken etter endt pause. Som bildene viser trenger du ikke nødvendigvis å legge åra på land. Legg den gjerne på bunn dersom det er grunt nok. Om du har en ultralett karbonåre som ikke tåler særlig mye, prøver du kanskje ikke på denne teknikken. Men jeg har til gode å knekke årer med denne teknikken. Årene må tåle såpass!

 

 

 

Legg åra godt på plass før du setter deg ned og tar inn beina.

 

 

Ta inn beina, gjerne før du har fått rumpa helt på plass.

 

 

Pass på å hold på åra helt til du er på plass.

 

Svaberg i bølger

Dersom det er litt bølger slik at teknikkene ovenfor ikke fungerer så bra uten at det er stor fare for å velte, er det kanskje bedre å tenke litt nytt. Ved å utnytte draget i sjøen kan du ganske enkelt seile inn på toppen av en bølge plante beina på fjellet og holde kajakken igjen slik at den ikke blir dratt ut. Denne teknikken forutsetter for det første litt bølger. For det andre må du gjerne ligge og følge med på bølgene slik at du klarer å forutse når det er klokest å sette i gang. Er du for treig kommer du ingen vei. Er du for raskt ute kan det bli mye gelcoat igjen på berget. Trikset her er å ligge så nærme som du kommer uten å få surf. Når du ser en fin bølge og det ikke ser ut som om det kommer en enda større rett bak er tiden inne. I det du merker vannet begynner å dra seg ut tilbake og under kajakken rett før bølga kommer, må du passe på å holde kajakken på stedet hvil.

 

Dersom du følger med vannet ut er det stor sjanse for at du ikke kommer med bølga i det hele tatt. Du skal prøve å ligge på toppen av bølgeskummet som strømmer innover og oppover svaberget. Det betyr at du må passe på å ikke være så utålmodig at du blir liggende nede og foran bølga. Da blir det som sagt gjerne litt stygge riper og du får for stor fart. Det er bedre å padle litt ekstra for å bli liggende på toppen enn å prøve å bremse når du er kommet for langt foran. Jeg pleier å ta av spruttrekket på forhånd slik at det går kjapt å ta ut beina og ta tak i kajakken slik at den ikke følger med vannet på vei ut igjen.

 

 

En fin plass å gå i land.

 

Dersom denne typen ilandstigning er nødvendig, er det fordi det er bølger. Bølger, kajakk, stein, velt og hode trenger ikke være en god kombinasjon. Jeg bruker alltid hjelm under slike ilandstigninger. Dessuten gjør jeg det ikke når jeg er alene og padler. På vei ut igjen synes jeg det er greiest å sette på spruttrekket og få et lite skyv av en medpadler i det en bølge kommer langt opp på berget. Dersom du er sistemann ut må du kanskje plassere kajakken litt lenger ned og være litt raskere å få på spruttrekk enn om noen kan stå bak og skyve deg. Litt «riksing» gjør at kajakken kommer enda lenger ned og så er det bare å time det hele med en bølge på vei inn. En såkalt seal launch.

 

Bilde øverst:

Bjørn tar i mot Hilde som har timet perfekt på vei inn.

  • Categories: Teknikk

    Om journalisten