Installasjon av fotbetjent lensepumpe

Installasjon av fotbetjent lensepumpe

Etter å ha padlet kajakk i mange år har jeg stort sett klart meg med et hjemmelaget øsekar og en svamp. Men så kom turen til år 2007 da jeg skulle delta i mer organiserte turritt og det ble stilt krav til at alle deltagere skulle ha med egen lensepumpe.


Jeg kjøpte en håndholdt sak som virket rimelig bra, og reiste deretter ut med kajakken for å trene velting og selvberging. I litt bølger fant jeg fort ut at lensing med håndpumpe var lite praktisk. Problemet var at håndpumpa måtte klemmes i mellom beina og betjenes med to hender samtidig som spruttrekket ikke kunne lukkes helt. Jeg greide verken å holde båten opp mot bølgene eller å lense noe særlig godt mens jeg jobbet med å holde balansen.

 

Tips fra USA

Etter denne turen bestemte jeg meg for å finne et noe mer effektivt redskap, helst en liten forbetjent pumpe med pumpekapasitet lik eller bedre enn håndpumpa. Etter en stund kom jeg over en reportasje i det amerikanske padlemagasinet Sea Kayaker fra mars 2003 hvor det ble vist en fotoperert pumpe fra det amerikanske firmaet Bosworth, som leverte fotbetjente pumper med kapasitet på 0,5 liter/slag eller 30-45 liter/ min.

 

 

Skikkelig tegning er viktig før man setter i gang arbeidet.

 

Bossworth ligger i delstaten Rhode Island i USA og da jeg kontaktet fabrikken for søk etter mulig forhandler i Norge fikk jeg til svar at de ikke hadde salgsagenter i Europa. Jeg var i stedet velkommen til å bestille rett fra fabrikken, så etter litt fram og tilbake om hvilken pumpemodell jeg skulle kjøpe (Guzzler 400 eller 450) sendte jeg bestillingen og fikk forsendelsen i posten på litt over en uke. Grunnet kostnader på frakt og moms valgte jeg å kjøpe nødvendig tilbehør som slanger og forbruksmateriell hos den lokale skipshandleren.

 

Teknisk utfordring

Reportasjen i Sea Kayaker viser montering i en enerkajakk mens jeg til vanlig padler en dobbeltkajakk. Noen ganger padler jeg den også solo (alltid i følge med andre kajakker). Jeg ville derfor forsøke å avansere oppgaven litt og bestemte meg for å kunne lense begge cockpitene fra min styreplass i bakerste posisjon. Til dette trengtes det en treveis ventil for å kunne sjalte i mellom forre og aktre lensekammer uavhengig av vannstanden. Mitt prosjekt ble derfor ”K2 med mulighet for lensing av fremre cockpit på solo turer”. Dette var jo en helt unødvendig komplisering av oppgaven, men jeg liker tekniske utfordringer og greide ikke helt å motstå utfordringen. Noen ganger blir jo veien viktigere en selve målet.

 

 

Skalamodell av aktre cocpit utført i pappkartong.

 

Mens jeg ventet på pumpa bygde jeg opp en skalamodell i papp hvor jeg tilpasset delene som jeg hadde kjøpt lokalt, og når så pumpa var fortollet og hentet på det lokale postkontoret var det bare å sette i gang:

 

Tenk langsiktig

Før man begynner å lage hull i kajakken eller å støpe fast noe er det viktig å ta i betrakting at arbeidet som nå skal gjøres må regnes som varig. Guzzlerpumpa er skikkelig solid og man bør også huske på at det er ganske vanlig å skifte kajakk fra tid annen. Hvis man derfor støper inn en avstiverplate med bolter, kan pumpa lett bringes med over til din neste båt. Dekksgjennomføringen kan i slike tilfeller enten blendes av med gummikork eller støpes igjen for permanent tetting. Har man god råd kan man like godt støpe fast pumpa mot forre skott.

 

 

Utstyret samlet og klart før montering.

 

For å være sikker på optimal plassering bør man sette seg ned i kajakken med det utstyret man vanligvis padler i og så måle ut hvor lang plass det er i mellom fotbladet og forre skott. Husk at ikke alle rortyper tillater pumpe i front, samt at pumpemonteringen ikke må hindre bevegelsen til rorpedaler eller lignende. En behagelig plassering av pumpa vil ligge med trykk ”pedalen” på samme tverrgående linje som det rorpedalene har i sin nøytralposisjon. Har man flaks kan man montere pumpen med stiverplate rett på skottet (festes med sikaflex e.l). Hvis avstanden til skottet blir alt for lang kan det lages en distansekloss eller en løs plate som festes med støp eller epoxylim.

 

Fullskala modell i papp

I min K2 måtte jeg prøvesitte mange ganger før jeg ble helt overbevist om boring eller liming mot noe i skroget. For kontrollfreakens skyld lagde jeg en fullskala modell av cockpiten i papp hvor alle delene ble prøvd ut på forhånd – dette også litt fordi de det var tungvint å komme seg ut og inn av cockpiten mens kajakken lå nede på gulvet.

 

 

Ferdig montert anlegg.

 

Jeg startet med å tilpasse avstiverplata som skulle limes mot forre skott. Her ble det litt filing og sliping før den passet sånn noenlunde. Deretter boret jeg fire hull i avstiverplata til de rustfrie boltene som skal holde selve pumpa (bolthodene ble forsenket i plata). Så limte jeg avstiverplata med bolter fast til fremre skott med sikaflex og satte forbindelsen i spenn over natten.

 

Husk å bore over vannlinja

Neste operasjon ble å bore hull i dekket for dekksgjennomføringen. Pumpe og slanger har en tommers diameter, men jeg syntes denne størrelse dekksgjennomføring ble litt for dominerende på dekk, så jeg byttet til en ¾ tommers gjennomføring i stedet. Legg gummipakning mellom dekk og metall. NB! Husk å bore hullet over vannlinja og mål på begge sider av dekk slik at hullet ikke kommer på feil side av det vanntette skottet…

 

 

Klart for boring av dreneringshull.

 

I mitt tilfelle med dobbeltkajakk og to lensekammer med mulighet for to forskjellige vannstander, valgte jeg en løsning hvor man kan tømme kamrene hver for seg via en sjalteventil som jeg festet oppunder dekket mot en innstøpt finerplate (demonterbart). Dette for å unngå problem med suging av falsk luft fra det laveste av to vannkammer. Deretter var det kun å strekke slangene som ble sikret med limt elektrobrakett og strips.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Anlegget fungerer flott.

 

 

Priser og referanser:

 

1 stk Guzzler 450 pumpe, kr 400 + frakt og Moms

1 stk grovfilter for 1” slange, kr 30

1 stk ½” eller ¾” dekksgjennomføring i plast, messing eller rustfritt stål, under  kr. 100

4 stk M10x100 helgjengede bolter med skiver og muttere i rustfri kvalitet A4, kr 40

1 stk 15-20 mm tykk avstiver/monterings plate i marin finer, teak el

1 m 1” lenseslange, kr 30

4 stk slangeklemmer for 1” slange, kr 80

6 stk slangefester for skrog montering, kr 20

1 stk Sikaflex tube, kr 100

1 stk epoxylim, type araldit , plastic padding etc, kr 60

 

Diverse håndverktøy som : tusj, tape, målestokk, drill og borr, sandpapir, litt 2mm Gummi pakning, støvsuger.

 

Kjemikalier : Rødsprit, Aceton og såpevann

 

Verneutstyr : støvfilter/maske, hansker, briller

 

Vanskelighetsgrad : Planlegg godt og ta prøvemål samt prøvesitt flere ganger for test av komfort og funksjonalitet før du starter boring, kutting eller limer fast noe i skroget. Fordi det var tungvint å komme ut og inn av sittebrønnen når kajakken lå nede valgte jeg å henge den opp ned under taket i garasjen. Husk grundig rengjøring med rødsprit eller Aceton av alle flater som det skal limes eller støpes i mot.

Børst vekk eller støvsug alt borestøv etter glassfiber. Eventuelle fliser og skjegg fra glassfiberduk på støpte flater må slipes glatte.

 

Tidsforbruk : Jeg brukte en liten uke, men det er fullt mulig å gjøre jobben på en helg – 2×4 timer.

 

Forbehold : Dersom du allerede har en håndpumpe så ta den likevel med i kajakken. Den kan fremdeles brukes til å hjelpe en turkamerat. Denne artikkelen forrutsetter at skroget i kajakken er utført i glassfiber eller trematerialer (med hensyn til liming mot fete plasttyper som termoplast el.), samt at det er plass nok til pumpa i mellom fremre skott og føttene dine.

 

Andre ulemper kan være økt vekt (ca 1 kg) og litt forskjøvet balansepunkt med hensyn til bæring av tom kajakk. Videre vil det alltid kunne gå hull på slanger, og slangeklemmer kan løsne. Dette vil imidlertid ikke skape større utfordringer en hva en båt av en viss størrelse utsettes for til daglig og holdes i kontroll under rutinemessig vask og vedlikehold.

 

Nyttige referanser :

 

http://www.thebosworthco.com/pumps_1.htm

 

http://secure.seawardkayaks.com/ecbuilder/item20.htm

 

http://www.seakayakermag.com/2003/03Feb/pump01.htm 

  • Categories: Praktisk

    Om journalisten