Lettmann Archipel LV Touring Plus

Lettmann Archipel LV Touring Plus

Dersom du ønsker deg en mellomstor havkajakk med glitrende turegenskaper, er Lettmann Arcipel en kandidat du absolutt bør ta med i vurderingen.


Tyske Lettmann importeres til Norge gjennom dedikerte forhandlere. Vår forrige test av en kajakk av dette merket, Speedliner i 2009, slo ettertrykkelig fast at det dreier seg om kajakker som har kvalitet som kan måle seg med de beste. Finishen på selve støpen er fremragende, noe som i stor grad kan relateres til bruk av datateknologi og roboter. Archipel er samvittighetsfullt bygget og gir et gjennomført og ordentlig inntrykk. Egenskapene på vannet skuffer heller ikke. Testbåten er mer langbent enn leken, men utøvere som er ute etter en allsidig turkajakk av denne typen, vil helt sikkert ikke bli skuffet.

 

 

Åren får et solid fundament ved åreposeredning. Kajakken hadde fortjent dekksfester som var nedsenket. Setets ramme er festet i selve dekket for å unngå skruehoder som kan gnage mot hoftene.

 

Med «tur» som hovedrett

Testeksemplaret er en videreføring av den kjente Eski 525. Kajakken er først og fremt lavere og mer «nett» enn mange andre hav/turkajakker med samme lengde. Archipel oppleves som kompakt for padlere i femtikilosklassen, og har samtidig tilstrekkelig med plass og oppdrift for dem som veier nesten det dobbelte.

 

Med to tette skott, gjennomtenkt dekksrigg og effektive lårstøtter, er viktige sider av det sikkerhetsmessige vel ivaretatt. Båtens primære bruksområde er turer med varierende oppakning og varighet. Selv om eksemplaret på ingen måte utgir seg for å tilhøre med mest kompromissløse havkajakkutgavene for utaskjærs «hjelmpadling», er sjøegenskapene trygge og forutsigbare. Denne modellen passer til både nybegynnere og for dem med lang erfaring.

 

 

Båten er enkel å rulle. På bildet kommer båtens symmetriske bunnfasong tydelig frem.

 

 

Symmetrisk

Undervannsskroget er svært symmetrisk, og det bredeste punktet befinner seg nøyaktig på midten av båten. Baugen er løftet noe og har markert overheng. Baugpartiet er forholdsvis skarpt og forskipets bæring er trukket en smule akterover. Skrogsidene er svakt avrundet og skjøten mellom skrog og dekk har minimalt med spring. Selve bunnen er ved midten bare svakt avrundet sideveis, og går dermed mot det litt flate. Kjøllinjen er strak og overgangen mellom bunn og skrogsider er avrundet og av typen soft-chines.

 

Kajakker med slike skrog er avhengig av ror for å kunne fungere tilfredsstillende i litt sjø. Lengst akter troner derfor et egenprodusert ror med høy virkningsgrad. Selve mekanikken synes å ha visse fellestrekk med velrenommerte SmartTrack. Men Lettmanns konstruksjon fremstår som mer solid og ytterligere innovativ. Roret er solid forankret i en loddrett hekk, noe som bidrar til lengst mulig vannlinje. Rotasjonspunktet for rorbladet befinner seg like under vannlinjen. Dermed blir sideveis krefter omtrent halvvert sammenlignet med utgaver som er forankret på bakdekket. At flere av delene på roret er fremstilt av syrefast stål er heller ikke å forakte. Hydrodynamikken er vel ivaretatt, for kajakken har lite «drag». Sammenlignet med båter med mye spring i kjølen, må skroget opp i merkbart høyere fart før det begynner å sette seg på hekken.

 

 

Selv bakre løftehåndtak er strikkbelastet slik at det ikke slamrer mot dekket.

 

Transparent akryl

Gode, strikkbelastede løftehåndtak er solid forankret i begge ender av båten. Håndtaket foran kan dras over baugen. Med unntak av området langs sittebrønnssargen, løper det sikkerhetsliner i store deler av båtens lengde. All cord har fått innvevd refleks. Både for- og akterdekket er utstyrt med ovale gummiluker på 11 x 18 tommer. Ved baugen finner vi feste for en delbar reserveåre. Mellom luken og sittebrønnssargen er tradisjonelle strikk på kryss og tvers erstattet med solid netting. Med unntak av de to håndtakenes innfestning, er alle dekksfester utenpåliggende. Selv om alt arbeid er både nydelig og nøyaktig utført, stusser jeg over at fabrikken ikke har valgt en mer sofistikert monteringsløsning. Det blir som om Audi skulle ha gjeninnført sine utenpåliggende dørhåndtak fra syttitallet!

 

Nærmest sargen har produsenten montert en funksjonell dagluke med et fancy reservoar av transparent akryl. Lettmann har også lekt seg med gjennomsiktige skott i samme plaststoff. Heve/senkemekanismen for roret lokaliseres på styrbord side av bakre sargkant. Like bak sittebrønnen finner vi strikk i et digert x-mønster. Her er også dekket nedsenket et par centimeter. Festemulighetene for åren, ved åreposeredning, er helt forbilledlig. Store åreblad kan med letthet føres under sikkerhetslinene.

 

Særegen type

Selv om testkajakken er en Low Volume-utgave, har sittebrønnen fine plassforhold. Undertegnedes 180 centimeter og 92 kilo har det på alle måter svært komfortabelt om bord. Avstanden mellom dørk, pedaler og de gode lårstøttene er i utgangspunktet meget god. Siden lårstøttene og pedalene kan forflyttes i lengderetning, bør svært mange kunne klare å finne en god padlestilling. Pedalene er av en særegen type som trolig vil fremkalle delte meninger. De er stående og todelte. Padleren spenner ifra med hælen og styrer med selve fotbladet.

 

 

Pedalene er behagelige i bruk. Mykheten på den grå overdelen (i PVC??..) føles uvant. Legg merke til forskottet og daglukens reservoar i klar akryl.

 

Tradisjonelt sett pleier pedaler av en slik type å være hengslet mellom nedre og øvre del. På Archipel er øvre del laget av et mykt og fleksibelt pvc-lignende materiale som er solid fundamentert til selve hælstykket. Fleksibiliteten i hele den øvre delen medfører at hengsling blir overflødig. Som en bieffekt, har systemet en påtagelig selvopprettingseffekt. Selv om mange utøvere utvilsomt vil sette pris på den myke og behagelige virkemåten, går min egen smak entydig i retning av kompakt materialbruk og kontant tilbakemelding i hele styresystemet. Selvsagt er pedalene av en selvjusterende type. De kan med letthet føres frem og tilbake langs den sentralt plasserte aluminiumsskinnen, uten at etterjustering er nødvendig. Fastlåsing skjer med en gjenget vippeklemme. I likhet med andre stående utgaver, må selve helningen tilpasses manuelt. Skjøteklemmene som anvendes står slett ikke i stil med resten av kajakkens streben etter høyest mulig kvalitet. Jeg tør egentlig ikke å tippe hvor lite produsenten betaler for disse primitive plastikkdingsene. Heldigvis er slikt en bagatell som forhandlerne kanskje bytter ut vederlagsfritt.

 

 

Lårstøttene er polstret og kan reguleres i lengderetning.

 

Solid sittekomfort

Setet på angjeldende tysker har en svært heldig fasthet og utforming. Flere produsenter har fremdeles mye å lære av designere (i dette tilfellet hos Lettmann) som på en måte har knekket koden for glimrende kajakkseter. Både puten og ryggstøtten er trukket i et vannavstøtende tekstilstoff som føles behagelig mot kroppen. Noen vil kanskje rynke på nesen av et sete som holder på fuktigheten. På den annen side blir det sjeldent eller aldri kaldt. Kan man si det samme om våte glassfiber- eller plastseter?

 

 

Her er det både komfort og kontakt. Setet tilhører de beste i klassen. Ryggstøtten kan strammes med en spenne på baksiden.

 

 

Selv føler jeg at Lettmann har gjort alt som er knyttet til setet, helt riktig. Ryggstøttens vinkel kan justeres via en stor klemme på baksiden. Setet kan lengdeforskyves langs den sentralt plasserte aluminiumsskinnen. Selv i bakerste posisjon, er avstanden til sargen stor nok til at rullen ikke blir hindret. Form, anatomi og diverse innbyrdes avstander oppleves som en sum av flere kloke valg. Selv om pedalenes konstruksjon og virkemåte trolig vil bli oppfattet litt forskjellig blant padlerne, nøler jeg ikke med å gi resten av sittebrønnens fasiliteter toppscore!

 

Raskere enn gjennomsnittet

Fartsegenskapene plasserer seg i følge våre målinger høyere enn gjennomsnittet for havkajakker med samme lengde. Selv i middels lastet modus føles det helt ubesværlig å holde mer enn fire knop over lange distanser. Gjennomsnittsfarten, uten last og med litt kraft på åren, ble i Padling sin testsyklus klokket til 4,65 knop. Toppfarten endte på gode 6,7 knop. Testobjektet har fine surfeegenskaper og det fjærbelastede roret viser aldri tegn til å ville vippe opp når farten tiltar. Skroget er avhengig av at roret er operativt for at svingegenskapene skal kunne ivaretas. Selv om kajakken ikke er tiltenkt de aller barskeste utaskjærs forhold, er den overraskende rullevennlig. Den egner seg i det hele tatt svært godt til de fleste selvredningsteknikker. Det lave skroget gjør også at cowboyredning kan øves inn på en grei måte. Rorets plassering gjør at det er en fordel å entre båten i forkant av bakluken. Siden kontakten til sittebrønnen kan gjøres veldig tight, bør det kunne gå greit å øve inn sculling og forskjellige støttetak.

 

 

Fremdekket har en bra rigg. Sikkerhetslinene er plassert slik at de ikke kommer i konflikt med tette åre-isett. Netting, istedenfor strikk på kryss og tvers, fungerer egentlig veldig bra. Fremre luke er diger med lokk på 30 x 48 centimeter. Daglukens plassering er noe vi heldigvis har begynt å se mer av.

 

Cockpitåpningen på 48 x 79 centimeter, er stor nok til at wet-reentry kan utføres uhindret. For padlere som ønsker seg en større åpning, kommer kajakken i en tilnærmet identisk utgave som heter Tasman. Den eneste forskjellen er at åpningen er økt til 88 centimeter. De gode sikkerhetslinene på Archipel gir et godt og stabilt fundament for åreposeredning. I selvredningsøyemed kan altså padleren velge den metoden som står best i forhold til sine egne kvalifikasjoner. Her føler jeg at Lettmann har tatt hensyn til utøvere på alle nivå.

 

 

Langbeint

Været i testperioden varierte fra stille til frisk bris, ti meter per sekund. På dagende med mye vind ble kajakken satt på prøve mellom Lerøy og ytterste del av Fanafjorden, sør for Bergen. Summen av Archipels forskjellige stabilitetsparametre medfører at totalopplevelsen inngir tillit. Medium/pluss primærstabilitet og høy sekundærstabilitet kler båttypen svært bra. Høy sekundærstabilitet hever trygghetsfølelsen når været ikke er i perlehumør. Den strake kjølen medvirker til at langskipsstabilitet blir av den komfortable sorten. Bunnfasongen gir en «langbeint» gange under de fleste forhold. Bølgene møtes, kløyves og føres ut til siden. Sjøene får sjelden tak i den runde overgangen mellom bunn og skrogsider.

 

Testobjektet lar seg bare i liten grad affisere av at vær og sjøer kommer inn fra ugunstige vinkler. En lav skrogprofil gir i tillegg lite vindfang. Kajakken toger frem over små og middels bølger uten at baugen rører seg nevneverdig i vertikalplanet. På langtur kan dette bevegelsesmønsteret være å foretrekke. Mikrodetaljerte tilbakemeldinger i forskipet har mindre betydning så lenge det ikke skal padles med stor teknisk presisjon. Tekniske kajakker med superrespons, fanger gjerne opp den minste krusning. Langtursegenskapene trenger på den annen side ikke alltid bli gjenstand for like smigrende lesning.

 

 

Daglukens reservoar av klar akryl er et originalt påfunn.

 

Selv om Lettmann har utstyrt båten med et solid og effektivt ror, må skrogdesignen betales med merkbart større vendediameter enn på utgaver med mer spring i kjølen. Lynkjapp respons viker plass til fordel for en avslappet gange og fin gjennomsnittsfart. «Havkajakk» er et begrep som favner over flere skrogfilosofier. Om det velges mellom tilnærmet strak kjøl, middels eller mye rocker (spring i kjølen), kommer mye an på bruksområdet. Det er ikke sikkert at det ene er så mye mer riktig enn det andre. Her gjelder det primært å kjenne sine behov før det tas et valg.

 

 

Lettmanns valg av rorløsning er interessant. Ror som har opphenget i vannlinjen blir utsatt for langt mindre sideveis krefter enn utgaver som har det oppe på dekk. Vi lar oss begeistre av hva vi ser!!

 

Konklusjon

Lettmanns Archipel LV tilhører denne litt eksklusive gruppen kajakker som man etter en test, noe motvillig leverer tilbake til forhandleren. Det er først og fremst de gode padleegenskapene som vil bli husket. Det er noe majestetisk over måten kajakken glir framover på. Selv om vi ikke snakker om en «ekstrembåt», ble vær og vind i testperioden taklet på en absolutt tilfredsstillende måte. Sittekomforten på lengre turer er også i toppklasse. Om man befinner seg i mellomvektklassen, og drømmer om en havkajakk med fine turegenskaper, kan det være et tips å bestille prøvepadling.

 

 

Roret heves ved hjelp av en line på styrbord side.

 

Tekniske data

Lengde                       525 cm.

Bredde                       57 cm.

Cockpit                      48 x 79 cm.

Oppgitt vekt               24 kilo

Vekt målt av oss         25,2 kilo

Lastekapasitet            145 kilo

Anbefalt vekt padler  40 – 90 kilo

Pris                             Kr. 19.900,-

Utlånt av Platou Sport, Bergen

www.platousport.com                           

  • Categories: Nyheter, Tester
    Tags: Kajakk, Tester

    Om journalisten