Liten, lett, lydig og leken eskimokajakk

Liten, lett, lydig og leken eskimokajakk

Roar Berge fra Sandes i Rogaland har bygget til sammen elleve kajakker. Hvert nytt byggeprosjekt innebærer nye utfordringer. Med Black Pearl – som ble ferdigstilt sist sommer – har det handlet om å presse vekten ned maksimalt. Resultat: En leken eskimokajakk på rett over ti kilo.


Av Trond Anfinnsen

– I utgangspunktet var det meningen at jeg overhodet ikke skulle ta hensyn til estetikken, sier Berge, som legger til at målet utelukkende var å bygge en lett og sterk kajakk. Litt estetikk ble det likevel, med lastestropper med påtredde bein i eskimo-style, lasteluker og diverse annet rigg. Men ikke mer enn at han har klart å holde kajakken på strak arm, nitti grader ut fra kroppen. Det er den etter hvert legendariske svenske kajakkdesigneren Björn Thommason som har tegnet Black Pearl, og kajakken er en usedvanlig responsiv og leken farkost som garantert byr på mye moro, ikke minst i bølger.

På alle kajakkene Roar Berge har bygget er det en innretning for feste av flagg, og flagget skal selvsagt alltid være på plass på hver padletur.

 

 

Raffinert til fingerspissene

For å oppnå kombinasjonen styrke og ekstremt lav vekt, måtte Berge ty til langreist materiale, i tillegg til meget raffinerte byggeteknikker.

 

– Kajakken er bygget med den asiatiske tresorten paulownia, som jeg bestilte fra California. Treet er både lett og sterkt, med høy densitet, og det lar seg ikke lett presse sammen, slik tilfellet er med balsa, sier Berge.

 

Teknikken med stripsbygging er ikke noe nytt for Berge, men for å oppnå det ambisiøse vektmålet, måtte den erfarne kajakkbyggeren suge ut luft.

 

– Teknikken heter vakuumbagging, og går ut på at du pakker inn i plastikk det du skal støpe. Deretter suger du ut luften slik at det danner seg et vakuum, og du oppnår 100 prosent binding mellom kjernematerialet og veven. Gevinsten er altså maksimal binding med mindre epoksy, og et sterkere produkt, forklarer Berge.

Planen var at kajakken overhodet ikke skulle utstyres med noe unødvendig utstyr for å holde vekten nede. Berge klarte imidlertid ikke helt å holde på prinsippet, og har utstyrt kajakken med diverse dekksrigg. Sete og kant for spruttrekk er støpt i karbonkevlar.

 

 

Material som i skuddsikre vester

Stripsbyggere bruker i all hovedsak glassfiberduk som armering, og i noen tilfeller karbonkevlar, for å gi ekstra styrke på områder som skal tåle mye juling. Duken som dekker Berge sin Black Pearl er en kombinasjon av karbon og kevlar.

 

– Duken jeg har brukt på utsiden og innsiden av skroget, og på innsiden av dekket, heter aramid. Den tåler ekstremt mye slitasje, og det er omtrent ikke mulig å knekke den, sier Berge. Han minner om at det er kavlar som blir brukt i skuddsikre vester. Av andre vektreduserende tiltak har Berge hentet inspirasjon fra sin andre store lidenskap, nemlig bølgesurfing, og han valgte en avtagbar finne. Dermed unngikk han den innvendige kassen en opptrekkbar finne krever. I tillegg til vektreduksjonen dette ga, oppnådde han også et mer romslig lasterom.

Et av de karakteristiske trekkene ved Black Pearl – og eskimokajakker generelt – er den svært spisse baugen og akterenden.

 

 

Standard i klassen

Etter at designer Thomasson bygde sin første Black Pearl på begynnelsen av 2000-tallet, og la tegningene ut på nettsiden sin, har modellen nærmest blitt en standard i sin klasse. Selvbyggere over hele verden har bestilt og bygget den elegante og slanke farkosten, og Berge mener bestemt at Black Pearl har bidratt til å øke interessen for eskimokajakker.

 

– Det jeg har erfart er at Black Pearl har en høy status i enkelte miljøer. Det er en god kajakk, som er lett å rulle, og med sine fine linjer er den også designmessig svært vellykket. Kajakken er svært responsiv, og reagerer på de aller minste kroppsbevegelsene.  Den snur på femøringen, tar bølger veldig lett og i medsjø er den flott å surfe med. Siden den er så responsiv er den engel å styre i bølgene, og den lave vekten gjør at det er går fint å akselerere slik at du rir en bølge etter bare et par padletak, sier Berge ivrig.

 

En forlengelse av padleren

Når du bestiller tegningene til Black Pearl, må du oppgi diverse kroppslige mål, som lengde fra fingerspiss til fingerspiss, hoftebredde pluss to fingerbredder, skostørrelse med mer. Det er fordi du skal ende opp med en kajakk som du «kler på deg».

 

– Når du sitter i kajakken har du hundre prosent kontakt, og slik sett er kajakken en forlengelse av padleren. Når du har satt deg oppi, så sitter du der. Kajakken er så liten som den kan være, og den skal heller ikke være større, påpeker Berge. Det er for øvrig Seabird Designs som lager fabrikkutgaven av Black Pearl, og den leveres i en high og low volume.

Sett i profil er det tydelig at Black Pearl har minimalt med vindfang.

 

 

Flere kajakker på listen

52-åringen, Roar Berge, som til daglig jobber som brannmann på Stavanger lufthavn, har allerede rukket å padle opp mot femti mil med sin Black Pearl. Han påpeker at du ikke må være redd for å stikke deg ut om du skal padle i egen selvbygd kajakk i tre. Du får nemlig garantert mye oppmerksomhet. Berge har neppe bygget sin siste kajakk, og de to neste står allerede i kø.

 

– To kajakker står på listen. Den ene er Hunter, en litt større utgave av Black Pearl, mer egnet som turkajakk. På sikt vil jeg nok også bygge en Njord, som er en rask turkajakk. I den skal jeg integrere en surfski sittebrønn, sier Berge. Han legger til at fordelen med stripsbygging er at du kan gjøre dine egne, helt spesifikke tilpasninger. Avslutningsvis kommer Berge noe lattermildt med en oppfordring til alle menn:

 

– Alle mannfolk med respekt for seg selv bør bygge minst én båt en gang i løpet av livet!

 

  • Categories: Artikler

    Om journalisten