Milsluker med senkekjøl

Milsluker med senkekjøl

Siden Impex har valgt å kalle denne kajakken ”Force Cat 4”, er det naturlig å tro at vi har med en ordentlig uværsbåt å gjøre. I løpet av testperioden ble båten derfor utfordret i 15 sekundmeters vind og hissige bølger. Dermed ble det avdekket sider som også var nokså overraskende.


Etter forholdsvis kort tid i Norge har det kanadiske kajakkmerket Impex klart å opparbeide seg et rykte for både fin byggekvalitet og gode egenskaper på vannet. Båtene tas hjem til Norge av forhandleren Bølgen Og Meg i Sandvika. Padling sine leserne kunne nylig lese om den kompakte havkajakken Impex Hatteras (test i nummer 2/2011), hvor vi konkluderte med at den i særlig grad var tilpasset personer med middels størrelse og vekt. Force Cat 4 er helt klart i familie med Hatteras, men samtlige mål og dimensjoner er øket i lengderetning. Skroget har en annen form som samtidig er mer fartsoptimalisert. Sittebrønnen rommer derfor lengre personer, og det er mulig å ta med seg mer last.

 

Strak kjøl

Testobjektet er produsert i en blanding av karbon og kevlar. Kombinasjonen gir en båt som er både sterk, stiv og til en viss grad fleksibel. På typisk Impex-vis er skottene konkave for at skrog og dekk skal kunne komprimeres noen viktige millimeter ved harde landganger. Fraværet av en kjøllinje med typisk ”bananform” er total, for her er graden av rocker holdt på et minimum. Overgangen til skrogsidene er av typen soft-chines. Selve bunnen har svak v-form som tiltar kraftig mot stevnene. Ytterst er disse gitt en karakteristisk øvre profil hvor produsenten har støpt inn fingertilpassede spor på undersiden. Med et slikt ”nebb” i hver ende, kan to personer i fellesskap løfte en virkelig tungt lastet kajakk uten risiko for at eventuelle løftehåndtak skal ryke. Det faller naturlig å bruke de to redningshåndtakene som sikring under operasjonen.

 

 

Force Cat 4 har en uvanlig strak kjøl til å være en senkekjølskajakk.

 

Et skrogdesign med såpass lang og strak kjøl burde vel strengt tatt hatt ror, tenkte vi og gikk litt videre i tankerekken. Vil ikke dette bli like manøvrerbart som en tankbåt? Praten gikk livlig samtidig som testerne studerte undervannsdesignet. Det kan straffe seg å være forutinntatt, for i praksis ble vi heldigvis positivt overrasket. I alle fall så lenge vinden holdt seg på den snille siden av frisk bris.. Selv om båten fremstår som en langbeint milsluker, reagerer den tilfredsstillende på carving. Skegets form og funksjon er av sorten vi kjenner fra før. Det senkes kun ned i bakkant og fremstår da som en likesidet trekant. Areal og virkningsgrad er mer beskjeden enn utgavene som står som en stolpe i vannet når de er fullt nedsenket.

 

 

Den moderate v-bunnen tiltar suksessivt mot baugen.

 

Glimrende dekksrigg foran

Foran er Force Cat 4 samvittighetsfullt rigget. Det er gode strikk til reserveåren, og den ovale luken fra Valley gjør kajakkens fremre rom lastevennlig. Dreneringen rundt chassiset er god og luken er absolutt tett for sjøsprøyt og regnvann. Etter gjentatte ruller og utallige redningsøvelser satt luken fortsatt som klistret. Det kunne riktignokk spores noen dråper saltvann, men annet er heller ikke å vente etter såpass intens herjing.

 

 

Strikkonfigurasjonen mellom sargen og fremre luke er helt forbilledlig. Alle de solide festene er nedsenket i dekket. Båten er klargjort for kompass.

 

Rett foran sargen gjør strikkene virkelig nytten med sin fornuftige konfigurasjon. Kart, pumpe årepose og annet lett tilgjengelig sikres mer enn tilstrekkelig. Alt blir liggende klippefast, uansett behandling! Her får Force Cat 4 etter vår mening topp score. Sikkerhetslinene som løper langs esingen er solide og har godt dimensjonerte innfestninger. Samtlige av kajakkens fittings er nedsenket i dekket. I likhet med den tidligere testede Hatteras, har linene en tilsiktet slark. Dermed blir det enkelt å få tak rundt dem med tykke hansker på. På denne velbrukte demobåten var de dradd kraftig over mot styrbord. Dermed ble en stor løkke hengende ned langs skrogsiden, noe som medførte at åren ved et par anledninger viklet seg fast under eskimorullen. På stille vann, og med Ronny Smistad som potensiell livredder fem meter unna, var ikke dette mer dramatisk enn at åren ble dradd ut og posisjonert på nytt mens jeg hang opp/ned under kajakken. Ved trening under trygge forhold, blir slik hendelse kun en liten ”vekker” om at uforutsette situasjoner kan oppstå. Når virkeligheten banker på døren og sekundene teller, antar jeg at noe tilsvarende ville vært ubehagelig. La det derfor bli en rutine å dandere linene fornuftig i forkant av hver tur.

 

 

Sikkerhetslinene bør danderes jevnt på begge sider før hver tur. Her er slarken altfor stor på styrbord line.

 

Spor til åren

Bakdekkets dekksrigg kan etter vår mening virke noe åpent. Det er utstyrt med de samme gripevennlige sikkerhetslinene som foran. På styrbord side finner vi en day-hatch på åtte tommer. Under temmelig friske forhold løsnet denne under en øvelse på kameratredning. Jeg antar at uhellet skyldes slurv fra undertegnedes side da det lokket ble trykket på plass. Lokket var sikret med line og en tett pakksekk gjorde det hele ganske udramatisk. Lenger bak, finner vi en oval luke som er identisk med den foran. Nærmest akterstevnen har produsenten forsynt båten med solide strikk for feste til en delbar reserveåre. Personlig foretrekker jeg å ha denne på fremdekket. Om den plasseres bak, kan den bli et irritasjonsmoment ved cowboyentring. Testbåten har et spor på dekket bak sargen som er beregnet for åren ved åreposeredning. Dette fungerte for min egen del ikke helt tilfredsstillende i praksis. Ved selvredning ble åren dradd ut av sporet når hånden klemte den mot sargkanten. Bruk av årepose vil fungere langt lettere dersom kunden bestiller båten med fabrikkens spesialdesignede reimer, som er beregnet for å holde åren på plass.

 

På den annen side er båten en sann drøm å rulle! De erfarne kan knapt bomme, samtidig som de ferskeste tilbys en kajakk hvor rullen enkelt kan øves inn trinn for trinn. Kajakkens noe ranke stabilitetsmønster medfører at det ikke etableres noen sjenerende ”kant” som må forseres under siste del av øvelsen. Her ligger det samtidig i kortene at padleren med en slik kajakk har gode muligheter for å kunne lykkes med de dypeste støttetak. Kajakkens hofterespons er veldig kvikk og presis, og derfor lett å like. Kontakten mellom båt og padler er, når sittebrønnens fasiliteter er riktig justert, av typen ”hånd i hanske”. Superlativene må ikke tolkes som enestående, for flere velrenommerte og godt konstruerte havkajakker er på samme høye nivå som Force Cat 4. Uansett er dette absolutt godt levert av Impex! Om kontakt og respons skal bli nevneverdig bedre, må man trolig over på mer dedikerte og rendyrkede Grønnlandskreasjoner. Håndrulla neste!…

 

 

Ronny Smistad om bord i testbåten.

 

Den evige diskusjonen

Plassen i det bakre lasterommet forstyrres på helt sedvanlig vis av at skegboksen er til sjenanse for effektiv stuing. Fenomenet er ikke mer sjenerende enn at padleren må lære seg å tenke smart, slik at plassen fra boksen og bakover kan utnyttes.  Skroget på testbåten er i besittelse av langt over middels retningsstabilitet uten bruk av senkekjøl. Dermed er diskusjonen i gang. Trenger den egentlig skeg, eller burde den heller hatt ror? Hva med å sløyfe begge deler? Svaret ligger etter min mening skjult i en kombinasjon av båtens bruk og eierens tekniske ferdigheter. Selv om rullevennligheten er nevnt, står utvilsomt turegenskapene i fokus. Kajakken trives over lange strekk. Kart og kompass, motvind, medvind og surf, time etter time. Det er da kajakken er i sitt ess. Så da er mitt spørsmål: Er det egentlig en ulempe med ror på en båt som er som skapt for lengre turer? Vi har jo ikke med en utpreget lekebåt å gjøre! Enkelte ”rorhatere” argumenterer med at det kan gå i stykker, noe som garantert vil føre til at båten blir aldeles håpløs å styre. Sikkert et bra argument for en kajakk som er designet for bruk av ror. For tetstbåtens del er dette et ”ikke-tema”. Selv om objektet så absolutt lar seg manøvrere uten hverken ror eller skeg, skal jeg overlate konklusjonen til leserne.

 

Funksjonell cockpit

Om bord i en langturskajakk er høy komfort et krav. Selv sitter jeg herskapelig i denne cockpiten. Alle mål og innbyrdes avstander føles korrekte. Beinplassen er ualminnelig god og de solide fothvilerne av metall sikrer et godt fraspark. De justeres enkelt frem og tilbake ved hjelp av tærne. Et polstret og velformet sete gir fin komfort over flere timer. Ryggstøtten befinner seg i en høyde over dørken som bør kunne tiltale de fleste padlere. Undertegnedes korsrygg får fin support, samtidig som det er mulig å legge seg tilstrekkelig bakover ved utførelse av rulle og sculling. Her bør det derfor være fullt mulig å finne en padlestilling som absolutt er til å leve med. Personer med ekstra kraftige lår skal derimot være ekstra nøye med å prøvesitte kajakken. Avstanden mellom dørk og lårstøtter vil for noen nemlig kunne føles knapp. Selv om dette ikke gjaldt noen av oss tre, aner vi muligheten for enkelte avvik. Om behovet er til stede, kan Impex tilby et helt identisk skrog med et høyere dekk. Kajakken heter Force Cat 5 og tilbyr dermed den ekstra plassen en kraftigere padler både trenger og fortjener.

 

 

I likhet med alle andre senkekjølskajakker, stjeler skegboksen mye lasteplass. En langtursbåt får frigjort verdifull plass om skeget fjernes. Ror er et reelt alternativ på testbåten. La kunden få velge!

 

 

Her ser vi kevlarveven tydelig. Plassen fremover er god og fotstøttene fremstår som solide.

 

 

Vi er ikke særlig begeistret for ryggstøttens innfestning i hoftestøttene.

 

Avstanden mellom cockpitsargen og dekket er etter min mening i minste laget. Her går det unødvendig lang tid når et tykt neoprenetrekk skal festes. Summen av gode fothvilere, et riktig utformet sete og en lavt plassert ryggstøtte gir uansett sittebrønnen høye karakterer. Ryggstøttens innfestning direkte i hoftestøtten fører riktignok til et lite minus i margen. Ved teknisk padling kan slik montering oppfattes som et irritasjonsmoment. Skruen kjennes nemlig mot hoften. På tur merker man derimot ikke noe til dette.

 

”Positivt rank”

Testbåten er av sorten som skiller seg ut fra den gemene hop ved at den trenger noe mer enn alminnelig innkjøringstid. Båten har sin egen stil og karakter og kan som tidligere nevnt oppleves som topprank. Både primær – og sekundærstabiliteten befinner seg også noe under det såkalte gjennomsnittet. Alle med normale reflekser og koordinasjonsevner kan padle testbåten på flatt vann. Den krever derimot en anelse mer erfaring når det går ordentlig hvitt på fjorden. La meg lansere et nytt begrep som burde beskrive båtens oppførsel. Den er positivt rank! Selv om kajakken umiddelbart oppleves som nokså ledig rundt nullpunktet, skilter den med ytterst grasiøse og sublime takter i mye sjø. Den går som en dronning gjennom bølgene. Slag og udelikate plask er mer unntaket enn regelen. Slike herlige egenskaper er nesten umulig å finne på de virkelig superstabile modellene.

 

 

Vi liker baugens spesielle frofil.

 

Lettdrevet

Force Cat 4 kan fremvise god turhastighet også når det blåser. Selv om den ikke er noen havracer, viser våre målinger at den har fin hydrodynamikk. Om bord i testbåten er det uproblematisk å holde god fart over lengre strekk. Både Ronny Smistad og undertegnede klokket gjennomsnittsfarten i stille vær til 4,7 knop. Da beveger man seg inn i øvre sjikt for hva som er typisk for båttypen. Toppfarten plasserte seg på henholdsvis 6,3 og 6,4 knop. Force Cat 4 er en god medspiller i mellomstore bølger med litt avstand mellom toppene. Den surfer elegant og holder kursen godt med senkekjølen inne. Dersom ikke vinden er altfor sterk, er retningsstabiliteten med senkekjølen nede av en sort som vi ikke nøler med å godkjenne. Skroget er såpass retningsstabilt i seg selv, at det vesle skeget egentlig bare er en liten krone på selve verket. Uansett vindretning, er retningsstabiliteten godt over pari. Her kommer den strake kjølen virkelig til sin rett. Karvingrespons og ekstreme svingegenskaper får heller finne seg å bli plassert lenger noe lenger bak i prioriteringskøen. Uten bruk av senkekjølen, trengte den i frisk bris 40 åretak for å dreie nitti grader opp mot vinden. Med kjølen helt nedsenket, behøvde den 50 åretak for å dreie nitti grader med vinden. Uansett vindretning, var det enkelt å fintrimme retningsstabiliteten ved hjelp av senkekjølens trinnløse innstillingsmuligheter.

 

Slitsom å vende

Mange padlere aner at kombinasjonen strak kjøl og skeg kan tendere mot å være en ”umusikalsk” kombinasjon. Denne Impexen gjorde i utgangspunktet våre antagelser til skamme. Dag etter dag fungerte konseptet utmerket. Selv om det gikk litt hvitt på fjorden, var kajakken en fryd å traktere. I svært kraftig vind og tøff sjø viste denne sammensetningen ”endelig” svakheter (ja, for vi ville jo helst ha rett i våre antagelser). Kajakken, som var lastet med en padler på 90 kilo og forsynt med 20 kilo bagasje, var intet mindre enn svinetung å vende i den sterke kulingen på 15 sekundmeter. Sammenlignet med de mest lekne Britdesignkajakkene, føltes testobjektet stiv og mindre dynamisk. Her måtte det gjentatte ganger sveipes både forover og bakover med åren. Ting tok tid, og et unødvendig tidsforbruk kan noen ganger være en fiende på sjøen. Mer rocker (spring i kjølen) vil nok i en slik situasjon være å foretrekke. Vi var en gruppe på syv padlere. Da en i gruppen fikk problemer, snudde noen av oss og padlet til unnsetning. -Gjett hvem som brukte lengst tid på den 180 graders vendingen?…

 

Second opinion

 

Audun Håland:

De gode lukene er helt tette, selv når båten ligger opp/ned i 20 minutter. Bunnen virker noe myk (pga. kevlaren?). Riggfester er festet med nylonmutre som ikke er forseglet. Fremre setekant er for høy etter min smak. Andre i klubben uttaler riktignok at de sitter svært godt om bord i kajakken. Glimrende lårstøtter. Bakre skottveggs form og plassering gjør det forbilledlig enkelt å tømme båten for vann. Testobjektet viser større retningsstabilitet enn de fleste senkekjølskajakker det er naturlig å sammenligne den med. Selv på surf holder den kursen bedre enn de fleste. Senkekjølen fungerer godt og mekanikken fremstår som ordentlig. Kajakken er litt tung å svinge opp mot vinden når den er uten last. Selv om kjølen er temmelig strak, reagerer kajakken fint på kanting. Primær/sekunderstabiliteten er helt ok etter min smak. De fleste vil trives under normale forhold. Cowboyentring går greit med ulastet båt og på stille vann. Båten stamper litt i 15 meter/sek. (ulastet). Rolig turfart: 4,4knop. Marsjfart 4,6knop. Toppfart 6,6 knop. (Åre: Werner Shuna 210cm.)

 

Totalinntrykket av testbåten er svært bra! Jeg har disponert den i lengre tid, og dette er en flott turbåt! Andre klubbmedlemmer (Nordhordland Padleklubb) er av samme oppfatning. Janne Kjenes, en relativt fersk padler, men glad i ”fart og spenning”, er overbegeistret. Dette er kajakken hun skal ha!

 

 

Ronny Smistad:

Tilfeldigheten gjorde at jeg aldri fikk anledning til å prøve båten i dårlig vær. Mine betraktninger er derfor gjort under rolige forhold. Det aller første som slo meg var at her satt jeg utrolig godt. Alt i denne sittebrønnen passet meg glimrende. Jeg er av typen som ønsker å ha reserveåre, pumpe og andre nødvendige ting på fremdekket. Således synes jeg at dekksriggen er god. Det sparsommelige utvalget med strikk bakerst, påvirket ikke mine behov. Finishen er fin og båten virker velbygd. Fartsegenskapene under normale forhold er gode. Kajakken er såpass lettpadlet at etappene kan gjøres lengre uten at padleren blir mer utslitt. Denne kajakken hadde dekket mine behov på en glimrende måte. –En av mine favoritter!

 

Konklusjon

Også denne gang kan vi fastslå at Impex produserer kajakker med flott byggekvalitet. Force Cat 4 er en ordentlig milsluker med glimrende plass. Selv om noen padlere vil oppleve den som nokså lettbevegelig sideveis, skjer båtens kontrollerte vandring mot det endelige vippepunktet på en måte som hovedtester velger å kalle ”positivt rank”. Gevinsten åpenbarer seg i form av sjøegenskaper med autoritære og grasiøse bevegelser. Vi lot oss tidlig begeistre over hvor godt strak kjøl og skeg i dette tilfellet egentlig lot seg kombinere. I sum av kajakkens samlede egenskaper, våger vi å konkludere med at Force Cat 4 i særlig grad appellerer til ”andregangskjøperne” som vet hva de vil ha. En spennende kajakk som tilbyr det ”lille ekstra” for turhungrige personer.

 

Tekniske data for Impex Force Cat 4

Lengde                       540 centimeter

Bredde                       53 centimeter

Vekt fra                      22 kilo

Pris fra                        24.900,- (glassfiber)

Utlånt av                    Bølgen Og Meg, Sandvika www.bolgenogmeg.no

  • Categories: Artikler, Nyheter, Tester

    Om journalisten