3509 Views

Padling tester Cat 5 fitnesskajakk

Noen padlere blir skeptiske når «fitnesskajakk» blir nevnt. -Er ikke dette noen fryktelig ustabile båter? Joda, de smale og raske utgavene i 51 centimeters klassen krever både erfaring og øvelse. Testbåten har derimot tilstrekkelig stabilitet til at de aller fleste etter kort tid kan få oppleve den gode mestringsfølelsen.

Mai 31, 2012
Skrevet av:

janfjelde

Amerikanske Hurricane (etablert 1998) velger å gå sine egne veier når det gjelder materialvalg i kajakkproduksjon. Vel, ABS-plast er slett ikke nytt innen båtproduksjon. Det er etter hvert flere aktører på markedet. Noe av grunnen til at ikke langt flere kajakkfabrikker har satset på ABS, skyldes at produksjonsutstyret er både avansert og kostbart. Selv husker jeg godt landstedbåtene fra finske Terhi fra 70-tallet. I tillegg til pen finish, var båtene kjent for å tåle hardhendt behandling.

 

 

I treningsfart rundt fem knop ligger kajakken fint i vannet.

 

ABS-plast er etter Hurricanes mening som skapt for kajakkproduksjon. Stoffet er gjennomfarget, på lik linje med polyetylen, og tilnærmet like formstabil som glassfiber. Derfor er det ingen fare for at den får bulker eller mister sin fasong når kajakken ligger i steikende sol. I likhet med polyetylen tåler ABS-plast å bli dradd over steiner uten å ta sjenerende skade. Under produksjonen varmes de slagfaste platene opp til 200 grader og presses i solide stålformer. Finishen er på nivå med de aller flotteste kajakkene på markedet, og da snakker vi om glassfiberutgaver til omtrent dobbel pris. Den oransje perlemorseffekten på testkajakkens dekk må bare oppleves.

 

 

Båten elsker lek mellom bølgetoppene.

 

For hvem

I utgangspunktet kan det virke som testobjektet er en typisk treningskajakk beregnet for flatt vann og rolige forhold. Stabiliteten er derimot høyere enn hva vi ellers er vant til i denne kategorien. Dermed åpnes det dører for større grupper med mosjonister. I motsetning til andre fitnesskajakker, er testobjektet utstyrt med en typisk havkajakk-cockpit. Gode lårstøtter sikrer god kontakt, slik at båten kan rulles. Havpadlere som ønsker å supplere med en enkel og effektiv treningskajakk bør kunne se interessante muligheter i Cat 5. Med sin beskjedne lengde på 460 centimeter er den kvikk å håndtere. Opp og ned fra biltaket går i en fei. Her finnes heller ikke noe ror, eller andre ytre bevegelige deler som kan ta skade eller gå i stykker. Det er det bare å stille inn pedalene og padle i vei. Glem svindyre, tynne og skjøre karbonskrog! Denne båten tåler å bli brukt uten at utøveren trenger å bry seg om særskilt øm og forsiktig behandling.

 

 

Sittekomforten er god. En effektiv plassutnyttelse har gått noe på bekostning av et rulleoptimalt forhold mellom ryggstøtte og bakre sarg.

 

Form følger funksjon

Båtens særegne linjer kan meget gjerne være et resultat av den kjente formelen hvor «Form-Følger-Funksjon». Et smalt forskip sikrer et tett og godt isett av åren. Forholdene er godt tilrettelagt for å kunne øve inn god padleteknikk. Forskipets form fører også til at skroget får lav vannmotstand. Vannlinjen er smal i en uvanlig stor del av båtens lengde. Kjøllinjen er strak og har kun en antydning til spring mot stevnene, mens bunnen er svak v-formet. Konstruktørens prioriteringer sikrer derfor god retningsstabilitet. Bratte skrogsider er i hele forskipet gjør at bredden i vannlinjen i liten grad påvirkes av padlerens vekt. Skrogsidene er sterkt hellende rett bak sittebrønnen. Den viktige sekundærstabiliteten øker derfor i takt med at kajakken kantes.

 

 

Bakdekket er utstyrt med luke, samt festemuligheter for åren ved flottør -eller åreposeredning.

 

Dekket er lavt både foran og bak, slik at vindfanget blir holdt på et minimum. For å kunne oppnå riktig padlestilling, er området rundt padlerens knær hevet kraftig. I likhet med gode havkajakker kan knærne virkelig spennes ordentlig fast mot de integrerte knestøttene. Som en nyttig bieffekt, fører formen til svært god avrenning i forkant av sittebrønnen. Bølger som bryter over baugen når derfor sjelden cockpiten. Etter min mening kunne designerne med fordel strukket den karakteristiske hvelvingen noen desimeter lenger frem mot baugen. Foran forhøyningen er nemlig dekket lavt. Forholdene er helt klart innenfor undertegnedes pirkete grenser, men mine padlesko i størrelse 44 måtte vinkles mer enn normalt for å få plass på fothvilerne. Disse hvilerne fremstår som solide og kan reguleres frem og tilbake med tærne.

 

Setet er polstret og har god passform. Her sitter jeg godt! Ryggstøtten er levert av velkjente I.R. og er enkel å regulere når man sitter om bord. Siden ryggstøtten er trukket langt bakover, er det enkelt å entre sittebrønnen. De rullehungrige vil trolig føle at avstanden til bakre sargkant er noe knapp. Personlig føler jeg uansett at rullevennligheten er på et helt akseptabelt nivå. Da kontakten til båten er veldig god, går mye av denne øvelsen på ren automatikk. Etter min mening er det stort sett bare utøvere av håndrullen som får unngjelde.

 

 

Spantrisset må kunne sies å være noe utenom det vanlige. Resultatet har ført til en kajakk med allsidige egenskaper.

 

Hardfør minimalisme

Kajakken mangler både ror og senkekjøl. Kodeksen for fitnesskajakker tilsier dessuten ingen, eller minimalt med dekksrigg. Foran er derfor testbåten uten en tråd. I likhet med treningsracere, raske turkajakker og surfskier, finnes det ingen strikk, liner eller luke på fordekket. Her skal det være ”clean-look”! Bakdekket har noe strikk rett bak sittebrønnen. Åreposeredning lar seg greit gjennomføre, og en pumpe kan medbringes på dekk.

 

Midt på bakdekket finner vi en titoms stor luke. Pakkes det fornuftig, er det plass til det mest nødvendige for en liten weekend. Grunntanken er tydeligvis at båten skal være enkel og ukomplisert i bruk. Minst mulig sløsing med tid før det kan padles. Full effektivitet, trening, fart og høy puls. Fitness på en ukomplisert måte! Hva skjer om kajakken berører en grunne? Sannsynligvis ikke noe annet enn at man får noen striper på undersiden av skroget. Dersom det samme skulle skje med en fjærlett karbonkajakk med underliggende ror, kan man bare gjette seg til konsekvensene…

 

 

Takket være høy sluttstivhet, kan Cat 5 kantes bratt.

 

Stor bonus

Det er fullt mulig å leke seg i bølgene med testbåten. Båten er kort og derfor i besittelse av mye respons. Det er enkelt å akselerere og like lett og stoppe. Cat 5 reagerer bra på kanting og i kombinasjon med elementær teknikk er den grei å manøvrere. Selvsagt er underholdningsverdien av det noe spektakulære slaget når den utfordres hardt i skarpe bølger. Her har ikke målet vært å lage en havgående kajakk som gjør det meste riktig når det blåser opp. Nei, her har oppgaven vært konsentrert rundt det å fremstille en flattvannskajakk med et utvidet potensial.

 

I hvite bølger må Cat 5 derfor betraktes som et leketøy. Selv om brytende bølger ikke takles verken grasiøst eller med overdrevent stor eleganse, er oppførselen i bølgene morsom fra første sekund. En nesten flat bunn med en strak kjøllinje kan aldri bli like sjødyktig som en bananformet havkajakk. På flatt vann derimot, er det rått parti i Cat 5 sin favør! Kontakten mellom padleren og skroget er god. Dersom man strekker strikken slik at en velt blir et faktum, er det for den erfarne padleren bare å ta en rulle og å fortsette med lekingen. Baugen er lav og stikker seg lett inn i skarpe bølger. Slik sett blir den nesten å betrakte som en slags diger elvekajakk. På vindfulle dager er målet primært å score høyt når det gjelder «morofaktor». Kajakker som går «riktig» under krevende forhold, er på den annen side sjelden like underholdende.

 

 

Testbåten responderer godt på sculling, høye støttetak og rulle.

 

Det lave skroget er lite følsomt for sidevind og mangelen på ror og senkekjøl påvirker derfor selvsagt retningsstabiliteten når været er urolig. Men hva gjør vel egentlig det? Da skal padleren forhåpentligvis bare ligge utenfor en odde og leke seg. Kajakken er sterkt og solid bygget og tåler hard bruk, så det blir lite å innvende på allsidigheten.

 

Det evige tema

Ikke la deg lure av design som sender ut sender signaler om temmelig begrenset stabilitet. Som nevnt utallige ganger, kan vi diskutere i det uendelige om hva som oppfattes som stabilt eller ustabilt. Det er på alle måter avhengig av padlerens erfaring. Personlig tror jeg at de fleste med normal førlighet vil kunne mestre båten på flatt vann. Selv om Cat 5 gjerne kan oppfattes som en rank fitnesskajakk, vil det fremstå som et rent selvbedrag å fortsette i denne troen etter å ha lest denne testen. Selv entret jeg testeksemplaret to døgn etter å ha padlet min egen treningskajakk av typen VKV-101. Forskjellen i stabilitet var påtagelig. Hurricane har til sammenligning merkbart høyere primærstabilitet, og sekundærstabiliteten kan sammenlignes med flere sportslige havkajakker. Bunnfasongen og skrogsidenes kraftige helning rett bak cockpiten, fører til at sekundærstabiliteten får et innslagspunkt som befinner seg et stykke opp på krengningskurven. Derfra er progresjonen påtagelig i retning kajakkens sluttstivhet.

 

 

Fra denne vinkelen sees båtens linjer svært godt.

 

Selv om stabililtetsparametrene på Cat 5 har sitt helt personlige avtrykk, føler jeg ikke at båtens krav til kompetanse hos padleren er spesielt høyt. Alle med litt tidligere padleerfaring skal kunne takle denne helt greit på flatt vann. Selv friskuser og aktive mosjonister uten tidligere padleerfaring, bør etter kort tid kunne finne seg til rette. Utøvere med fartstid fra turracere vil utvilsomt få følelsen av å bli presentert for en i overkant stabil farkost. For denne gruppen er ikke båten et reelt treningsalternativ på blikkstille vann. Båten er til gjengjeld et glimrende valg for elitepadleren som ønsker å trene uten å la seg affisere av triste værmeldinger.

 

I forhold til kajakkens beskjedne lengde, må fartsegenskapene kunne sies å være gode. Våre målinger tilsier at farten er cirka en halv knop lavere enn hos de raskeste båtene i den langt mer krevende «51-klassen». Kajakken viser til en «dip» i fartsområdet like under fire knop. Her virker det som den er mest lettdrevet i forhold til tilført energi på åren. Gjennomsnittsfarten stabiliserte seg på 4,65 knop. Effektiv treningshastighet havnet på 4,9 knop. Toppfarten endte for mitt vedkommende på 6,8 knop. Det ble brukt en klassisk bent-shaft-åre på 220 centimeter.

 

 

Løftehåndtakene er av god kvalitet.

 

Konklusjon

Etter min mening er testeksemplaret et gledelig resultat av nytenking. Med sin beskjedne lengde på 460 centimeter, er båten letthåndterlig. Den finner seg godt tilrette på biltak i klassen hvor kompaktbiler som Golf og Mini befinner seg. Allsidighet, styrke og god pris er båtens trumfkort. Siden den tåler uvanlig hardhendt behandling til å være en fitnesskajakk, bør den være et funn for kajakklubber. Her kan det trenes på både effektiv padleteknikk og rulle. Hurricane Cat 5 skiller seg ut på en måte mange padlere vil sette pris på.

 

Tekniske data:

Lengde                       460 cm.

Bredde                       58,4 cm.

Cockpit                      83,8 x 45,7 cm.

Vekt                           20 kilo.

Maks lastekapasitet    113 kilo

Pris                             Kr. 13.500,-

Forhandler                  Padlebutikken.no Drøbak. www.padlebutikken.no

Følg oss på sosiale medier

ABONNER PÅ NYHETSBREVET

For å se hvordan vi bruker din informasjon, ta en titt på vår Privacy policy