6008 Views

PADLING tester Rainbow Laser 550

Selv med tomme lasterom går Laser 550 tungt og vått (!) gjennom bølgene. Suveren retningsstabilitet har blitt straffet med en lite imponerende svingrespons. Trygghetsfølelsen får riktignok en høy stjerne, men padlere med lang erfaring vil neppe synes at testeksemplaret er særlig involverende.

September 24, 2012
Skrevet av:

janfjelde

Rainbow er Italias mest erfarne produsent av rotasjonsstøpte båter i polyetylen. Produktspekteret dekker det meste innen rekreasjons- og havkajakker. I tillegg lages det elvekajakker, sit-on-topbåter og kanoer. Båtene fremstilles hovedsaklig av en type polyetylen som kalles HDTP. Uten å bli altfor teknisk dreier det seg om litt stivere polyetylen som er mer motstandsdyktig mot slag og slitasje.

 

Voluminøs og tung

Testobjektet er en stor, voluminøs og tung kajakk som utvilsomt distanserer seg fra lettere padlere. Båtens virkelige styrke er at den står for en real støyt. Om det er sandstrand, eller grove steiner, spiller knapt noen rolle. Her går man i land der det måtte passe! Tre lasterom sluker mye bagasje. Retningsstabiliteten er som skapt for lange turer. Kajakken er både sjødyktig og stabil, men lek og moro er definitivt ikke båtens paradegren. Responsen er nemlig veldig sedat. Siden båten ikke krever en padler med spesielle balanseferdigheter, kan den være et bra valg for sporty mennesker uten tidligere padleerfaring. Utholdenhet og styrke holder egentlig lenge. Bare husk å ta et nybegynnerkurs først!!

 

 

Spantrisset på Laser 550.

 

Det atten fots lange skroget har et tykt, solid og massivt skrog. Resultatet har ført til den tyngste enmannskajakken Padling noen gang har testet. Trettifire kilo tenderer mot militære spesifikasjoner! Designet kjennetegnes ved at det har hard chines (knekkspant) mellom bunn og skrogsider. Bunnen har v-form og kjøllinjen er helt strak. Den markerte knekkspanten har rocker i nesten hele kajakkens lengde. Baugpartiet er uvanlig skarpt og smalt, mens skrogsidene er ytterst beskjedent konvekse. Testobjektet er utstyrt med både skeg og ror. Lettsvingte kajakker med ekstreme carvingegenskaper kan ha nytte av begge deler. Denne italieneren derimot, har et skrog som i seg selv til de grader er retningsstabilt. Senkekjøl er i Laser 550 sitt tilfelle så godt som bortkastet luksus. Selvsagt kan skeget i teorien være greit å ha dersom roret skulle ryke i sterk kuling, men ikke i dette tilfellet. Båten holder kursen uansett.

 

Nettingkurv

Den høye vekten krever gode løftehåndtak. Foran fungerer det solide løftehåndtaket også som et naturlig kontaktpunkt for en person som ligger i vannet. Fremste del av dekket er forsynt med solide sikkerhetsliner. Alle dekksfestene er nedsenket. Luken som gir tilgang til det fremre lasterommet er på ti tommer. Lokket av plast er, i likhet med de tre andre, sikret med en solid tamp. Like foran cockpitsargen har produsenten plassert en original dagluke på seks tommer. Den består av en finmasket nettingkurv som er festet i en løs ramme av stål. Den kan derfor løftes ut på et øyeblikk. Lokket beskytter mot regn og sjøvann. Om sittebrønnen derimot skulle bli fylt med vann, blir innholdet gjennomvått.

 

 

Setet er festet i selve dekket. Lårstøttene er komfortable.

 

I området mellom de to lukene er dekket dandert med solid netting. Sikkerhetsliner i området er sløyfet, da nettingen gir godt feste for en person i vannet. Etter min mening sikres løsøre vel så godt med netting som med strikk, som går på kryss og tvers. På den annen side blir det vanskeligere å plassere en delbar reserveåre i området. En hel reserveåre er dessuten helt utelukket, da det ikke finnes hensiktsmessige fester ved baugen.

 

Boltet fast

Testobjektet kan leveres i en basisversjon uten ror og senkekjøl. Det aktre bærehåndtaket har da nøyaktig samme dobbeltfunksjon som håndtaket foran. Båten vi har hatt til disposisjon er som tidligere nevnt forsynt med både senkekjøl og ror. Siden det aktre håndtaket må vris opp langs en av rorets sider, blir ergonomien mindre god når kajakken skal løftes. Her kan produsenten med fordel supplere med et fastboltet «kofferthåndtak» på akterdekket.

 

 

Håndtaket egner seg best som et holdepunkt for en padler i sjøen.

 

 

Fremre håndtak holdes fast mot dekket.

 

Like bak sittebrønnen krysser to strikk hverandre. Avstanden mellom festene er ikke stor nok til at noe annet enn en grønlandsåre kan plasseres ved selvredning. De to lukene på akterdekket gir flott tilgang til sine respektive lasterom. Det bakerste rommet preges noe av en plasskrevende senkekjølsboks. Mellom lukene er dekket utstyrt med netting. Heller ikke her er det optimale forhold for å kunne ta med seg en reserveåre. Den må i så fall stikkes under alt dette «garnet». Men, i sum så liker jeg godt en slik netting-layout.

 

 

Perfekt ryggstøtte

Sittebrønnsåpningen er stor nok til at de fleste kan foreta en komfortabel ombordstigning. Det polstrede setet har en rimelig flat passform og egner seg derfor aller best for dem med voksne mål. Ryggstøtten er både behagelig og fleksibel. De bakre opphengene er forankret i selve sargen, mens sidefestene sitter i setechassiset. Uansett hva padleren foretar seg, følger den kroppens bevegelser. Løsningen er et eksempel til etterfølgelse!

 

Pedalene er festet til aluminiumsskinner som løper i sleider langs skrogsidene. De stilles enklest inn etter at de er dratt ut av sleidene. Innstillingen er enkel å utføre selv om kajakken ligger på vannet. Utvekslingen i rorarmen er etter min mening altfor stor. Pedalene må skyves uforholdsmessig langt frem og tilbake, for å kunne gi god svingeffekt. Hobbymekanikeren kan tilegne seg en mer direkte styring ved å bore nye hull for wirefestene nærmere rorbladet. Sittebrønnen er utstyrt med gode lårstøtter. Selv om kajakken lar seg rulle, er støttenes primærfunksjon å sikre optimal kontakt for padleren.

 

 

Pedalskinnen tas ut av sleiden når den skal stilles inn.

 

Blir aldri feil

Laser 550 har en høy primærstabilitet med et veldig begrenset arbeidsområde. Den glimrende sekundærstabiliteten begynner å virke etter bare noen graders kanting. Progresjon er påtagelig, og ender opp i en meget høy sluttstivhet. Her skal det virkelig begås store «brølere» før en kantring er et faktum. Rent sikkerhetsmessig blir solid stabilitet aldri feil. Nybegynnere kan trygt bevege seg ut i vann med lette bølgetopper, uten fare for egen sikkerhet.

 

Dessverre kan en annenstabilitet med en slik karakter oppleves som både kjedelig og trøttende for padlere med lang erfaring. Når egenskapene kompletteres med sedate svingegenskaper, mister i alle fall de litt flinkere entusiastene interessen. Prioriteringene er egentlig helt greie så lenge hensikten er å sikte seg inn mot en kundegruppe som ønsker seg en virkelig trygg og stabil havkajakk. Slike padlere gir faktisk blaffen i både sculling, høye støttetak og rulle. De skal kose seg på tur og orker ikke tanken på alt dette fokuset.

 

 

Setet rommer padlere som trenger litt plass. Ryggstøtten er fremragende i både form og funksjon.

 

Lineær motstand

Helhetsvurderingen av skrogets fartsresurser er tilfredsstillende, men Laser 550 mangler en klart definert økonomifart hvor skroget føles ekstra lettdrevet. Mange «bananformede» kajakker har en tydelig «dip» i motstandskurven et sted mellom tre og fire knop. Det har ikke Rainbow Laser! Fenomenet er ganske symptomatisk for lange kajakker med strak kjøl. Flere havracere kan ha det på tilsvarende måte. Selv om friksjonen er større, kan den teoretiske toppfarten bli høy. Man trenger bare en sterk nok padler som kan omsette teorien i praksis….

 

Båten føles noe tung å drive fra første åretak. Akselerasjonen lider av at det er en stor masse som skal settes i bevegelse. Motstanden fremstår likevel som forholdsvis lineær. Med noe kraft på årebladet, havnet cruisinghastigheten på helt akseptable 4,6 knop. Her viser den seg faktisk å være en tanke mer lettdrevet enn gjennomsnittet for havkajakker vi har hatt til test. Toppfarten opphørte ved 6,4 knop. Det fremstår som noe oppsiktsvekkende at kajakken overhodet ikke viser tendens til å sette seg på hekken. En bjørnesterk padler kan trolig presse en god knop ekstra ut av skroget.

 

 

Senkekjølen har stort areal, selv om kajakken strengt tatt ikke trenger den.

 

Som en fregatt

Sjøegenskapene er ekstremt trygge og tillitsvekkende. I ulastet modus går kajakken som en fregatt gjennom sjøene. V-bunnen og de bratte skrogsidene er tydeligvis en god match sammen med den strake kjølen. Til og med når roret ikke er i bruk fremstår retningsstabiliteten som fremragende. Medaljens bakside er en rigiditet langt utover det normale. Knekkspantskrog responderer vanligvis godt på carving. Testbåten reagerer riktignok på kanting av skroget, men reaksjonen er overraskende tilbakeholden. Selv med roret operativt, er svingradiusen forholdsvis stor. Den fullstendig strake kjølen må ta mye av skylden for svingvillighetens reservasjoner. Skroget viser ikke tegn til å løfte seg over møtende bølger. Det uvanlig smale baugpartiet har ytterst begrenset oppdrift. Kajakken toger frem uten å la seg affisere av møtende sjø.

 

Lasterommene var tomme under hele testperioden, og selv i denne modusen gikk skroget rett igjennom alt av møtende sjøer. Dersom ikke kajakken går vinkelrett mot bølgene, tar den uvanlig mye vann over dekk. Laser er utvilsomt en av de aller våteste havkajakkene jeg noen gang har padlet. I bølger på 60 -70 centimeter fikk jeg til stadighet sjøene rett i fanget. Området mellom baugen og fremre luke er flatt som en pannekake. Når heller ikke resten av fremdekket har noen særlig avrenning, blir det en unødvendig våt affære når sjøen går litt hvit. Med mye last i frisk bris kan opplevelsen trolig bli rene parodien på en våt kajakk.

 

Bølger inn fra siden affiserer ikke skroget det minste. Roret har et godt grep over skuta når vær og vind kommer bakfra. Beklageligvis føles det hele svært stivt og dødt når kursen skal forandres. Det hjelper ikke at kajakken fremstår som urokkelig trygg og fantastisk kursstabil, når det må betales med egenskaper som er alt annet enn dynamiske. Her går det rett frem, og rett igjennom! På flatt vann, er den trolig en av stjernegalaksens mest tillitsvekkende lasteskip i kajakkformat. For noen er en slik karakteristikk helt perfekt. For andre blir opplevelsen gørrkjedelig.

 

 

Det er netting mellom de to baklukene.

 

Konklusjon

Laser 550 tung og solid som et pengeskap! Den fungerer derfor trygt under de fleste forhold. Båtens kvaliteter inviterer til innaskjærs overnattingsturer med mange dagers varighet. Selv om den tåler mye sjø, tar den såpass mye vann over dekk at den oppleves som våtere enn en vestlandshøst. Senkekjølen er ikke nødvendig på en såpass retningsstabil farkost. Roret er på den annen side et nyttig hjelpemiddel når kursen skal forandres i litt vær og vind. Padlere med behov for ekstra trygghet og stabilitet vil nok finne båten interessant.

 

Tekniske data:

 

Lengde                                   552 cm.

Bredde                                   56 cm.

Cockpit                                  87 x 45  cm.

Oppgitt vekt                           29, 5 kilo

Vekt målt av oss                     34 kilo

Pris                                        15.990,-

Utlånt av                                Seafun, www.seafun.no

Følg oss på sosiale medier

ABONNER PÅ NYHETSBREVET

For å se hvordan vi bruker din informasjon, ta en titt på vår Privacy policy