This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.
Laget smart kajakkvogn av gammel sykkel
Vidar Knutsen laget smart kajakkvogn av gammel sykkel. Her kan du se hvordan.

Noen ganger går ikke veien helt fram til der man vil starte padleturen. Da er det snakk om bæring. Alternativet er å trille kajakken på vogn, noe som jo er mye lettere, særlig hvis man i tillegg har med seg annet utstyr som veier noen kilo.
Vinkeljernet med rundstokken festet med låseskrue og vingemutter.
De kajakkvognene jeg har funnet i markedet har imidlertid alle ganske små hjul, som ikke er særlig egnet til å trille i terrenget med. Jeg fant derfor ut at jeg måtte lage en vogn selv. Som basis til det brukte jeg en gammel sykkel. Det eneste man trenger i tillegg er følgende: Ca. 70 cm langt rør med diameter ca. 20 mm – en liten bit vinkeljern ca. 20 cm – en liten bit flattjern ca. 50 cm – samt en rundstokk omlag 30 mm tykk og ca. en meter langt.
Kajakkvogn med store hjul
Fremgangsmåten er som følger: Kapp løs for og bakgaffel slik at de henger sammen i toppen. Du har nå to gafler med hjul. Disse skal bindes sammen ved hjelp av røret. Bøy først røret til svak U-form. Sveis fast en gaffel i hver ende av røret. Sveis fast vinkeljernet til midten av røret slik at det peker horisontalt framover (vinkelrett på gaflene). Rundstokken festes til vinkeljernet med en låseskrue og vingemutter. I andre (fremre) enden av rundstokken festes flattjernet, som er bøyd i V-form. Røret og flattjernet kles til slutt inn med myk rørisolasjon for å beskytte mot gnag.
Klar for transport. Vogna på bildet har kajakken montert litt for høyt og er ikke stabil nok i røft terreng. Form røret slik at kajakken kommer lavere og/eller øk negativ camber.
Stabiliteten i terrenget er avhengig av hjulavstanden (lengden på røret), og hvor høyt kajakken blir stående. Min erfaring er at om man former røret slik at bunnen på kajakken havner litt lavere enn toppen av hjulene så funker det bra. Man kan også la hjulene «skreve» litt. (negativ cambervinkel). Det øker også stabiliteten. Når man skal ha vogna med i bil tar man av hjulene og rundstokken. Dersom hjulene er av nyere dato og har navmuttere med «hendel», trenger man ingen form for verktøy. Er det hjul av eldre type med vanlige muttere trenger man en sykkelnøkkel ved demontering og montering av hjulene.