PADLING tester Aquilo Explore

PADLING tester Aquilo Explore

Aquilo Explore kombinerer høy stabilitet og fine padleegenskaper på en glimrende måte. Selv om kajakken både sjarmerer og overbeviser, har vi samtidig funnet sider som gjør at den ikke passer for alle.


Aquilo Kayaks har siden 1980 designet og produsert båter og kajakker i glassfiber. Tidligere støpte de kun for andre, men nylig lanserte de sitt eget merke; «Aquilo Kayaks». Padledivisjonen ble opprettet i 1998. Eierne fra Finland og Polen har vært involvert i vannsport i årtier, og ideen til Aquilio ble født under en padletur til Island. Nå har merket også fått en norsk importør. Prisen her til lands er et solid incitament for å stifte et nærmere bekjentskap med merket. Fritt levert i Førde koster testet modell 9.400 kroner. I Sverige er nøyaktig samme båt priset til 16.900 svenske kroner (cirka 14.500 norske).

 

 

Her sees det tydelig at overgangen mellom bunn og skrogsider har negativ spring. Kjølen er strak som en linjal.

 

For hvem

Aquilo Explore er en stor, tung og solid skjærgårdskajakk. Målgruppen er helt klart padlere som ikke lar seg pirre av responsive rullebåter med intime sittebrønner. Her får man til gjengjeld en voluminøs kajakk med meget høy stabilitet og fine turegenskaper. Manøvreringen skjer ved hjelp av pedaler og ror. Den romslige sittebrønnen har glimrende plass til storvokste, og det briljeres med høy lasteevne. Båten er et glimrende valg for utøvere med ønske om betryggende stabilitet. Den egner seg til både rekreasjon og lengre innaskjærs turer med mye bagasje. Personer med begrenset motorikk, eller mindre funksjonshemming, bør også vie båten oppmerksomhet.

 

 

Spantrisset viser den skarpe overgangen mellom bunn og skrogsider.

 

Mye volum

Modellene fra Aquilo Kayaks er vakuumstøpt i glassfiberarmert polyester. Selv om lengden på testbåten er på høyst normale 520 centimeter, medfører bredden på 60 centimeter og voksne mål i høyden, at det indre volumet blir stort. Lastekapasiteten er derfor på glimrende 170 kilo, inklusive padler. Skrogets design er tiltalende og støpekvaliteten på skrog og dekk er god. Vekten, på uvanlig høye 31,5 kilo, tilsier at det ikke har vært spart på hverken glassfiber eller polyester. Selv om den er klippesolid, er den tyngre enn samtlige komposittutgaver vi har hatt til test.

 

Skjøten mellom skrog og dekk har markert spring fra baugen til midten av sittebrønnen. Båndet som skjuler skjøten er forseglet med epoksy. Overlappingen er på cirka en halv centimeter. Arbeidet virker solid, men rent finishmessig fremstår den svarte listen som noe ujevn på enkelte steder. Baugen og forskipet har mye volum og fører til at gangen blir tørr. Båten løfter seg elegant over møtende bølger samtidig som sjøene blir pent ført til siden. Over vannlinjen har skroget myke, buede sider med markert helning. Bredden i vannlinjen øker dermed i takt med at skroget trykkes ned i vannlinjen, eller krenges. I tillegg til strak kjøl og v-bunn, er det hard-chines mellom bunn og skrogsider. Selve chinen har faktisk negativ spring når knekkspanten studeres fra siden. På denne måten har konstruktøren strukket mye av volumet mot stevnene. Grepene har ført til stabilitet som imponerer.

 

 

Fremdekkets organisering av liner og strikk er tilfredsstillende.

 

Midt på dekk

Et gjennomgående ankepunkt på mange av Padlings testede kajakker har vært fabrikkenes rasjonering av sikkerhetsliner. Når selv seriøse havkajakkprodusenter lar området langs sittebrønnen være helt bart, er det desto mer gledelig å se at en ukomplisert båt som Aquilo Explore tar på seg spandérbuksene. Her løper det sikkerhetsliner i mer enn fire meters lengde på hver side av båten.

 

Uansett hvor i vannet en person måtte ligge i forhold til båten, er det enkelt å finne holdepunkter. Det samme er tilfellet når flere båter er samlet i en flåte. Istedenfor å avslutte linen med en knute i et dekksfeste, er den skjøtet midt på dekk, både foran og bak. Løsningen kan se noe rotete og uelegant ut, for her er det mye line «til overs». Fordelen er at den kan slakkes etter smak og behov. Vi vet eksempelvis at det er enklere å få tak rundt litt slakke liner med hansker på. Kajakken har to gode løftehåndtak. For transport over land er de i tillegg virkelig glimrende plassert. Håndtakene er nemlig trukket litt inn over dekk, slik at den ledige armen kan sikre løftet med et solid tak rundt kjølen.

 

 

Finishen på alt støpearbeid er helt upåklagelig.

 

Glimrende avrenning

Fremdekket har en uvanlig tydelig og meget karakteristisk v-form som gir glimrende avrenning. Her fremme har produsenten forsynt båten med en titoms luke av plast. Chassiset er limt fast i dekket. Dermed elimineres faren for lekkasjer rundt eventuelle skruehull. Lokket er fremstilt av forholdsvis stiv plast. Etter at lokkets innside er smurt med friksjonsnedsettende stoff, smetter det elegant på plass. Kun et par dråper sjøvann passerer når båten ligger noen minutter opp/ned i vannet. Dekkets form gir god drenering rundt lokket. I forkant av sittebrønnssargen finner vi strikk i et helt tradisjonelt x-mønster med tre festepunkter på hver side. I kombinasjon med fremste del av sikkerhetslinen, gir strikkene foran sargen bra festemuligheter for en reserveåre. All ”fittings” er nedsenket i dekket. Skruene er gjennomgående og er sikret med skive og låsemutter.

 

 

Ikke særlig vakkert å skjøte linene midt på dekk. Til gjengjeld er de enkle å stramme eller å gjøre løsere.

 

Et lokk til besvær

Testeksemplaret leveres ikke med dagluke bak sittebrønnen. Følgelig får man et digert lasterom som sluker større kolli som telt, grill og sovepose. Ingen senkekjølsboks eller skott stjeler plass. Også her langs akterdekket er sikkerhetslinene hele tiden innen rekkevidde. Bak sittebrønnen finner vi kryssende strikk plassert på tvers. Lasterommet nås via en oval luke, som i likhet med den fremre har et lokk av stiv plast. Begge lokkene er sikret med en tynn line på utsiden. Chassiset er pent nedfelt og vi finner effektive dreneringer på hver side.

 

Lokkets funksjon er et av kajakkens få ankepunkt. Det er cirka én millimeter klaring mellom lokk og chassis. Lokket kan med få anstrengelser vris noen grader til hver av sidene. Når kajakken ligger med bunnen i været siver det vann inn i lasterommet. Materialets stivhet, i kombinasjon med en «flip» som ikke gir et ordentlig fingerfeste, medfører at lokket blir besværlig å løsne. Pussig nok er det meget enkelt å få på plass igjen.

 

 

Den bakre luken både lekker og er vanskelig å åpne.

 

Fast ryggstøtte

Sittebrønnen er dyp og trygg. Sidene er såpass høye at bølger under normale forhold ytterst sjelden når opp til sargkanten. Setet er lavt montert og har fin passform. Selv om skroget har god bredde, er ikke avstanden mellom hoftestøttene større enn at de aller fleste får fin kontakt til båten. Ryggstøtten er laget av buet PVC og er festet med to skruer på hver side. Dermed rikker den seg ikke under padling. Ved å løsne skruene, kan den forflyttes i lengderetning. Istedenfor å eksperimentere med ulike innstillinger, valgte vi å plassere en liten luftfylt pute bak ryggen. Til alminnelig turbruk er sittekomforten tilfredsstillende. Både sete og ryggstøtte er polstret. Kajakken kan leveres uten denne polstringen. Da reduseres prisen med 500 kroner. Selv ville jeg ha valgt kajakken i testet utgave, for polstringen er utvilsomt verdt pengene.

 

 

Setet er komfortabelt. Ryggstøttens faste innfestning med to skruer på hver side, er vel ikke «helt etter boken»…

 

God kommunikasjon

De selvjusterende pedalene er montert langs skrogsidene. De kan flyttes frem og tilbake når man er om bord, og låses via en forlengelsesarm. Pedalene kan best forklares som en liten, hengende gasspedal. Nederst roterer de rundt en aksel, mens øvre del, som er utstyrt med et lite hjul, fører linen frem eller tilbake. Uten å kjenne til linenes strekkfasthet, synes jeg de fremstår som unødvendig tynne. I praksis er likevel kommunikasjonen med roret, som er laget av armert plast, meget god. Det svarer konsist på alle fotbevegelser. Heving/senking skjer ved hjelp en fjærbelastet klemme som løper langs styrbord sikkerhetsline. Slik kan roret låses i hvilken som helst posisjon. Pedalenes helning finjusteres gjennom egnede utsparinger i selve rorarmen.

 

Negativ spring

Takket være en skrogkonstruksjon med mye bæring ut i sidene og mot stevnene, er stabilitetsopplevelsen helt forbilledlig. Både primær- og sekundærstabiliteten fremstår som meget høy. Sluttstivheten oppleves som trygg og solid. Her stritter det svært kraftig imot når skroget kantes bestemt. Selv har jeg aldri hatt befatning med en kajakk som har kombinert to forskjellige skrogdesign under vannlinjen på en slik måte. Når chinen mellom skrog og dekk i realiteten har negativ spring, uteblir carvingegenskapene fullstendig.

 

 

De forholdsvis enkle pedalene overrasket med glimrende komfort og virkningsgrad.

 

Dersom roret vippes opp og man prøver å svinge ved å kante skroget, skjer det i realiteten ingenting. Til gjengjeld er fartøyet nesten sanseløst retningsstabilt når roret ikke er i bruk. Om det skal padles rett ferm over lengre tid, kan det like gjerne være vippet opp. Med roret helt nedfelt går båten dit den skal. Styreresponsen er meget presis, men selve svingdiameteren er merkbart større enn på kajakker med positiv spring i kjøl og chine (overgangen mellom bunn og skrogsider). Godt konstruerte senkekjølsbåter kan eksempelvis briljere med å kunne vende på «femøringen», men det krever til gjengjeld teknikk som det tar tid en viss å opparbeide seg.

 

Trygg i mye sjø

For helt alminnelige padlere, uten interesse for teknisk artisteri, er dette en båt til å bli glad i. Selv i hvit sjø er testobjektet på den trygge siden. Kursen holdes nesten som en autopilot, og den voluminøse farkosten er sjøsterk som få. Forskipet har mye volum og sjøene kommer sjelden over selve fremdekket. Om så skjer, renner vannet av lenge før det når sittebrønnen. Båten er faktisk så trygg at jeg lot den temmelig ferske secondpadleren bli utfordret i frisk bris. Uansett fra hvilken vinkel vær og vind valgte å angripe, holdt kajakken forhåndsbestemt kurs.

 

 

Å kombinere den allerede eksisterende sikkerhetslinen med rorets hevemekanisme er smart.

 

Vindfanget er selvsagt større enn på lavere kajakker, men et godt ror, i kombinasjon med et retningsstabilt skrog, avvæpner på en grei måte situasjoner som fort kunne blitt ugrei (for henne) i en annen og mer krevende kajakk. Aquilo Explore er nærmest idiotsikker når den lastes opp med en padler som ligger innenfor anbefalt vektgrense. Om ikke båten trykkes tilstrekkelig ned i vannet, vil den flyte høyt som en kork. Etter min mening kan padlere under seksti kilo med fordel se etter et fartøy med mindre volum. Personer som søker komfortable plassforhold og god lastekapasitet vil derimot kunne dra stor nytte av Aquilos prioriteringer.

 

God på surf

Båten har blitt testet i alt fra stille vær til frisk bris. Utenom alminnelig turpadling, inviteres det i grunnen ikke til annen moro enn en surf. Den surfer nemlig tilfredsstillende. I bølger fra litt større båter, viste GPSen gjentatte ganger over ni knop i de beste bølgene. Selvsagt er ikke uttellingen på nivå med kajakker som er designet for å kunne surfe som en kule, men testbåtens evne til «å ta bølgen» både fascinerer og overbeviser. Evnen til å holde kursen, er som tidligere antydet meget god. Her stopper imidlertid mulighetene for lek og akrobatikk. Selv ble jeg ikke fristet til hverken å rulle eller sculle. I tilfeller hvor lårstøtter og spruttrekk er på plass, kan egentlig svært mange forskjellige kajakker rulles. Testkajakken er neppe noe unntak, men i dette tilfellet ville nok øvelsen fremstått mer som en teknisk manifestasjon, enn som en realistisk redningsteknikk. Det blir som å la en flink sjåfør kjøre rally med en folkevognsbuss. Det er mye som er mulig dersom fornuften legges på hyllen..

 

Stor tyngde, rikelig bredde og mye våt flate innvirker selvsagt på fartsegenskapene. Behagelig turfart befinner seg etter mine målinger mellom 3,2 og 3,7 knop. Fartsområdet kan av de fleste holdes i lang tid. Gjennomsnittshastighet med litt kraft på åren stabiliserte seg på 4,2 knop. Tallene viser at skrogets hastighet plasserer seg mellom fem og ti prosent under det som er typisk for glassfiberkajakker med tilsvarende lengde, men med et mer hydrodynamisk undervannsskrog. Noe må man altså ofre til fordel for en stabilitet som av mange vil oppfattes som glimrende.

 

 

Roret er laget av kunststoff og tar godt i vannet.

 

Second Opinion

Margareth Gjøsæther, 51 år.

 

Jeg startet med padling i februar 2012, så jeg kaller meg fremdeles fersk. I tillegg til testbåten, har jeg padlet tre forskjellige polyetylenkajakker. Aquiloen er foreløpig min helt klare favoritt. Plassforholdene er gode og selve setet er godt. Jeg satt komfortabelt etter å ha plassert en tynn pute i ryggen. Ror og pedaler fungerer lett og presist. Sammenlignet med like stabile polyetylenkajakker, oppleves testbåten som mer lettpadlet i rolig turfart. Den har bedre glid, og slipper vannet på en annen måte. Ror og pedaler fungerer silkemykt. Lårstøttene kan for min del gjerne erstattes med noen som kan skrus løs og tas ut. For mitt vedkommende var de faktisk litt i veien. Mitt eneste alvorlige ankepunkt er vekten. Det kan da ikke være nødvendig å lage en glassfiberkajakk såpass tung? Uansett sitter jeg igjen med et stort smil om munnen. Aquiloen begeistrer meg!

 

Konklusjon

Testkajakkens stabilitet nærmer seg trolig grensen for hva som er mulig, uten at det i sjenerende grad går ut over padleegenskapene. I motsetning til mange rimelige kajakker i plast, er dette glassfiberskroget vridningsstivt til tusen! Her får padleren en gjennomført fornemmelse av å traktere en trygg turbåt som slipper vannet fint i middels turfart. Selv om det overhodet ikke har vært spart på materialbruken, er støpekvaliteten på skrog og dekk etter min mening førsteklasses. Mye volum under vannlinjen gjør den dessverre mindre egnet for lettvektere. Våre minus i protokollen er knyttet til høy vekt, en noe spesiell ryggstøtte og en besværlig akterluke. Men til nevnte pris er testeksemplaret uansett et røverkjøp!

 

Tekniske data:

 

Lengde                                   520cm.

Bredde                                    60cm.

Cockpitåpning                         42 x 82 cm

Oppgitt vekt                            23kilo

Vår måling                              31,5 kilo.

Pris fra                                    Kr. 8900,- (uten polstret sete og ryggstøtte)

Pris testet utgave                    Kr. 9400,-

Utlånt av                                Aquilo Sport AS, Førde. www.aquilosport.no

  • Categories: Nyheter, Tester
    Tags: Tester

    Om journalisten