PADLING tester Prijon Seayak HV 520

PADLING tester Prijon Seayak HV 520

Testeksemplarets solide skrog i HPT-plast kombinerer styrke, flotte padleegenskaper og veltilpasset ergonomi. Dersom lav vannmotstand og høy komfort er gitt større prioritet enn håndruller og sideveis forflytning, er dette en kajakk som bør tas i nærmere øyesyn.


Den tyske produsenten Prijon fremstiller alle sine kajakker i en type plast de kaller «High Performance Thermoplastic (HPT)» Vi vet fra tidligere tester at materialets egenskaper har lite til felles med alminnelig rotasjonsstøpt polyetylen. Plasten sprøytes i formene under svært høyt trykk (blow-moulding). Skroget er minst like stivt som en gjennomsnitts glassfiberkajakk, men overflaten oppleves som hardere og mer ripebestandig enn både polyetylen og komposittens gelcoat. Når skroget dras over skarpe steiner, erstattes den alminnelige polyetylenens dype furer med avtegninger som like godt kunne komme fra en blyant.

 

 

 

Bunnfasongen er særegen. De hellende skrogsidene gir flott sekundærstabilitet.

 

 

Roret har lav vannmotstand. Vi liker at det kan låses til dekket.

 

For hvem

Prijon Seayak HV 520 er en havkajakk med strak kjøl og ror. Den leveres i flere størrelser og HV (high volume) passer spesielt godt for dem over 70 kilo. Stabilitetsmønsteret bør kunne passe like godt for nybegynneren som for dem med lang erfaring. Ergonomi og sittekomfort er på nivå med de aller beste. Derfor åpner mulighetene for å padle både langt og lenge uten å slite seg ut. Rockhoppere og hjelmpadlere vil etter mine antagelser neppe vise voldsom interesse for testbåten da den hverken har senkekjøl, lavt bakdekk, kroppsnær sittebrønn eller mye spring i kjølen.

 

 

2013 modellene av Seayak har fått nye fester for strikk og dekksnett.

 

HPT-plast gir en noe matt og litt grovere overflate enn kajakker i rotasjonsstøpt plast. I en redningssituasjon, og ved om bord- og ilandstigning, vil et matt skrog gi et bedre grep. Merker og små striper oppdages heller ikke så lett. Totalinntrykket knyttet til opplevd kvalitet er uansett høyt. Her har man ikke tatt sjansen på å ty til billige løsninger.

 

 

Plastdekslene beskytter neoprenehettene over lukene.

 

Skroget på testeksemplaret har en karakteristisk form. Skrogsidene er flate og heller noen grader utover. Overgangen mot bunnen er av typen hard-chines (knekkspant). Selve bunnfasongen er et kapittel for seg selv. Prøv å forestille dere en kajakk med litt rocker v-bunn. Senk kajakken ned på verdens største slipemaskin, slik at det blir frest vekk et elliptisk område med lengde på cirka tre meter og største bredde på tjuefem centimeter. Avslutt med å erstatte det fjernede området med et flatt felt.

 

 

Neoprenehetter gjør lukene helt tette.

 

Mange detaljer

Dekksriggen er solid, og alt synes å være ordentlig sammenskrudd. Vi finner gode løftehåndtak i begge stevner. Noen vil sikkert etterlyse kombinerte løfte- og redningshåndtak som kan dras over baugen. Vel, båtens primære bruksområde er allerede definert. Dersom padlerens mål er kontinuerlig å redde andre som ligger i sjøen, finnes det kajakker som er enda bedre tilrettelagt. Prijons plassering av håndtakene gjør det mulig samtidig å få plassert en hånd under kjølen ved bæring. Dermed kan to padlere trygt forflytte en godt lastet båt over tørt land. Det løper solide sikkerhetsliner i nesten hele kajakkens lengde. Området langs cockpiten er ikke glemt. Her går linene gjennom et solid feste, slik at unødvendig hengende slark unngås. Dette er et eksempel til etterfølgelse! Seayak er også utstyrt med en kombinert slepe- og fortøyningsline som kan justeres i lengden.

 

 

Prijon har tenkt på mye når det følger med verktøy som standardutstyr.

 

De store dekkslukene foran og bak har ovale åpninger. Selve åpningen er forseglet med en stram neoprenehette som deretter beskyttes med et plastdeksel som spennes fast med to reimer. I motsetning til mange lokk av gummi, ligger dekslene langt mer plant med dekket. Aktenfor fremre luke er testbåten forsynt med strikk som går i et x-mønster. Krokene som holder strikkene på plass er for 2013-sesongen erstattet med meget gode dekksfester (se bilde). Like foran sargen har produsenten montert en dagluke fra finske Kajaksport. I likhet med båtens to andre luker, er også denne helt pottet tett. Området rundt dagluken er kraftig skulpturert og gir samtidig det forhøyede dekket et meget markert innsving. Forhøyningen tillater en knevinkel som for de fleste padlere vil føles veldig «riktig» på lengre turer.

 

 

Sittekomforten er langt over middels. Både sitteunderlaget og ryggstøtten kan fjernes på et øyeblikk.

 

 

Pedalene fungerer svært godt, men pedalinnstillingene kan ikke utføres når padleren sitter ombord. Det kan derimot innstillingen av brattheten.

 

 

Knestøttene begeistrer oss.

 

Reserveåre bak

Istedenfor strikk, er akterdekket er forsynt med et stort nett til å holde pumpe, årepose og andre ting på plass. Testeksemplarets noe skarpe festekroker gjorde at jeg unnlot å utføre cowboy -og åreposeredning. I verste fall kunne disse ha skadet tørrdrakten min. På årets produksjon er krokene her bak selvsagt erstattet med samme gode festene som for strikkene på fordekket. Selv om nettet og sikkerhetsliner danner et fundament for åreposeredning, savner jeg forankringspunkter som er enda bedre egnet for oppgaven.

 

 

Det aller meste av kajakkens utrustning holder høy kvalitet.

 

 

Et eksempel på fornuftig design. Dagluken sitter på båtens høyeste punkt og innsvinget er effektivt.

 

 

Fremdekkets layout er fornuftig organisert.

 

Bakluken er identisk med utgaven på fremdekket. En delbar reserveåre har også fått tildelt plass her bak. Strikk med en kule gjør det enkelt å stikke på plass et par åreblad. Skaftene sikres med strikkene som løper på tvers like bak sittebrønnssargen. Roret er av is-typen og kan legges flatt på dekk og låses med strikk. Det har sitt lagringspunkt et stykke over dekk og helt nedfelt stikker det derfor ikke så dypt som man skulle tro. Vannmotstanden er riktignok liten, men kajakker med strak kjøl har ikke vondt av ror som griper ekstra godt i vannet. Et godt eksempel er roret på Lettmann Archipel som ble testet i fjor. Det er lagret i selve vannlinjen. Dermed stikker det mye dypere og virkningsgraden blir en helt annen.

 

 

Løftehåndtakenes plassering gjør det mulig å samtidig holde under kjølen. Ekstrempadlerne vil savne et redningshåndtak i baugen, men båten sikter seg ikke inn mot denne gruppen.

 

 

Roret kan heves fra sittebrønnen. Vi liker i utgangspunktet dekksnett, men vi savner bedre forankring for åren ved åreposeredning.

 

Riktig knevinkel

Prijon har etter min mening konstruert en cockpit som er godt tilrettelagt for komfortabel turpadling. Plassforholdene er ledige for en padler på 180 centimeter og 92 kilo. Takket være dekkets forhøyning ved sittebrønnen, er det god avstand mellom dørken og de ekstremt konkave knestøttene. Gunstig vinkel mellom sete, knestøtter og pedaler gjør det samtidig enkelt å spenne seg fast ved kun å strekke litt på tærne. Nå er slett ikke testbåten alene om å ha det slik. Antall kajakker med glimrende cockpitergonomi øker år for år. Likevel har jeg noen ganger vært nødt å sitte som i en skrustikke under en hel tur, bare for at muligheten for å kunne utføre en sikker rulle skulle være tilstede.

 

 

Linjene er lett å like.

 

Fjernes enkelt

Setet har god passform. Her deles det virkelig ut bonustimer før den berømmelige tresmaken gjør sitt inntog. Seteoverflaten er dekket av et profilert sitteunderlag av neoprene som lar seg fjerne med et håndgrep. I forkant er det hektet fast i to kroker som vender nedover. Bakre del holdes på plass av ryggstøtten som er tredd gjennom underlaget og ned i setets bakkant med to metallpinner. Støtten kan enkelt løftes opp og fjernes ved å løsne spennen på baksiden. Her bak har produsenten også festet en solid umbraconøkkel. Dermed er det mulig å etterstramme flere av kajakkens skruer. Stramming og låsing av selve ryggstøtten skjer via en line og clamcleat foran på sitteputen. Selv om bakre sargkant oppleves som en tanke høyt plassert, er setets avstand til kanten tilstrekkelig til at padleren får lent seg brukbart bakover. Dermed blir kajakken overraskende enkel å rulle. De gode knestøttene medvirker utvilsomt til at øvelsen går såpass lett.

 

 

Dag Sudmann demonstrerer kajakkens høye sluttstivhet.

 

Genialt enkel

Pedalene er festet til skinner i skrogsidene. Festeskruene som løper gjennom skroget kunne nok med fordel hatt større skiver. Pedalene dreier rundt en aksel som er forbundet med selve skinnen. Før pedalene kan forskyves i lengderetning, må man dra ut en fjærbelastet låsehylse som ligger rundt akselen. Operasjonen kan ikke utføres av padleren når båten ligger på vannet. Innstillingen av pedalenes steilhet, kan derimot nås av padleren om bord. I all enkelhet snakker vi om en reim av typisk «ryggsekkpatent» som kan strammes og slakkes. Løsningen er så genialt enkel at jeg forundres over at ikke langt flere enn en håndfull importbåter benytter seg av prinsippet. Selv om ikke pedalene kan forflyttes mens man er om bord, skal Prijon ha skryt for at hele arrangementet oser av nøyaktighet og kvalitet. Her er det ikke antydning til knirking, treghet eller svake punkter.

 

Veloverveid 

Knekkspantskroget og den særegne bunnfasongen er gitt et veloverveid stabilitetsmønster. Her har konstruktørene truffet blink og kommet frem til et gunstig felles multiplum. Nybegynnere vil neppe bli skeptisk, like lite som at de erfarne vil kjede seg. Primærstabiliteten er medium-pluss. Den sekundære er meget god og ender opp i en markant sluttstivhet like før spruttrekket når vannflaten. Både Dag Sudmann og jeg falt for stabilitetsmønsteret, og vi går langt i å hevde at det er både delikat og velavstemt. Skroget er langt over gjennomsnittlig retningsstabilt når roret ikke er i bruk. Ved moderat kanting(carving) plasserer svingresponsen seg under middels. Tydelig tilbakemelding kommer først når skroget virkelig settes på kant. Den høye sluttstivheten gjør at kajakken tåler å vippes opp litt ekstra. Selv om roret ble lite brukt under testen, vil nok en del padlere velge å ha det i bruk permanent. Under mindre rolige forhold, viser skroget stor vilje til å dreie opp mot vinden. Dersom det ikke kantes eller padles med hyppige doble tak, vil padlingen bli enklere og mer komfortabel med roret nedfelt.

 

 

Fortøyningslinen føres pent vekk bak gode fittings.

 

Slipper vannet

Seayak føles ikke like leken som de beste britdesign-kajakkene med kraftig spring i kjølen. Til gjengjeld er turegenskapene av en art det er lett å bli glad i. Skrogets langbeinte egenskaper stiller i klasse med kajakker fra øvre hylle produsert i både plast og glassfiber. Testeksemplaret slipper vannet fantastisk bra. Under komfortabel turfart viste GPSen mellom 3,8 og 4 knop. Gjennomsnittsfart med litt kraft på åren havnet på 4,65 knop, noe som er litt høyere enn hva som er vanlig for havkajakker med tilsvarende skrogdata. Toppfarten kulminerte ved 6,7 knop. Det ble brukt en VKV HTC-åre på 218 centimeter. Jeg skal ikke begi meg ut på å analysere fordelene med det flate, elliptiske feltet i bunnen. Derimot tør jeg påstå at det i praksis fungerer helt prima.

 

Genererer sjelden sprut

Skroget er like stivt som en velkonstruert komposittbåt og sjøegenskapene er overraskende gode selv når det begynner å gå hvitt på fjorden. Båtens avvæpnende måte å ta sjøene på, i kombinasjon med den fine stabiliteten, eliminerer i stor grad muligheten for ubehagelige overraskelser. Til gjengjeld oppleves kajakken som en tanke våtere enn hva jeg ellers er vant til. I sterk motvind og krappe bølger med liten avstand mellom toppene, kommer det stadig vann over dekk. Takket være lave lukedeksler og fin avrenning genereres det sjelden sprut som når fjeset til padleren. Selv om jeg foretrekker et forskip som fører sjøene mer ut til siden, plages jeg ikke denne gang med fenomenet. La meg være tydelig på at vi her snakker om et tynt vannlag som i perioder renner over dekket. Det er ikke snakk om en foss! Flott sekundærstabilitet gjør padling med sjøer inn fra siden til en uproblematisk disiplin. Medvindspadling er nokså underholdende siden surfeegenskapene er langt over gjennomsnittlig gode. Det skal ikke store bølgene til, før smilet er på plass. Rorets beskjedne areal krever support av styretak når det surfes diagonalt.

 

Dag Sudmanns kommentarer

Jeg liker linjene på Seayak, for den skiller seg rett og slett ut. Designen er frekk og litt annerledes. Skroget slipper vannet på en overbevisende måte. Sittebrønnens forhøyning har gitt seg utslag i glimrende ergonomi. Riktig knevinkel gjør mye for komforten på lengre turer. Jeg sitter godt og pedalene er behagelig i bruk. Stabilitetsmønsteret bør kunne passe padlere på mange forskjellige nivå. Sekundærstabiliteten er imponerende god. På en måte er det nødvendig på denne båten, for den reagerer effektivt carving først når den virkelig vippes opp på kant. Da svinger den til gjengjeld veldig godt. Etter min mening har vi med en kvalitetsbåt å gjøre som bør prøves.

 

Konklusjon

Vi ønsker å være svært tydelig på at kajakken under hele testen har blitt vurdert som en havkajakk der turegenskapene har stått i fokus. Den må derfor ikke sammenlignes med dedikerte senkekjølskajakker med mye spring i kjølen. Det finnes rimeligere polyetylenkajakker i samme «turklasse» som har et like hydrodynamisk skrog som Seayak. Noen har til og med et tilsvarende veltilpasset stabilitetsmønster. Langt færre har maktet å kombinere slikt med sittekomfort og ergonomi av virkelig utsøkt art. Etter vår mening hører det til sjeldenhetene at alle egenskapene er å finne i en og samme kajakk til kroner seksten tusen. Det gode skroget er bare i unntakstilfeller avhengig av roret. På den annen side kunne rorvirkningen gjerne vært noe større. For padlere som etterspør en turkajakk med et ekstra slitesterk skrog er  Seayak en spennende kandidat.

 

 

Tekniske data 

Lengde                       518 cm.

Bredde                       59 cm.

Sittebrønn                   88 x 45 cm.

Lastekapasitet             140 kilo

Oppgitt vekt                28 kilo

Vår måling                   28,9 kilo.

Pris                              Kr. 15.990,-

Pakkepris                     Kr. 17.490,- (inkl. carbonåre, trekk,vest og årewire)

Utlånt av                       Olympia Sport AS, Tønsberg.  www.olympiasport.no

 

 

  • Categories: Nyheter
    Tags: Kajakk, Tester

    Om journalisten