PADLING tester Valley Gemini SP

PADLING tester Valley Gemini SP

Valley Gemini SP har en spennende og tiltrekkende aura hengende over seg. Den konsoliderer stillingen i form av egenskaper som må kunne kalles atypisk for båter i kompaktklassen.


BritiskeValley trenger knapt noen videre presentasjon. Etter over førti år på markedet har båter som Anas Acuta, Avocet og i særdeleshet Nordkapp, satt sitt preg på havpadlemiljøet. Testbåten er ene halvpart av Valley sitt «prosjekt-Gemini». Det handler om to kompakte kajakker med mye felles. Forskjeller i undervannsskroget gjør ST (Sport Touring) spesielt turorientert, mens testeksemplaret -Sport Play- fremstår som den mest lekne av disse to.

 

For hvem

Gemini SP er en kompakt, havgående senkekjølskajakk av britdesign-typen. Målgruppen er primært teknisk interesserte padlere mellom førtifem og nitti kilo. Sjødyktighet, bølgelek og moro har stått sentralt under utviklingen. Sport Play får i særdeleshet vist hva den duger til i hendene på en padler med litt erfaring. Samtidig hilser den, under fornuftige forhold, den absolutte nybegynner hjertelig velkommen. I kurssammenheng regnes kajakken som velegnet for både instruktører og elever.

Gemeni SP F. Jan Fjelde

Senkekjølen har moderat areal.

 

V-bunn

Gemini SP er femten fot, eller som vi sier, fire og en halv meter. Skroget er fremstilt av karbon/kevlar-armert polyester. I dekket er det brukt glassfiberduk. Beskjedne mål gjør den både responsiv og letthåndterlig. Kjøllinjen har kraftig spring og bunnen er v-formet. Langs sittebrønnen er overgangen mot de bratte skrogsidene skarpt avrundet og grenser til hard chine. Forskipet har mye volum og god oppdrift, men baugens skarpe v-bunn og konkave sider gir samtidig kajakken utpreget myk gange. Akterskipet slipper vannet godt i normal turhastighet. Senkekjølen (skeget) fra Kari-Tek løper i en strømpe med lav motstand. Hendelen befinner seg på babord side av sittebrønnen. Det effektive arealet vil nok for enkelte utøvere føles noe begrenset i sterk medvind og på surf. Skeget på testobjektet er, slik jeg ser det, i hovedsak beregnet for å trimme retningsstabiliteten i sidevind, samt å bistå med ekstra kursstabilitet i strøm og over lengre strekk. Til slik hjelp er arealet tilstrekkelig. På surf blir det mest naturlig å anvende styretak. Med skeget innfelt er kajakken i en slik setting virkelig underholdende. Her får de beste padlerne utvilsomt vise hva de har lært.

Gemeni cockpit1 F. Jan Fjelde

Cockpitåpningen er av medium størrelse. Sete og ryggstøtte imponerer. Cockpitrammen er forsynt med gode lårstøtter. Under: Ryggstøttens geometriske oppheng gjør dens funksjon helt lytefri.

Gemeni cockpit 2 F. Jan Fjelde

 

Gjennomtenkt

Dekksriggen er både praktisk og gjennomtenkt. Foran og bak finner vi solide håndtak. Her får en person i vannet et godt grep, samtidig som de kan dras rundt stevnene og anvendes til bæring. Strikk med krok sikrer dem mot slamring. Alle dekksfestene er nedfelt. Bak sittebrønnen befinner det seg også et solid låsepunkt. Sikkerhetslinene sitter der de skal og er dimensjonert for hard bruk. Alle lukene, samt aktre cockpitkant, er dypt nedsenket. Rent personlig synes jeg at hele cockpitrammen sitter for nært dekket. Mitt tykke neoprenetrekk lot seg ikke alltid feste like kjapt som ønskelig. Valley vet at folk har forskjellige preferanser. Derfor kan rammen monteres høyere dersom dette spesifiseres av kunden.

 

Den fremste luken har en åpning på ti tommer. Av båtens samlede fasiliteter, er volumet i forskipets lasterom et av de få punktene som røper at vi har å gjøre med en kompakt kajakk. I forkant av luken er det klargjort for montering av et kompass fra Silva. Strikkene foran sittebrønnen sitter i et tett mønster som gir gode festemuligheter for kart og nødvendig løsøre. Kajakken kan om ønskelig også utstyres med en praktisk dagluke her fremme.

Gemeni pedaler F. Jan Fjelde

Den innvendige finishen er flott. Pedalene lar seg lett betjene med tærne.

 

Flyttet langt bak

Testutgavens dagluke er plassert til styrbord på akterdekket. Lokket på seks tommer gir tilgang til et rom hvor skottet mot sittebrønnen er moderat vinklet. Tømming av cockpiten blir dermed mer effektiv. Lasterommet lengst akter er utstyrt med en stor og oval luke som gjør lastingen enkel. Senkekjølsboksen er flyttet forholdsvis langt bak og stjeler derfor lite plass. Vurdert i sin helhet, er båtens samlede lastevolum uansett imponerende godt utnyttet. Gummilukene til Valley er kjent for å holde høy kvalitet. De er i dette tilfellet sikret med ytre liner.

 

Sittekomforten er helt i referanseklassen. Setet og ryggstøtte er moderat polstret. De har en form og ergonomi som støtter og avlaster i timesvis. Ryggstøtten er forbundet med setet via et nedre punkt som er dreibart. Strikk med gjennomtenkt geometri sørger for at ryggstøtten oppnår riktig kontakt over hoften. Et solid strammebånd med borrelås regulerer selve vinkelen. Lårstøttene er pent integrert i sargen og gir denne en moderat nøkkelhullsfasong. Knærne får godt feste i den konkave undersiden, noe som gir solid kontakt til båten. Rulle og oppdriftstak går helt etter boken. Wet re-entry og cowboyredning utføres også enkelt om bord i testeksemplaret. Fotstøttene er fremstilt av metall. Gummiert overflate på betjeningsdelen gir ordentlig fotfeste. Låsehendelen på baksiden betjenes enkelt med tærne. Berøring med hendene blir derfor ikke nødvendig.

Gemeni fordekk F. Jan Fjelde

Fremre dekksrigg holder absolutt mål. Under: Akterdekket har gode sikkerhetsliner. Pluss for det integrerte låsepunktet. Samtlige lukens ytre sikringsline er en god detalj. Da unngås det at den kommer i klem under lokket.

 

Gemeni akterdekk F. Jan FJelde

 

Kompenserende grep

V-bunn og markert spring setter sitt preg på båtens stabilitet og generelle oppførsel. Den tekniske primærstabiliteten (uten padler om bord) er i utgangspunktet lavere om bord i en v-bunnskajakk, enn på versjoner med flatere bunn. Valley har tatt kompenserende grep ved å montere setet så lavt som mulig. En kjøllinje med kraftig spring er også med på å senke padlerens tyngdepunkt. Førstestabiliteten befinner seg derfor innenfor gjennomsnittlige rammer.

 

Siden primærstabiliteten opererer over et større arbeidsområde enn flatere bunnkonstruksjoner, legger kajakken seg noe mer over på siden før den sekundære stabiliteten trår til for fullt. Den flotte sekundærstabiliteten kulminerer i en solid sluttstivhet med et forholdsvis bredt arbeidsfelt. Båten er nemlig lett å holde bratt på kant. Reaksjonen på kanting (carving) er skarp og konsis. Kajakken skal slett ikke vippes mye på kant, før den svarer. I kombinasjon med tilpassede åretak blir svingradiusen ekstra liten. Det tar heller ikke mange sekundene å vende 180 grader. Til tross for skrogets kvikke reaksjonsmønster, er retningsstabiliteten god. Egenskapen fremheves særlig når vær og vind tiltar.

Gemeni håndtak F. Jan Fjelde

Begge håndtakene er smart hengt opp med strikk og krok.

 

Et godt valg

Å måle toppfarten på kajakk med slike linjer og skrogdata, har lite for seg. I parentes kan det nevnes at GPSen viste en peak på 5,3 knop. Til gjengjeld briljerer Gemini SP med å være virkelig lettpadlet i fornuftig turfart. Flere lengre og såkalt raskere kajakker, har ofte en høyere friksjon mot vannet i selv moderat fart. Under fire knop er testkajakken såpass lettdrevet at padlerens energiforbruk kan holdes på et hyggelig lavt nivå. I vår faste løype havnet gjennomsnittsfarten, med noe kraft på åren, på 4,45 knop. Om det skal padles på tur i noen timer i moderat tempo, kan et slikt skrog være et godt valg for personer i den aktuelle vektklassen.

 

Skroget oppfører seg med tydelig autoritet i mye vær og vind. Den skarpe baugen møter brytende sjøer med en stil og selvsikkerhet som bare forbindes med større kajakker. Forskipet styrer trygt og målbevisst mot de skummende toppene. Det påfølgende fallet mot neste bølgedal dempes elegant av forskipets skarpe v-bunn. En såpass lavmælt og stille båt er det lenge siden jeg har padlet. Harde slag og umusikalske plask er ord som er fraværende i dens vokabular.

 

Kort avstand mellom stevnene og mye spring, gjør at skroget lever i full harmoni med bølgene. Dersom det padles direkte mot kulingen, kan kajakken med meg (på 92 kilo) om bord oppleves som noe våt. Periodevis farer vannet over fremdekket og havner i fanget. Et stramt neoprenetrekk er derfor å foretrekke når naturkreftene skal utfordres. Den våte tendensen reduseres merkbart dersom sjøene møtes i skrå vinkel. Kajakken er forutsigbar i sidevind. Det lave skroget har lite vindfang og er bare middels logjerrig (evnen til å dreie opp mot vinden). Retningsstabiliteten finjusteres enkelt ved å ha skeget delvis nedsenket.

Gemeni rorbetjening F. Jan FJelde

Hendelen for den lettbetjente senkekjølen sitter til babord.

 

Konklusjon

Gemini SP er et resultat av at Valley tør å tenke annerledes. Kombinasjonen med kraftig spring og markert v-bunn er ikke daglig kost i kompaktklassen. Grepene har ført til en båt som både reagerer kvikt, og har flotte sjøegenskaper. Svært lite er overlatt til tilfeldighetene, for her fremstår alt som både ordentlig og gjennomført. Lettere og middels tunge padlere bør så absolutt unne seg en prøvetur.

Valley Gemeni SP F. Jan Fjelde

Gemini har kompakte og tøffe linjer.

 

Tekniske data:

Lengde                                  452 cm.

Bredde                                  56 cm.

Anbefalt padlers vekt        45-86 kilo.

Oppgitt vekt                         20,5 kilo (uten lukelokk).

Veid av oss (komplett)       23,6 kilo.

Pris                                         Kr. 22.900,-

Utlånt av                              God Tur, Bergen, www.god-tur.no

  • Categories: Tester
    Tags: Kajakk, Tester

    Om journalisten