Perception Essence 17

Perception Essence 17

Store padlere kan få plassproblemer i enkelte av markedets lavprofil senkekjølsbåter. Grandios lastekapasitet glimrer som regel også med sitt fravær på de mest linjelekre knekkspantkajakkene. Essence 17 er et interessant alternativ i polyetylen for dem som setter pris på ekstra volum i sittebrønn og lasterom.


Engelske Perception har i løpet av drøye 40 års produksjonstid, rukket å bli en annerkjent kajakkleverandør. I følge importøren var de den første fabrikken som tok i bruk kevlar i produksjon av sine racerkajakker. Videre kan de skilte med at rekreasjonsbåten Carolina også etter sigende skal være verdens mest solgte kajakk. Deres ”gamle traver”, Sealion Fastnet, høstet gjennom sin lange produksjonstid gode kritikker. Siden Essence 16 og 17 er ment å være dens etterfølgere, ble testen møtt med spenning og forventninger.

 

Mye volum

Testeksemplaret har fin finish og all dekksrigging fremstår som solid og ordentlig. Båten er ikke kontrollveid, men de oppgitte 26 kilo føles som rimelig optimistiske. Til tross for at sytten fot ikke tilsvarer mer enn 518 centimeter, har produsenten klart å trylle frem mye volum under dekk. Fremdekket er løftet, for å øke plassforholdene i sittebrønn og fremre lasterom. Langbeinte og kraftige padlere med tørrdrakt, lagvis med ull og kraftig fottøy, bør kunne få plass om bord. Fabrikken har klart å skjule mye av det indre volumet via harmoniske linjer. Fribordet er generøst og skrogsidene er i tillegg bratte. Overgangen mellom disse og bunn er av typen medium-chines.

 

 

Denne båten har spring både i dekk og kjøl.

 

Essence har lite spring i både dekk og kjøl. Høyst moderat rocker (bue i kjøllinjen) begunstiger retningsstabilitet og fart. Noe av svingegenskapene må nødvendigvis bli ofret, men jeg synes at fabrikken har klart å oppnå et lykkelig kompromiss. For optimal bæring, er bunnens moderate v-form strukket langt ut mot stevnene. Sammenlignet med andre havkajakker vi har hatt til test, er bevegeligheten rundt nullpunktet av en art som mange vil vite og sette pris på. Karakteristikken sladrer om forutsigbar stabilitet, med et islett av lekenhet. Den sekundære har et tidlig innslagspunkt og fremhever seg ved å ha flott progresjon og meget høy sluttstivhet.

 

Nybegynnere vil garantert applaudere kajakkens evne til å stritte imot dersom man er i ferd med å få overbalanse. Senkekjøl er standard og ror kan leveres som opsjon. Vi følte uansett ikke fraværet av ror som noe savn. Under normale forhold reagerer båten mykt og behagelig på carving (kanting). Svingradiusen reduseres i takt med kantingens bratthet.  Senkekjølens heve/senkemekanismen er en av de mest seriøse patentene vi noen gang har sett. Vaier og betjeningsstang er skjøtet sammen i en solid sylinder. Denne er igjen forbundet med et plastrør som har perfekt passform. Selv i ti kuldegrader fungerte konstruksjonen perfekt.

 

 

Dekksriggen er forseggjort.

 

Dekksriggen er forseggjort og begge stevnene er utstyrt med gode, strikkbelastede bærehåndtak. Foran har kajakken en rund luke på ti tommer. Bakdekket er forsynt med den store og ovale utgaven vi alle kjenner. Lokkene er fremstilt av en noe stiv plast/gummi-kompositt. Rett bak sittebrønnen finner vi en åtte tommers dagluke med gummilokk. Samtlige av lokkene satt uvanlig godt mot rammene, spesielt i ti kuldegrader(!). Glimrende passform sørget for tørre lasterom under hele testen. Vi anbefaler generelt at slike rammer og lokk jevnlig settes inn med silikon eller slippmiddel. Foran og bak er Essence forsynt med solide sikkerhetsliner langs esingen. De har fått vevet inn kordeler med refleks. Linene på bakdekket har en naturlig slark, slik at åren skal få bra feste ved redning med hjelp av årepose eller fast flottør. Området mellom sarg og fremluke er overdådig dandert med solide strikk. Bakpartens strikk er primært beregnet for feste av delt reserveåre.

 

Veldig komfortabel

Cockpitåpningen er i utgangspunktet tilstrekkelig lang med sine nesten 90 centimeter. Likevel hadde den reelle avstanden mellom ryggstøtte og fremre sargkant kledd et par ekstra centimeter. Husk at båten primært er beregnet for ”den jevne padler”, som i tillegg ønsker seg ekstra plass! Kajakken retter seg ikke mot de svært viderekomne, som foretrekker en ”ocean-cockpit” med liten åpning.

 

 

Det polstrede setet passer glimrende for den komfortorienterte padleren, og ryggstøtten er sikret med borrelås.

 

Sitteputen passer etter min mening godt for den typiske turpadleren. Den har et polstret innlegg med passelig fasthet og fin ergonomi. Innlegget har dreneringshull, slik at vann ikke samler seg. Plastplugger gjør at det kan tas ut og tørkes om ønskelig. Nytt av året er at setet kan heves i fremkant. Sitsen er i utgangspunktet en smule høyt montert og ryggstøttens plassering gjør det mulig å legge seg godt bakover ved en eventuell rulle. Selv om jeg denne gangen ikke har utført øvelsen, vil jeg ikke tro at den er spesielt vanskelig å få til.

 

 

Innvendige detaljer av senkekjølens glimrende heve/senkeanordning. Legg også merke til de behagelige lårstøttene.

 

Sargen har en form som gjør at bruk av neoprenetrekk er å anbefale. Den lange testperioden avdekket at rimelige trekk i pvc hadde en tendens til å sprike langs sidene. Importøren kan levere en neopreneutgave som er skreddersydd. Takket være fin dekkshøyde, kan lengre personer padle med bøyde knær. Båten er utstyrt med regulerbare lårstøtter. Selv om de er kraftig skulpturert, gir ikke det myke og litt glatte materialet tilstrekkelig support ved sculling eller høyt støttetak. Om det skal rulles, bør padleren derfor være ekstra nøye med å presse knærne hardt utover. Fotstøttene er behagelige i bruk og er enkle å regulere med tærne. Den brede låseklemmen på baksiden gjør innstillingene til en lek.

 

Gode padleegenskaper

Kajakken ble i testperioden padlet av fem personer med høyst varierende erfaring. Uten å ty til spesielle vendinger, sitter samtlige igjen med en udelt positiv oppfatning. Padlernes kroppsvekt har variert mellom 70 og 95 kilo. På de fleste turene var det kun medbrakt nødvendig sikkerhetsutstyr. Lasterommene var derfor tomme. Selv om testeksemplaret har god lastekapasitet, erfarer vi at den også sitter bra i sjøen med middels tunge padlere om bord.

 

 

Fothvilerne er enkle å regulere med tærne.

 

I tillegg til det fine stabilitetsmønsteret, går båten mykt og behagelig i litt vind og sjø. Både møtende bølger og krefter fra siden takles kontrollert. Fremdekket har god avrenning og gangen blir derfor forholdsvis tørr. Under normale forhold er retningsstabiliteten såpass god at bruk av senkekjøl ikke er nødvendig. Når vinden tiltar og sjøene begynner å gå hvit, føler jeg at halvt nedsenket modus blir et fornuftig kompromiss. Skroget surfer veldig lett, men retningsstabiliteten fremhever seg ikke noe særlig i denne disiplinen. De fleste brikkene faller uansett på plass dersom styretak beherskes. Båten viser klare tendenser til å ville dreie opp mot vinden. Uten å kante skroget eller hjelpe til på andre måter, vendte den i mine forsøk nitti grader opp mot vinden (frisk bris) i løpet av cirka 35 åretak. Sammenlignet med lignende polyetylekajakker, er fartsegenskapene over middels. Gjentatte målinger antyder at skroget har en sin ”økonomihastighet” på gode fire knop. Gjennomsnittsfarten i vår faste testløype havnet på 4,55 knop, mens toppfarten endte på 6,4 knop.

 

 

Hålands vurdering

Kajakken har bra design og finish. I likhet med flere polyetylenkajakker, er den ganske tung å håndtere på land. Dekksriggingen er grei og lukene har vært tette gjennom hele testen. Kajakktrallen min går rett nedi den store og ovale bakluken. Båten har en god sittebrønn som er enkel å entre. Regulerbare knestøtter er et pluss. Fine justeringsmuligheter av ryggstøtte. Fotstøttene er store og gode. De har en glimrende låsemekanisme som lar seg utmerket betjene med tærne. Beinplassen er også veldig bra. Setet føles uvant for meg. Er ikke vant til lange utgaver, som i tillegg er polstret. Føler at det er til hinder for rotasjonen ved aktiv padling. Polstringen fører også til lang tørketid.

 

 

Båten har gode bærehåndtak. De er i tillegg strikkbelastede.

 

Sleiden til skeget er velkonstruert, med enkel betjening som et pluss. For lettere å kunne tømme kajakken, burde skottet bak sitsen vært skråstilt og i tillegg blitt flyttet lengre frem. Jeg er en stor tilhenger av dayhatch, og ved ovennevte modifikasjon hadde denne automatisk fått større volum. Tyngre saker kunne på toppen av det hele fått plass nærmere padleren. Båtens trim kunne dermed blitt optimalisert. Det gode skroget har fin retningsstabiltet, men selve skegvirkningen er ikke blant de mest effektive. Her er jeg nok ganske bortskjemt med min egen NDK-Explorer. Svingresponsen er god ved kraftig kanting. Kajakken vender fint opp mot vinden i skrå motvind. Etter min mening kjennetegner dette ofte en god havkajakk, siden den faktiske avdriften dermed blir redusert. Essence 17 fremstår etter min mening som sjødyktig, rask, lettpadlet og lettmanøvrert. Det er glimrende at den også kan leveres som en 16-foter. Den er sikkert enda mer lettmanøvrert, og i tillegg lettere å vende.

 

Spantrisset er visualisert via svart tape.

 

 

Konklusjon

Essense 17 skiller seg først og fremst ut ved å ha et spesielt velkonstruert skrog. Komforten på lengre turer er også veldig bra. Kvaliteten i de aller fleste detaljene er god. Et hovedargument for kjøp av testversjonen bør ligge i at man ønsker seg en rorløs båt som er både rommelig og carvingvillig. I polyetylen er ikke kombinasjonen så vanlig. Selv om ror selvsagt kan leveres, er det på en måte ikke så interessant i dette tilfellet. Noen ganger er det enkle ofte det beste.

 

Tekniske data

 

Lengde                       518 cm.

Bredde                       58 cm

Cockpit                      49 x 89 cm

Oppgitt vekt               26 kilo

Pris uten ror                Kr. 16.900,-

Pris med ror                Kr. 18.500,-

Utlånt av importøren  Bølgen Og Meg, i Sandvika. www.bolgenogmeg.com

  • Categories: Tester

    Om journalisten