Radarreflektor gjør de usynlige til synlige

Radarreflektor gjør de usynlige til synlige

Padling 5.15: Å bli kjørt i senk av en motorbåt er skrekken for mange kajakkpadlere. Da er det egentlig ganske uinteressant hvem sin skyld det er. For å hindre slike ulykker er det avgjørende for oss som padler kajakk å gjøre seg mest mulig synlig. Rafarreflektor er et must i så måte.


Vi kan på mange måter trekke sammenligninger med trafikkbildet. For å ferdes trygt er det avgjørende at harde og myke trafikkanter respekterer hverandre, og er oppmerksomme. Ingen bilister ønsker å kjøre på en fotgjenger eller syklist, like lite som en myk trafikkant ønsker å bli påkjørt. For å hindre ulykker er det avgjørende at de myke trafikantene gjør seg synlige. For eksempel ved at de bruker refleks når det er mørkt. På samme måte er det viktig at en kajakkpadler gjør seg synlig for andre som ferdes på sjøen. Men det er ikke alltid like enkelt. Dessuten er det ofte slik at vi som er i kajakk tror at vi er mer synlig enn vi er. Når vi ser en større båt, så ser vi ofte for oss at båtføreren ser oss – noe som ikke nødvendigvis er tilfelle.

Kajakkpadling er de siste årene blitt uhyre populært. Trolig er det rundt 150 tusen padlere i Norge. At det er blitt så mange padlere øker også sjansen for at ulykker kan skje. Og dagens havkajakker er så sjøsterke at vi kan ferdes nesten over alt, like gjerne på havet som i skjermede farvann. I bølger er vi nærmest usynlige, likeså i gråvær og regn. Det må vi ha i tankene, om ikke kan det gå riktig galt. I følge Sjøfartsverket har det ikke skjedd dødsulykke som følge av kollisjon mellom kajakk og motorisert båt, men det er meldt om mange nestenhendelser og også sammenstøt uten fatale skader på mennesker. Trolig er det bare et tidsspørsmål før det skjer en alvorlig ulykke.

Vi usynlige blir synlige

Det er ofte slik at vi som er i kajakk nok tror at vi er mer synlig enn vi er. Når vi ser en større båt, så ser vi ofte for oss at båtføreren ser oss – noe som ikke nødvendigvis er tilfelle.

Slapp med skrekken

Og riktig galt holdt det på å gå for den erfarne båtmannen Erik Kristoffersen. Han har vært aktiv i Bergens Seilforening på Hjellestad siden 1980, og året rundt fartet han mye langs kysten i båt.

– Utenfor Hjellestad ble jeg plutselig oppmerksom på en mørkkledd padler på babord side, bare 20 meter fra båten. Han hadde passert rett foran baugen min. Jeg forstod overhodet ikke hvor han kom fra. Han gikk helt i ett med horisonten og bare flaks gjorde at jeg ikke kjørte han rett i senk. Tenk om jeg hadde vært i en litt raskere båt, sier Kristoffersen ettertenksomt. Både han og padleren slapp med skrekken, men Kristoffersen slapp ikke tanken. Etter hendelsen begynte han å gruble på hvordan man kunne gjøre kajakken mer synlig på sjøen. Radarreflektorer som finnes på markedet er rett og slett ikke er praktisk å bruke i en kajakk, med mindre man skal rigge til en høy stang for feste av den. Løsningen ble selvklebende radarreflektorer som klebes på årebladene. En løsning som er like enkel som den er genial. Med et uhyre enkelt grep blir padleren synlig på en radar. Og ikke bare det. Radarreflektoren har en kraftig, selvlysende farge og fungerer også som refleks. Det gjør padleren betydelig mer synlig også for dem som ikke har radar. I en kajakk er åren det som er mest synlig, både for at det er høyeste punk og for at årene hele tiden er i bevegelse. Det er også grunnen til at RadarReflex settes på åren og ikke på selve kajakken.

Vi usynlige blir synlige

En kajakkpadler kan være usynlig på en radar. Noe som kan få katastrofale følger.

Radarpar

Kristoffersen forteller at radarreflektoren er utviklet i samarbeid med fagfolk med kompetanse innen radarteknologi. Firmaet A2G Profilering i Bergen står for produksjon av RadarReflex. I tillegg har Bjørn Pettersen fra A2G med sin fagkompetanse vært med å utvikle produktet. Pettersen er dessuten aktiv i Laksevåg Røde Kors Hjelpekorps og båtfører på Hordaland Røde Kors sin patruljebåt. Altså erfaring både med produksjon, båtliv, redning og forebyggende arbeid. Vi kan vel kalle Kristoffersen og Pettersen et radarpar.

– Vi har også samarbeidet med kajakklubben Njørd i Eidsvåg for uttesting, forteller Erik Kristoffersen.

Dette er en meget aktiv kajakklubb, med både aktive elitepadlere og erfarne havpadlere som medlemmer. Klubben holder dessuten til i et farvann som er mye trafikkert av både lystbåter og nyttefarkoster. Tilbakemeldingene fra padlerne har vært udelt positive til RadarReflex, både fra konkurransepadlere og for dem som driver med havpadling. Mange av dem har erfart nestenulykker, og i farvannet ved klubben ble en padler for noen år siden kjørt i senk av en hurtiggående motorbåt. Heldigvis ble det denne gangen bare materielle skader. Ideen Kristoffersen fikk etter nestenulykken er realisert og RadarReflex er nå i handelen og allerede tatt i bruk av mange padlere. Erik Kristoffersen understreker at dette ikke er noe han har satt i gang for å tjene penger, og den økonomiske delen er noe han snakker lite om.

– Dersom RadarReflex kan forhindre én eneste ulykke så er det belønning godt nok, sier han.

Vi usynlige blir synlige

I en kajakk er åren det som er mest synlig, både for at det er høyeste punk og for at årene hele tiden er i bevegelse. Det er også grunnen til at RadarReflex settes på åren og ikke på selve kajakken.

Se, det virker

Det er en av de mørkeste dagene i året. Tunge skyer møter havflaten, en havflate i opprør. Holmer, himmel og sjø gror sammen til en grå masse. Sikten er rett og slett elendig. Erik Kristoffersen og Bjørn Pettersen har invitert oss med i Røde Kors-båten for å demonstrere radarreflektorene i Eidsvågen-farvannet. Med på laget har vi den meget lovende Njørd-padleren Sander Bjarke Ringheim. Først sender vi han av gårde med åre uten radarreflektorer. Borte vekk blir han. Vi ser han ikke igjen før han er like foran oss.

Så bytter Sander ut åren med en åre påmontert radarreflektorer. Han stryker av gårde og prøver å gjemme seg mellom noen små holmer. Men det nytter ikke. På radarskjermen ser vi straks hvor han er, akkurat som vi ser en annen, stor båt. Selv om vi ikke ser padleren kan vi lett følge han på radarskjermen. – Her er han nå, sier Kristoffersen og peker på radarskjermen. Dette fungerer rett og slett over enhver forventning. Vi lar oss imponere. Dette opplever vi som en av de beste oppfinnelsene siden padleåren for kajakkpadlere, og reflektorene er noe alle padlere bør skaffe seg. Et sett med 12 selvklebende reflekser, som er det du trenger, koster knapt 700 kroner. Hadde det bare vært reflekser hadde det vært en ganske høy pris. Som effektive radarreflektorer synes vi det er rimelig. Som livsforsikring er det nesten gratis – om det nå kan måles i penger.

Ikke bare på kajakk

Selv om RadarReflex er utviklet spesielt med tanke på kajakkpadlere, så er anvendelsesområdet mye større. Kristoffersen forteller at de har testet det på en mengde ulike ting, både innen fritidssegmentet og kommersielt. For eksempel er det helt ypperlig å bruke på blant annet gummibåter, joller, seilbrett, vannscotere og robåter. Bjørn Pettersen forteller at de gjorde en test. De la ut tre plastkanner på sjøen i mørke. Den ene var utstyrt med RadarReflex, den ene med vanlig Solas refleks og den siste uten noe. Kannen med RadarReflex fant de umiddelbart ved hjelp av radaren og den var også godt synbar i søkelys. Kannen med vanlig refleks fant de etter en stund ved bruk av søkelys, mens den siste ikke ble funnet igjen. Se for deg at dette kunne vært en padler som har vært usatt for et uhell, for eksempel en kantring i mørke. Utstyrt med RadarReflex er mulighetene for å bli funnet raskt betydelig større. Og som kjent er tidsaspektet helt avgjørende i forhold til redningsarbeid på sjøen. Kommersielt er RadarReflex blant annet tatt i bruk innenfor seismikkfartøy i Nordsjøen. Her forenkler radarreflektorene deres arbeid med å finne igjen seismikk-bøyene. Med RadarReflex påmontert kan de se bøyene på opp til tre nautiske mil.

Vi usynlige blir synlige

Normalt er en kajakkpadler umulig å se på et radarbilde. Demonstrasjonen viser at en kajakkpadler med RadarReflex på årene er like synlig som en hvilke som helst annen farkost. Vi ser padleren på radaren lenge før vi ser han visuelt.

Egen erfaring

Undertegnede har padlet havkajakk i mer enn 35 år, og er også en erfaren båtbruker med lang fartstid både på motorbåt og seilbåt. Som bruker av spesielt motorbåt har vi mange ganger opplevd hvor vanskelig det kan være å få øye på kajakkpadlere, både i gråvær og i motlys. Og ikke minst når det er bølger. Vi opplever også at mange kajakkpadlere nok er erfarne innen friluftsliv, men ikke like erfarne som båtfolk. Det kan virke som om mange padlere ikke er oppmerksomme på at de kan være så vanskelig å få øye på, og at de derfor tar unødvendige sjanser, for eksempel ved å krysse rett foran en motorbåt eller ved å padle midt i trafikkerte leder.

Dessverre ser vi også ofte at kajakkpadlere ikke er flinke til å bruke lanterne når de er ute og padler i gråvær eller mørke (de er bare pliktig til å vise lys). Som kajakkpadler opplever vi ofte at motorbåtfolk ikke tar hensyn, blant annet ved at de kjører forbi på kloss hold uten å redusere farten og ikke tenker på de problemene hekkesjøen kan påføre padlerne. Dessuten at mange båtførere ikke overholder fartsbegrensinger i trange og trafikkerte farvann. Vi opplever også at mange båtførere er uoppmerksomme i forhold til mindre synlige farkoster. Siden det stadig blir flere kajakker på sjøen, så er det avgjørende at harde og myke båtbrukere tar hensyn til hverandre. Vi ser At RadarReflex er et hjelpemiddel som i betydelig grad gjør padling sikrere, både ved at padleren blir godt synlig på radarbildet og ved at man blir mer synlig generelt. Refleksene sees godt både i sollys og i gråvær. Vi har for egen del montert RadarReflex på vår åre, og føler oss tryggere på sjøen med disse. Det skal sies at det også anbefales kajakkpadlere å bruke annet sikkerhetsutstyr, som personlig nødpeilesender (PLB), lanterne og at det i alle fall er én håndholdt VHF i gruppen som padler.

Vi usynlige blir synlige

Monteringen er enkel og godt beskrevet på forpakningen. Tre selvklebende reflekser monteres oppe på fremsiden av årebladet og tre oppe på baksiden, totalt 12 på åren. Det følger med en mal som skal brukes for riktig plassering.

Montering

Monteringen er enkel og godt beskrevet på forpakningen. Tre selvklebende reflekser monteres oppe på fremsiden av årebladet og tre oppe på baksiden, totalt 12 på åren. Det følger med en mal som skal brukes for riktig plassering. RadarReflex er designet slik at denne plasseringen gir optimal effekt. Det følger med våtserviett for avfetting av årebladet. Kan monteres på alle typer årer, uansett byggemateriale (tre, glassfiber, karbon osv). De selvklebende refleksene er tynne og påvirker overhodet ikke egenskapene til padleåren, noe elitepadleren Sander bekrefter. Klebeeffekten er meget god, og RadarReflex er laget for lang holdbarhet. Også smart å ha på reserveåre man gjerne har med seg. Pris på sett er kr 699,-

Noen sikkerhetstips

Vi tar med noen tips for hvordan du kan gjøre deg mer synlig i forhold til annen båttrafikk når du er i kajakk. Ha hele tiden i tankene at en kajakk kan være svært vanskelig å få øye på av andre på sjøen.

  • Bruk padlebekledning (vest, padleanorakk, tørrdrakt) med kraftige farger, som rødt gult, oransje.
  • Padler med fargede åreblad vil være lettere å få øye på enn en med mørke.
  • Bruk gjerne et en farget vimpel montert på en stang høyere enn hodehøyde. Finnes på markedet, men kan lett lages selv.
  • I møte med andre båter er det viktig at du tydelig markerer din retning, slik at motgående båt ikke blir usikker på hvor du har tenkt deg.
  • Unngå å padle midt i trafikkerte leder. Hold deg heller i ytterkant, nærmest mulig land.
  • Dersom man padler i gruppe, så bør man padle mest mulig samlet om man er i trafikkert farvann. Da er det lettere for andre å ha oversikt.
  • Ha i tankene at båter og skip i nyttetrafikk kan være tung å manøvrere og at de dessuten har blindsone fremfor seg. Hold god klaring til all nyttetrafikk.
  • Ha med lykt for å signalisere til båter på kollisjonskurs. I sollys kan et lite speil være meget effektivt for å signalisere.
  • Ved padling i mørke og i gråvær anbefaler vi å bruke en rundtlysende lanterne montert over hodehøyde, for eksempel på teleskopisk stang. Minimum er du pliktig til å kunne vise lys, altså at du har en lykt tilgjengelig.
  • Vi anbefaler å ha med minst én håndholdt VHF i gruppen. Da kan man kalle opp båter som er på kollisjonskurs, og VHF er også det beste kommunikasjonsmiddel på sjøen, ikke minst for å påkalle hjelp i en nødssituasjon *
  • Spesielt ved vinterpadling vil vi på det sterkeste anbefale å bruke en personlig nødpeilesender (PLB) **.

Vi usynlige blir synlige

Vi anbefaler å ha med minst én håndholdt VHF i gruppen. Da kan man kalle opp båter som er på kollisjonskurs, og VHF er også det beste kommunikasjonsmiddel på sjøen, ikke minst for å påkalle hjelp i en nødssituasjon.

* Alle kommersielle fartøy og de fleste fritidsbåter har VHF om bord, og har også lytteplikt (kommersielle). De finnes håndholdte VHFer med det som kalles DSC (Digital Selectiv Call). Det innebærer at om man trykker inn en rød Distress-knapp, så sender den ut en nødmelding som blant annet inneholder posisjon og ferdigprogrammerte opplysninger om farkosten. Det forutsetter at man har lagt inn et tildelt MMSI-nummer. Dette er et unikt gjenkjennelsesnummer som programmeres i VHFen. For å få tildelt dette må man ha registrert VHFen hos Telenor Maritim Radio. For å registrere VHFen må man ha et VHF-sertifikat og betale en årlig avgift. En håndholdt VHF er et godt hjelpemiddel for kajakkpadlere, ikke bare under en nødssituasjon. Den gir deg muligheter for å kommunisere med andre båter, og kan dermed bidra til å hindre kritiske situasjoner. De fleste håndholdte VHFer er vanntette og flyter. Kun noen få produsenter har håndholdte VHFer med DSC, blant annet Standard Horizon og Icom. Disse har også innebygget GPS og andre sikkerhetsfunksjoner. Pris cirka 2600 kroner.

**En Personlig nødpeilesender (PLB) er kanskje det beste sikkerhetshjelpemiddelet en kajakkpadler kan ha. Fungerer omtrent som en vanlig nødpeilesender, men er mye mer kompakt og kan derfor bæres på brukeren. En PLB registreres på deg personlig. Du må blant annet oppgi nærmeste pårørende, og området hvor den hovedsakelig skal brukes. Noe av det som er genialt med PLB, er at den også kan brukes for eksempel på fjellturer. En PLB sender nødsignaler via satellitt, og har følgelig ingen begrensinger når det gjelder rekkevidde – i motsetning til VHF og mobiltelefon. Det finnes flere modeller på markedet, og de er alle ganske kompakte – omtrent som en mobiltelefon. Ocean Signal har en ekstremt kompakt modell, ikke stort større enn en fyrstikkeske. RescueME PLB1 veier ikke mer enn 115 gram og har mål på 76 x52 x 32 millimeter. Pris cirka kr 3000,-. Årlig avgift kr 600,- på PLB.

Det finnes en rekke forhandlere av PLB og håndholdte VHFer. Seatronic i Moss har det største utvalget, og meget bra fagkompetanse. De har nettbutikk med rask levering.

www.seatronic.no

Vi usynlige blir synlige

En Personlig nødpeilesender (PLB) er kanskje det beste sikkerhetshjelpemiddelet en kajakkpadler kan ha. Ocean Signal har en ekstremt kompakt modell, ikke stort større enn en fyrstikkeske.

Mer informasjon RadarReflex:

RadarReflex kan kjøpes hos en del kajakk-forhandlere og sportsbutikker, eller direkte fra produsenten. Flere forhandlere vil komme etter hvert. Oversikt over forhandlere og ytterligere informasjon på deres hjemmeside: radarreflex.no

  • Categories: Artikler

    Om journalisten