Samling med bølgende utfordringer

Stormsamling på Bulandet har blitt en årlig tradisjon for mange padlere på Vestlandet.  Værgudene viste seg fra den “snille” siden på siste samling. Men det ble likevel bølgeutfordringer for de ivrigste.

Det begynte som en sesongavslutning for ansatte i padlebedriften Njord, men utviklet seg snart til et relativt stort arrangement med over 100 deltakere. Den siste samlingen var overtatt av Askvoll padleklubb og hadde begrensning på 40 deltakere.

Bulandet 33

Forblåst matpause på nordsiden.

Bulandet er en liten øygruppe utenfor Askvoll. Det er et perfekt sted for padling da du finner alt fra lune idylliske viker og kanaler til åpent hav, skjær og grunner. I tillegg er det et rikt dyreliv med sel, oter og ørn. Det er ikke noe problem å finne god overnatting i Bulandet. Det er mange hus og sjøbuer til leie.

Jeg dro i år med en gjeng fra BSI Padling i Bergen. Vi reiste oppover allerede torsdag etter jobb, slik at vi kunne få en ekstra dag å padle på fredagen, før de fleste andre som pleier å komme fredag kveld. Vi bodde i mattern-bua. Bulandet er ganske lite så det er gå- eller padleavstand til alle fasiliteter på maks 15-20 minutter.

Velt

Ragnhild får fin surf, men velter litt nært steinene og blir reddet ut av Jardar og Magne.

Fredag formiddag dro vi ut på sørsiden da bølgene kom fra sør. Planen var å surfe eller brottpadle på de bølgene vi kunne finne. Det var mindre bølger enn forventet, men vi fikk da lekt oss litt ute ved Navarskjæret. En del i gruppen var her ute for første gang, så vi koste oss med litt småbølger og teknikktrening i små brytende bølger.

Noe av det beste med Bulandet er at du kan padle ute ved de ytterste skjærene om formiddagen, og så er det bare 15-20 minutter inn til butikken som også har en liten kafé. Fredag er raspeballdag, og mange falt for fristelsen. Det viste seg å ha litt blandet hell da kraftig lunsj og padling hele ettermiddagen ikke alltid er den beste kombinasjonen.  Etter lunsjen kom en gjeng fra Askvoll ut og viste oss en bedre plass, og det ble ordentlig surfing på oss med velt, ruller i skummet og til og med en travel redningsoperasjon for å få en padler og kajakken bort fra svabergene.

Fredag kveld var det offisiell åpning av samlingen i floren til Liv med info om de forskjellige aktivitetene. Det ble arrangert NPF grunnkurs, NPF teknikkurs, surfekurs og en rolig guidet tur. Undertegnede skulle på jakt etter gode surfebølger, og de med en viss erfaring, som ønsket det, kunne henge seg på. Det fine med samlingene på Bulandet er at det er et tilbud til alle, selv om det nok ligger i navnet at akkurat stormsamlingen er lagt mest opp for de litt mer erfarne padlerne.

Bulandet 21

På vei til skjærene.

Lørdag formiddag dro vi ut vestover med en god gjeng fra Bergen, Sogn og Sunnfjord og fant noen fine plasser å føle på brytende bølger over skjær og i trange passasjer. Jeg har aldri vært så langt vest på Bulandet før. Det har vært for store bølger de andre gangene jeg har vært her. Denne gangen var utfordringen faktisk å finne steder som kunne brukes til brottpadling på så små bølger, men det gikk nå på et vis det og. Vi hadde en del velt, så de fleste fikk tydeligvis brynt seg litt på bølgene.

Vi tok lunsj på Sandøy og hadde utsikt til stort sett hele Bulandet, Værlandet, Alden, Lihesten og Solund. Vi så tydelig helt til fyret på Utvær. Etter lunsj bar det ut igjen og vi traff på surfekursene. Det ble mer padling gjennom trange sund og langs land. Vi fant en grunne dekket av tare der det brøt små dønninger på kanskje tretti centimeter. Det er interessant å kjenne hvor mye energi det er i selv så små bølger. De sender kajakken av gårde med bra fart.

Lørdag kveld var det middag i Floren til Liv. Der fikk vi servert noe av den beste fisken jeg har smakt, og når det kom en magnumflaske meget god chianti på bordet var det lite som manglet den dagen.

Søndagen var siste dagen og det hadde blåst skikkelig opp. Vinden var nå på nord og vi dro til nordsiden av Bulandet for å finne noe surf. Det var litt for mye vind og egentlig for små bølger for det vi ville holde på med. Det er ikke det at det ikke bryter med små bølger også, men ofte for nært land. Når vi får bølger på 1,5-2 meter og høyere bryter de litt dypere grunnene, og de er ofte tryggere å surfe på, da de ligger lenger fra land. Vi fikk nå jobbet litt i vinden og en og annen god surf lå på lur.

Søndagen er det alltid litt travelt da vi har lyst til å padle så lenge som mulig, men vi må også rekke fergen til fastlandet som ikke går så ofte. I fergekøen ble helgen diskutert og selv om det hadde vært litt lite bølger og “storm” var folk veldig fornøyde. Det er nok ingen tvil om at jeg og gjengen fra BSI Padling kommer tilbake neste år.

Brottpadling:

Padling der kontroll av kajakken i brytende bølger og strømmende vann står i fokus.

Kajakksurfing:

I denne sammenhengen surfing på brytende bølger i havkajakk. De har en sterk tendens til å havne på tvers (sidesurf) så man må jobbe en del for å få en havkajakk til å surfe rett fram med bølgen. Fantastisk moro når man får det til.

Vårsamling

Følg med på nettsida til Askvoll padleklubb: http://www.askvollpadleklubb.origo.no/
De arrangerer to åpne samlinger; stormsamling på Bulandet i oktober og vårslepp på Bulandet i april. På begge disse samlingene står padleglede og ferdighet i fokus, og stemningen er veldig inkluderende og god. Sett av andre helgen i oktober 2011!