Explorer dobbelkajakk

Explorer dobbelkajakk

En toer er et glimrende valg når to personer med ulik erfaring eller styrke ønsker å padle sammen. Testbåten rommer et barn i tillegg. Denne stødige utgaven i glassfiber er laget i Polen.


Prisen på denne toerkajakken er meget konkurransedyktig og støpekvaliteten holder overraskende høy klasse. En håndfull padleturer og grundig sjekk av detaljer avslører imidlertid at mye kan forbedres.

 

Exploreren er 565 centimeter lang og 70 centimeter bred. Den er bare litt lengre enn en alminnelig havkajakk og bør derfor være grei å få med seg på et biltak. Selv om utvalget av toere ikke er direkte voldsomt, er det mulig å få tak i modeller som spenner fra smale racere til betryggende brede og enormt stabile rekreasjonskajakker. I denne settingen heller testbåten helt klart mot sistnevnte kategori. Skjærgårdskajakk er en dekkende betegnelse for testeksemplaret.

Roret stikker ikke dypt nok til å fungere tilfredsstillende.

 

Kajakken har en noe flat bunnkonstruksjon, lav sitteposisjon og generøs bredde gjør den meget stødig. Båten stritter såpass mye imot når padlerne lener seg over på siden, at en eventuell kantring er på grensen til å måtte planlegges på forhånd.  Slik oppleves i alle fall farkosten når den trakteres av to personer med relevant erfaring. Svært overbevisende stabilitet gjør kajakken velegnet for en funksjonshemmet med følge. Dermed kan gruppen som ikke har mulighet for å padle enmannskajakk få en positiv opplevelse på sjøen.

 

Padlere som inntar en kajakksits for aller første gang vil trolig komme tilbake fra en totimers jomfrutur med store glis i ansiktet (og vondt i baken). Glisene er et resultat av båtens trygge oppførsel og fine fartsegenskaper. Det andre skyldes at setene i denne båten er laget i glassfiber og har middelmådig passform. Heldigvis kommer årets utgave med formstøpte innlegg i et mykt og isolerende materiale. Ryggstøttene er derimot helt i referanseklassen. En slik båt skal ha skikkelige støtter. Denne kajakken har null appeller til ”vri overkroppen fanatikere” og derfor tar vi ikke den diskusjonen denne gangen!

 

Solid bærehåndtak foran. Vi savner noe tilsvarende på bakdekket.

 

Sittebrønnsåpningene er store nok til man kan plassere både en voksen og et barn i fremre cockpit. Liten avstand mellom padlerne krever at det padles synkront. Bakre padler må holde takten til den som sitter foran dersom klasking og smell med årebladene skal ungås. Vi hadde med oss en fireåring på den første turen. Vekten av oss tre nærmet seg grensen på 220 kilo. Likevel lå komfortabel cruisinghastighet på mellom 4,5 og 4,7 knop. Vi klarte, med enorme anstrengelser, å presse båten opp i 6,2 knop. Skroget er konstruert slik at det er lettdrevet rundt normal turhastighet, men vannmotstanden øker merkbart når farten passerer fem knop.

 

Mange pluss i margen

Den gunstige prisen på rett under fjorten tusen kroner gjør kajakken svært interessant for en stor brukergruppe, Prisen er såpass god at Exploreren i utgangspunktet ikke har så mange konkurrenter. Den høye støpekvaliteten på glassfiberarbeidet underbygger påstanden. Den ytre finishen holder høy klasse. Det er nesten enda mer utrolig at båten i tillegg er vakker innvendig. Godt arbeid preger både sittebrønn og lasterom. Fabrikken sverger til vakuumstøp, noe de også synes å beherske til fulle. I denne noe lavere prisklassen opplever vi med jevne mellomrom litt varierende kvalitet på det innvendige arbeidet, så denne polakken er i så måte en gledelig overraskelse.

Pedalene kan justeres over et langt område. Resten av utførelsen kan forbedres.

 

Båten har greie fothvilere for den som sitter foran. Selv om de kan virke litt små, fungerer de absolutt tilfredsstillende. Hvilerne er festet til en skinne i dørken og kan trekkes helt inn til setet eller skyves tilsvarende langt frem. Både en fireåring på en meter og en voksen på to, får ypperlig støtte for beina. Foran har båten et veldig bra bærehåndtak. Det ligger godt i hånden og utførelsen er solid.

 

Kajakken er utstyrt med en liten kjøl i hele skrogets lengde. Retningsstabiliteten på flatt vann blir dermed god. Skroget er mer sjødyktig enn på forhånd antatt. Båten har en komfortabel gange på skrått og rett mot store møtende bølger, men den er temmelig våt. Stramme og solide spruttrekk er helt påkrevd om man vil oppsøke elementene. Importøren gir riktignok grei og saklig informasjon om at dette er en kajakk beregnet for ”innsjøer, fjorder og skjærgård”. Likevel er selve skroget mer enn bra nok til å kunne takle krappe bølger fra en meget frisk bris.

 

De lastevennlige lukene er sikret med line. Selv lasterommene har glimrende finish.

 

Minusene

Testbåtens udiskutable gode førsteinntrykk forringes noe etter at en del irriterende detaljer dukker opp. Hvorfor har ikke kajakken et bærehåndtak på bakdekket?  Setenes nåværende versjon uten innlegg har vært nevnt. Kajakkens styrepedaler står heller ikke til laud. I utgangspunktet kan de minne om en selvjusterende utgave. Nærmere studier avslører at så ikke er tilfelle. Selv om pedalene kan forskyves over et enormt område langs den solide dørkskinnen, må linen hele tiden etterstrammes. Strammeklemmene er av dårlig kvalitet og kunne i det minste vært erstattet med noen som koster tyve kroner stykket – ikke fem.

 

Pedalene viser seg, bak den sklisikre kunststoffoverflaten, å bestå av vannfast kryssfinér. At disse holder godt på fuktigheten er hevet over enhver tvil. Etter en fuktig testperiode på tre uker, var treverket fullt av myggel. I stedet for å bruke strikk for at de todelte pedalene skal returnere til utgangsposisjon, er hæl og fotstykket forbundet med en tykk og fleksibel gummikloss. Våre bilder avslører at det etter cirka femten brukstimer har oppstått ørsmå sprekker i gummien. Selv tipper jeg at slike klosser i utgangspunktet er beregnet for vibrasjonsdemping, og at dette ikke er en komponent som skal utsettes for mye bøy og tøy.

Ryggstøtten er glimrende. Selve setet er ukomfortabelt uten produsentens innlegg.

 

Styrelinen består aktenfor skjøteklemmen av en rustfri wire. Den er sikret med en wireklemme som etter min mening er underdimensjonert. Roret er solid og forseggjort, men i praksis er det altfor kort og gir dermed dårlig styrerespons. De fysiske lovene råder tross alt også i Polen. På flatt vann gir et utilstrekkelig areal kun utslag i stor vendediameter. Retningsstabiliteten ivaretas av den fine kjølen. I hvit sjø og medvind på 8-10 meter i sekundet er rorvirkningen helt fraværende. Importøren har selvsagt ryggen fri siden bruksområde er tydelig definert, men dette fine skroget fortjener et veldimensjonert ror. Testbåten lar seg ikke manøvrere dersom bølger fra større båter treffer bakfra. Vi var uheldige og fikk testeksemplaret levert med uoriginale luker som lekket som en sil. Fabrikken utstyrer kajakkene vanligvis med lokk fra Kajaksport, og vi vet av erfaring at disse er til å stole på. Alle Aquariusene vil få slike i fremtiden. At både importør og produsent tar ansvar og lover forbedringer av våre ankepunkt er selvsagt positivt og vitner om seriøsitet.

 

Konklusjon

Selv om båten har fått anført en del ankepunkter i protokollen, er vi ikke tvil om at dette har vært et trivelig bekjentskap. Fireåringen var kanskje den som lot seg begeistre aller mest av oss tre. Han formelig elsket å sitte foran med pappaen i denne trygge farkosten. Rimelig pris, flott støpekvalitet, høy stabilitet og fine padleegenskaper er gode argumenter for å ta båten i nærmere øyesyn. De aller fleste negative detaljene vil enten bli forbedret eller byttet ut på 2009-modellene. Med nye detaljer på plass, kan Explorer 565 fort bli populær i en prisklasse de aller fleste kan operere i.

 

 

Rammesak:

 

Aquarius er Polens største kajakkprodusent. Selv om de produserer båter i både polyetylen og kompositt, har de spesialisert seg på glassfiber, kevlar og karbon. Fabrikken har laget kajakker i over tyve år og dagens hovedmarked er Europa og Skandinavia. Det ble oppført ny fabrikk i 2007 og dagens produksjonskapasitet ligger på 1.500 enheter i året. Testbåten er utlånt av BJ Trading/Aquamar i Sandefjord. Bedriften importerer fra fabrikk og selger direkte til kunden. Slik ungås et mellomledd og prisene kan derfor holdes så lave som mulig.

 

 

Tekniske data:

 

Lengde                        565 centimeter

Bredde                        70 centimeter

Vekt                            33 kilo

Cockpit                       47 x 90 centimeter

Lasteevne                    220 kilo

Pris                              kr. 13.900,-

Prod. matr. Testbåt     Glassfiberarmert polyester.

(Kan leveres i karbon/kevlar)

 

Importør/forhandler   Aquamar DA, Sandefjord www.aquamar.no

  • Categories: Tester

    Om journalisten