Test av 3 Arrow kajakker

Test av 3 Arrow kajakker

Danske Arrow Kayaks har det siste året kommet med ytterligere tre nye design, Nuka, Empower og Ivalu. Da jeg sommeren 2011 fikk en forespørsel om testpadling av Play, Nuka og Empower takket jeg selvsagt ja. Jeg fikk kajakkene til disposisjon i to uker, hvor det ble padlet nærmere 300 kilometer fordelt på de ulike modellene.


Jeg tar for meg hver enkelt båt, og gir en beskrivelse av de erfaringene som ble gjort, og hvilket inntrykk jeg satt igjen med etter endt test. Da min nyervervet GPS kapitulerte i testperioden vil det ikke foreligge noen konkrete måledata på fart etc. Derfor er dette kun vurderinger gitt etter padlerens skjønn.

 

 

Solide gjennomgående bærehåndtak finner vi på alle tre båtene.

 

 

Play i midten stikker seg ut med noe mer spring en de to andre.

 

 

Play i midten har tydelig knekk i spantet, Empoweren t.v. har på den andre siden mykere avrundingen i skrogsidene.

 

Nuka

Nuka er med sine 503 cm lengde og 52 cm bredde den minste av de tre båtene. Men den beskjedne størrelsen fører ikke designet bak lyset på noen måte. Dette er en fullblods havkajakk som gir mye til padleren som vet å bruke den. God primærstabilitet gir trygghet fra første stund.

 

Flere førstegangspadlere prøvde denne kajakken i testperioden, og bekreftet inntrykket jeg satt igjen med. En god seteløsning med justerbart ryggbånd fra Immerson gir, sammen med fabrikkpolstrede lårstøtter og smart-track pedaler, veldig god forankring i kajakken. Dette er noe jeg som padler mener er avgjørende for en god skeg-kajakk. Den gode forankringen gjør at man har “millimeterkontroll” når man kanter båten for sving, som igjen bidrar til trygghet for padleren.

 

Kajakken responderer tvert på det du foretar deg som padler. Jeg hadde store forventninger til svingegenskapene på denne båten fra starten av, og de ble ikke på noen måte gjort til skamme. Den svinger lett og kontrollert, selv med moderat kanting. I løpet av få padletak er man oppe i marsjfart, og fartsfølelsen er bra. Den glir godt i vannet, og viser ingen utpreget lyst til å “sette seg” i vannet, til tross for høy aktivitet bak padleåra.

 

 

Static brace med Arrow Nuka.

 

Retningsstabiliteten på denne kajakken ble et tankemoment som fort dukket opp, da båten er veldig lett å svinge. Med skeggen nede, kjenner man straks presset gjennom skroget hvor kajakken vil rette seg opp. Jeg opplevde ikke på noe tidspunkt problemer med å holde bein kurs i denne kajakken. Man har tilstrekkelig hjelp i skeggen, samtidig som man ved ekstra kanting kan gjøre mindre kursendringer til tross for at skeggen er helt ute. Kajakken synes å være godt trimmet, da man i bølger av en viss størrelse, godt merker forskjell på hvis man bøyer seg frem eller tilbake. Dette ansees som en stor fordel for padling i grovere sjø.

 

Nuka fremstår veldig gjennomført. Det er en flott finish på alle støpedetaljer i skroget. Personlig føler jeg at kajakken langt på vei lever opp til forventningene man har til en båt i denne prisklassen. Dekksriggingen er gjennomtenkt og solid, med strikk og faste snorer der man forventer å finne dem. Solide gjennomgående bærehåndtak er et absolutt pluss. Dekket er utstyrt med ikke mindre enn fire runde dekksluker, noe som må anses å være bra på en båt av denne størrelsen.

 

En detalj som jeg ikke har sett på så mange andre kajakker, er at alle dekksluker og cockpitkanten er på lik høyde som dekket på kajakken. Dette gir, for det første, kajakken ett mer linjerent design, noe jeg personlig finner visuelt tiltalende. Ved egenredning ved hjelp av cowboy etc. merker man også fort fordelen med at det ikke er luker og cockpit i veien på dekket – rett og slett mindre å henge seg fast i. En flott detalj som jeg mener hever båtens estetiske og funksjonelle verdi.

 

Et utmerket sommervær, gjorde at det ikke bød seg større utfordringer enn litt skvalpesjø i testperioden, noe farkosten håndterte med glans. Med litt last om bord, lar kajakken seg håndrulle, og den er med på alt av sprell man byr på.

 

Nuka (lillesøster oversatt) oppleves som en kompetent fullblods havkajakk i liten størrelse, som gir padleren en trygg men bratt læringskurve når det gjelder å padle skeg-kajakk. Skroget oppfører seg nøytralt med god respons, og gir padleren en økt selvtillit i sin forutsigbare adferd. Er man i den rette vektklassen, som Arrow har satt til 50-75 kg for denne båten, så har jeg ikke noe problem med å anbefale denne farkosten på det varmeste. Både nybegynnere og godt drevne padlere som ikke lider av ror avhengighet vil finne seg godt til rette i kajakken. 

                                                                                         

Tekniske data:

Arrow Nuka

Anbefalt vekt på padler er 50 – 75 kg. Leveres med ryggstøtte fra Immerson Research Reggieband, wire-skeg, og Smart-track pedaler.

Lengde: 5,03m

Bredde: 52cm

Vekt: 21kg

Cockpit str: 79×41 cm

Volum: 311 L

Veil Pris: kr 25.000,-

 

 

Arrow Play

 

Ved mitt første møte med denne kajakken for et års tid siden, tenkte jeg ikke så mye over navnet. Men det var før jeg var kommet meg på vannet og padlet den. Da gikk det opp for meg at kajakken ikke hadde fått navnet ved en tilfeldighet.

 

Vi snakker her om en kajakk som har veldig mye å by på. Primærstabiliteten er kjempegod. Førstegangspadlere og drevne padlere følte seg umiddelbart på “plass” i båten. Smart-trackpedaler og det lett justerbare ryggbandet fra Immerson gjør at man fort finner ønsket sittestilling. Også her er lårstøttene paddet med et behagelig skum fra fabrikk, som gir komfortabel og god kontakt med båten.

 

Det kan nevnes at Play er den kajakken fra Arrow med den største cockpiten, da spesielt med tanke på bredde i cockpit og ikke minst høyde fra sete mot lårstøtter. Når det er sagt, er det lett å få god forankring i båten, om man ikke er veldig liten. En minste justering med lår og hofter responderer i bevegelsen i kajakken, noe som ofte vil si en brå sving. Dette gjør at man, for å holde stø kurs – spesielt uten skeg, må være bevisst sine hoftebevegelser. Undertegnede har til gode å padle en kajakk som responderer så godt på kanting og har et såpass jevnt og forutsigbart krengningsmønster som nettopp Play. Man drar til seg låret og finjusterer svingen på båten med full kontroll.

 

 

Romslige fremre dagsluker.

 

Båten oppleves ikke som særskilt rask, men man kommer fort opp i marsjfart. Men det denne båten ikke har i fart, tar den igjen på ren padleglede. Tekniske øvelser som sideforflytting, baugtak, parallellforflytting osv., får man til “med en gang” i denne båten. Som nevnt tidligere ba ikke turen på mye sjø, men det som var av bølger ga et inntrykk av en meget lettsurfet kajakk. Den har konstruksjon som i stor grad hjelper padleren. Jeg følte under testpadlingen at kajakken ga meg det lille ekstra, som gjorde at jeg strakk strikken litt lengere enn jeg gjorde til vanlig i andre kajakker.

 

Båten har i likhet med sin “lillesøster” Nuka flott finish, og oppleves som veldig solid i støpen, uten at dette har gått mye utover vekten på båten. Forsenkede luker og cockpit gir et flott helhetsinntrykk, på samme måte som på de andre Arrowbåtene.

 

Årets utgave av Play “mangler” dagsluken bak cockpit, noe som i følge leverandøren kommer på neste års modeller.  Til fordel ved turpakning, så er den utstyrt med en oval luke akter, i motsetning til Nuka hvor det er en rund luke. Størrelsen og utformingen på luken gjør bakskottet veldig lettpakket, spesielt med større kolli som telt etc.  Med et volum på 355 liter er dette også en båt som ikke bare appellerer til teknisk padling på storhavet, men som også henvender seg til brukere med lengre turer i tankene. Ut fra egne preferanser i forhold til pakking, vil jeg påstå at en toukers tur med Play fremstår som problemfritt.

 

Arrow Play virker for meg som en veldig komplett båt. For padlere i nedre vektsjiktet for denne båten, kan cockpiten virke noe stor, da spesielt hvis man ikke er spesielt kraftig i lårene. Høyden opp fra setet til lårstøttene kan da bli i det høyeste laget. Sett fra den andre siden, gjør dette at padlere som er i overkant av vektanbefalingene, kan finne seg godt til rette i en Play. Dette er en kajakk som virkelig lever opp til sitt navn. Man har en fullblods havkajakk som er med på alt det som padleren ønsker, og som samtidig tilbyr en trygg og forutsigbar situasjon for padleren. Dette er virkelig en kajakk å vokse i som padler, og den passer både nybegynnere og erfarne skeg-padlere.

 

 

Arrow Play

Anbefalt vekt på padler er 75 – 98 kg. Leveres med ryggstøtte fra Immerson Research Reggieband, wire-skeg, og Smart-track pedaler.

Lengde: 5,13m

 Bredde: 53cm

 Vekt: 21kg

 Cockpit str: 79×41 cm

Volum: 355 L

Pris: 25.000,-

 

 

Arrow Empower

Storebroren I denne søskenflokken har Arrow kalt Empower. Her har vi alternativet for den som skal til havs, og gjerne med større last om bord, altså for de lengere turene. Vi har her et skrog som strekker seg til 5,61meter. I kombinasjon med en bredde på 53 cm røper man et litt mer fartsoptimalisert skrog enn sine småsøsken.

 

Cockpiten i Empower har en litt annen utførelse enn i Play. Keyholeåpningen er strukket tre centimeter lengre, og gjort en centimeter smalere, noe som merkes godt. For undertegnede bidro dette til at det var veldig lett og svinge beina inn og ut av kajakken, ved om bord og i land stigning. Vel på plass i cockpiten kjenner man at man sitter adskillig trangere her enn i lillebror Play, noe som er en av flere overraskelsene med denne båten. Til tross for et stort volum, setter spesielt avstanden mellom setet og lårstøttene begrensninger for hvem som føler seg hjemme om bord. Båten appellerer av den grunn til mindre padlere enn man i utgangspunktet skulle tro. Lastekapasiteten oppgis til 178 kilo inklusive kajakk, noe som må anses som veldig bra.

 

Forankringen i denne båten var for undertegnede om mulig enda bedre enn i Nuka og Play. Kajakkens smale cockpit og relativt lave lårstøtter gjorde at jeg, med hjelp av justering av ryggband og pedaler, følte at kajakken ble en forlengelse av meg som padler. Passformen i cockpiten føltes som optimal.

 

 

Tungt lastet Empower på tur, praktisk dekksrigging gir mange muligheter for dekksbagasje.

 

Kajakken kommer raskt opp i fart. Selv med en beskjeden grønnlandsåre er man i marsjfart i løpet av få tak. Responsen på kantingen var noe jeg var veldig spent på før testen. Fra marsjfart drar jeg til meg den indre hofta, og responsen lar ikke vente på seg. Båten legger seg såpass kraftig inn i sving at jeg holder på å “dette av” i yttersving. Et lavt støttetak hindret møtet med det våte element så langt. Litt paff tar jeg en rekke svinger. Nå er jeg litt mer beredt, og kan fort konstatere at Empower, til tross for sin betydelige lengde, svinger langt bedre enn forventningene. Videre padling avslørte en langt mer leken og responsiv kajakk enn det jeg på forhånd hadde trodd. Kajakken er på mange måter en ulv i fåreklær når det gjelder manøvrering. Den har i likhet med Play et betydelig volum i forskipet. Uten at vi har fått testet dette, antar jeg at dette vil gi godt løft under større surf.

 

Dekksrigging og finish holder samme høye standard som de andre i søskenflokken.  Nedsenkede innfestninger til dekksriggingen og solide gjennomgående bærehåndtak er på plass. Til forskjell til sine mindre søsken har Empoweren to store ovale luker i tillegg til sine to dagsluker. Dette gjør pakking i denne kajakken til en lek.  

 

Empower fremstår som en veldig komplett kajakk. Den har gode manøvreringsegenskaper sammen med gode langturegenskaper. Byggekvaliteten virker særdeles god. Så hvis man er ute etter en kajakk som både takler langturer ute på åpent hav, men som også fungere fint til mer teknisk småpadling innaskjærs, anbefaler jeg Empower. Båten fremstår som en komplett allroundbåt. Et par ting som trekker helhetsinntrykket ned litt, er manglende drenering av seteløsningen, noe som er fraværende på alle tre båter. Videre at den i likhet med Play har en tendens til å stampe litt i motsjø. Dette varierer veldig med bølgehøgde/lengde og lasting av kajakken.

 

 

Ryggbandet justeres lett fra kockpitplass, og gir god støtte i korsryggen.

 

Testperioden har vært særdeles interessant for undertegnede. Opplever også at det er krevende å skrive en test som skal fremstå som objektiv, når testobjektene i så stor grad innfrir forventningene. Når det er sagt vil jeg driste den påstand at Arrow har lyktes, i mye større grad en det jeg først trodde var mulig, å bygge komplette kajakker. Hvis man ønsker seg en kajakk, mener jeg at en av disse fra Arrow bør prøves.

 

 

Arrow Empower

Lengde: 5,61m

Bredde: 53cm

Vekt: 25kg

Volum: 390L

Max last: 178 kg (kajakk, padler, last)

Cockpit str: 82×40cm

Pris: 25.000,-

 

 

Smart-track pedaler er standard på alle Arrowmodellene. Vi ser her tydelig honeycomb forsterkningen i skroget.

 

 

Nedfelt deksrigging, luker og Cockpit gir et linjerent design.

 

 

Tre dansker side ved side.

  • Categories: Nyheter

    Om journalisten