Test av Lettmann Streamliner

Test av Lettmann Streamliner

Tett kontakt, lasteplass og rullemuligheter er en interessant kombinasjon på en fitnesskajakk. Lettmann Streamliner har gått sine egne veier og brutt flere kodekser som er knyttet til båttypen.


Mange flotte turracere har designtrekk hentet fra smale og raske konkurransebåter(K-1). Større bredde og bedre stabilitet, men lavere ytelser og høyere vekt er litt av det som skiller. En videreføring av racernes minimalisme kan for enkelte bli et irritasjonsmoment i lengden. Harde sits, mangel på ryggstøtte og en sittebrønn som ikke gir noen kontakt til båten er, i alle fall for min egen del, ikke det beste utgangspunktet for litt lengre trimturer under normale forhold. Lettmann har utstyrt Streamliner med flere havkajakkfaciliteter. Jeg liker idéen, for konseptet fungerer nemlig veldig bra.

 

 

Pedaler og sete kan forskyves langs en felles skinne som samtidig stiver opp skroget.

 

Streamliner er en stabil mosjonskajakk med god komfort. Støtte for både rygg og lår gir den mer allsidige egenskaper enn vi fra før er vant til klassen. I tillegg til trening, skjærgårds- og marathonløp, passer den glimrende til turer i skjermet farvann med varighet på noen timer. Et ganske digert lasterom gir i tillegg plass til nødvendig utstyr for en overnatting.

 

Ekstra centimeter

For at lengden i vannlinjen skal bli lengst mulig, er baugen steil. Kjøllinjen er dessuten tilnærmet strak. Selv om forskipet er smalt, har det brukbart med volum. God oppdrift reduserer tendensen til at baugen kjører seg ned i bølger. Største bredde på 52 centimeter åpenbarer seg like bak sittebrønnen. Fribordet er i hele båtens lengde bare svakt hellende innover. Dermed har konstruktørene klart å lure til seg noen ekstra centimeters bredde i vannlinjen. Overgangen mellom bunn og skrogsider er rund og helt sømløs. Selve bunnen kan også defineres som rund, men området ved midten er noe flatere enn hva som er typisk for de mest kompromissløse utgavene.

 

 

Personlig har jeg stor sans for de glimrende lårstøttene.

 

Stabiliteten har hatt godt av prioriteringene og et lavt sete er selve kronen på verket når det gjelder å få senket tyngdepunktet. Primær- og sekundærstabiliteten er selvsagt lavere enn på de aller fleste havkajakker. I forhold til andre fitnesskajakker med tilsvarende bredde, er testbåten derimot merkbart mer stabil. Jeg tør påstå at både primær -og sekundærstabiliteten er mer på linje med de langt bredere turracerne Citius 60 og Nelo Viper 60. Her må jeg uansett ta forbehold, siden det har gått adskillig tid siden disse ble padlet.

 

 

Ryggstøttens strammepatant kjenner vi fra før.

 

I motsetning til nesten alle andre i klassen, har Lettmann valgt å satse på et sleperor som tåler hardhendt behandling. Konkurrentenes underliggende ror av racingtypen har riktignok liten vannmotstand og er knapt utsatt for kavitasjon. En grunnstøting kan til gjengjeld få kjedelige følger. Roret på Streamliner er produsert av syrefast stål og vipper opp dersom det støter på noe. Selv om vannmotstanden selvsagt er større, fremstår valget som veldig praktisk.

 

Markert innsving

Skjøtelisten mellom skrog og dekk har, i likhet med alle kajakkene fra Lettmann, en karakteristisk knekk omtrent midtskips. Streamliner har knekken like bak sittebrønnen. Derfra går den sorte listen i en bue frem mot baugen. Som kontrast til det hvite skroget har vår båt et orange dekk. Kunden kan velge mellom flere fargekombinasjoner dersom noe annet skulle friste mer. Testobjektet er i besittelse av et meget markert innsving på fordekket som skal sikre et ett tettest mulig isett av åren. Siden fordekket i utgangspunktet er smalt, stjeler innsvinget litt plass for store føtter.

 

 

Når både setet og ryggstøtten er såpass anatomisk, blir sittekomforten god.

 

Lette tur- og treningskajakker er helt eller delvis fri for liner og strikk på dekket. Dagens testkandidat har kun femten centimeter av slikt i hver av stevnene. Strikkene, som skal fungere som løftehåndtak, fremstår mer som en oppvisning i tvilsom smak, enn et trygt holdepunkt ved løfting. Like foran sittebrønnen finner vi en praktisk dagluke. Mange padlere ser fordelen med en slik plassering. Større dagluker like bak sittebrønnen rommer selvsagt mer, men det varierer sterkt hvor enkle de er å betjene underveis. Bakdekket er også fritt for liner og funksjonelle strikk. Fribordet fra sittebrønnen og bakover er påtagelig mye høyere enn på kajakker det er naturlig å sammenligne med. Gevinsten gir seg utslag i et lasterom på hele 135 liter.

 

Tilgangen til rommet skjer via en lastevennlig luke på 11 x 18 tommer. Selv i åtte kuldegrader er lokket overraskende medgjørlig. Luken er tett og holder vannet ute selv om kajakken ligger en stund med bunnen i været. Det tidligere nevnte roret er festet i selve bakdekket, og ikke mot stevnen slik fabrikken har gjort med Archipel. Rorbladet kan heves og senkes via en line på styrbord side. Selv om roret på Streamliner er meget godt, kan det rent teknisk ikke måle seg med den geniale løsningen på Lettmann Archipel. Fabrikken må gjerne utstyre flere av sine kajakker med den fjærbelastede nyvinningen.

 

 

Daglukens reservoar er fremstilt av transparent akryl.

 

Godt sete

Cockpiten på Streamliner er utstyrt med en regulerbar ryggstøtte og funksjonelle lårstøtter. Ergonomien er på høyt havkajakknivå. Dermed kan sittestillingen gjøres såpass tight at kajakken kan rulles. Med unntak av en større cockpitåpning, synes sete, ryggstøtte, lårstøtter og pedaler å være tilnærmet identisk med hva vi finner ombord i Speedliner og Archipel. Lettmanns seter er kjent for sin glimrende form. Overflaten er polstret og varmeisolerende. Setet er montert på samme skinne som pedalene og det kan på en lettvint måte forflyttes i lengderetning.

 

Den tyske kajakkprodusenten kan synes å ha sine egne filosofier knyttet til temaet «stående pedaler». Frasparket skjer ved at hælen presses mot en solid kloss som er festet til aluminiumsskinnen i dørken. Den øvre del av disse todelte pedalene består av hver sin myke og fleksible fotplate. Selvopprettingen i det fleksible PVC-materialet er stort. Siden de toppmonterte pedalene ikke er spesielt lange, begrenser det seg hvor langt linene kan beveges frem og tilbake. Etter flere padleres mening er testkajakken såpass velbygget at den hadde fortjent et bedre pedalsystem. Når karabinkrokene i tillegg er festet langt ute på rorarmen, blir den totale utvekslingen i styresystemet for stor. Rorutslaget blir derfor mindre enn ønskelig. Dersom rorlinene festes nærmere selve rorbladet, vil sikkert flere brikker falle på plass. De fleste «privatpraktiserende» klarer uansett å bore et par hull selv.

 

 

Med disse løftehåndtakene synes jeg Lettmann har bommet nokså grundig.

 

 

Kontroll i bølger 

God kontakt mellom padler og båt er en detalj som vil bli høyt verdsatt i litt vær og vind. På den siste testdagen ble kajakken både rullet og utfordret i bølger som var begynt å gå hvite. Streamliner makter uten problemer å holde høy fart i bølger på godt over halvmeteren. Takket være dekkets glimrende avrenning, er gangen behagelig tørr når det padles rett mot sjøene. Surfeegenskapene er gode, men de tidligere innvendingene knyttet til et begrenset rorutslag merkes, spesielt når øvelsen utføres diagonalt og når været kommer inn aktenfor tvers. I større bølger fra fritidsbåter synes jeg at det altfor ofte ble nødvendig å supplere med styretak. Når sjøene kommer inn fra siden, lærer man seg å sette pris på at facilitetene i sittebrønnen bidrar til øket kontroll. Det samme husker jeg fra fitnesskajakken Hurricane Cat 5. Den var også en fryd i bølger og i rotete sjø, nettopp fordi veltilpassede lårstøtter, sete og ryggstøtte sammen bidro med å sikre suverén kontakt.

 

 

Roret er av god kvalitet. Rorarmen bør få flere hull, slik at utvekslingen kan gjøres mer direkte.

 

 

Om bruken begrenser seg til hard trening og konkurranser, hindrer dessverre lårstøtter et maksimalt fraspark. Derfor er det viktig at bruksområdet på forhånd er definert. Som et apropos, så eier en av Bergens beste marathonpadlere en Streamliner. Jeg har latt meg fortelle at han har saget vekk lårstøttene. Et godt bevis på at smak og behag alltid vil være forskjellige fra person til person.

 

Forskjellige redningsmetoder

Forskipet mangler enhver form for oppdriftsmidler. Fra skottet bak setet og frem til baugspissen, rommer kajakken adskillige liter med vann. Om padleren havner i sjøen og trenger hjelp til tømming, snuing og stabilisering av båten, er valget av riktig «kamerat» svært viktig. Baugen er uten sikkerhetsliner og den er i tillegg svinetung i vannfylt tilstand. Min dyktige kompis, Dag Sudmann, klarte brasene med å tømme båten, få den snudd og sikre den mens jeg kom meg om bord. Men, det var ikke uten bruk av krefter og teknikk! Kun erfarne utøvere makter å gjennomføre en såpass tung og krevende kameratredning.

 

 

Daglukens reservoar er fremstilt av transparent akryl.

 

Padlere som operer aleine velger forskjellige selvredningsteknikker. Et høyt bakdekk og en rund skrogprofil gjør ikke cowboyredning til noen spesielt enkel affære. Manglende strikk og liner krever mye øvelse for at en åreposeredning skal sitte. For en rimelig penge, kan det kjøpes gode dekksfester for åren (padlebutikken.no). Wet re-entry er for noen padlere en kjapp redningsmetode dersom man har vært så uheldig å havne i vannet. Mangelen på oppdriftsmidler foran gjør dessverre at baugen flyter tungt og dypt med en person på plass. Pumping for hånd er neppe noe tema, så da må det padles mot land for tømming.

 

Det beste alternativet for Streamliner er utvilsomt eskimorullen. Her berører vi samtidig dens trumfkort. Ytterst få båter i klassen kan skilte med samme mulighet. Korrekt utført, er båten på rett kjøl i løpet av sekunder. Vær likevel oppmerksom på at båten på forhånd må klargjøres.(Gjelder ikke dem som har lært seg å legge seg fremover når de ruller.) Setet bør flyttes så langt frem som mulig. I bakerste stilling er det nemlig såpass nær sargen at øvelsen blir unødvendig tung å utføre. Da vil den høye kanten gjøre det vanskelig å legge seg bakover. Rent sikkerhetsmessig bør produsenten uansett få på plass en flytesekk i forskipet. Alternativt støper de inn et skott med en liten dreneringsplugg like bak pedalene.

 

 

To luker og en komfortabel sittebrønn er detaljer som vil bli verdsatt. Akterskipet har større indre volum enn de fleste av konkurrentene.

 

Situasjonen kan snu seg

Siden øket bredde i vannlinjen gir større våt flate, blir farten på vår testkajakk noe skadelidende fra snaue fem knop og oppover. Et lavt montert sete er heller ikke optimalt for høy og effektiv åreføring. Tidligere testede båter som Nelo Viper 51, Citius 51 og Vajda Civet Cat drar ifra dersom en konkurranse holdes på flatt vann. I et skjærgårdsløp med bølger, kan situasjonen muligens snu seg siden Streamliner trolig er lettere å beherske i litt vind og sjø. Dessuten er Streamliner den eneste av disse nevnte kajakkene som lar seg rulle om uhellet skulle være ute.

 

Fartsmålingene er gjort med en VKV-Vitudden karbonåre på 220 centimeter. Med litt kraft på åren lå god turhastighet på 4,25 knop. Til sammenligning har mange havkajakker ved hjelp av vår målemetode blitt klokket til mellom 3,7 og 4 knop. Gjennomsnittsfarten med litt kraft på åren ble på testbåten klokket til 4,7 knop. Aktiv treningsfart over en halv time havnet på 4,95 knop. Toppfarten kulminerte ved 6,8 knop. Gjennomsnittsfarten over lengre distanser er konkurransedyktig på Streamliner. Særlig dersom det er litt sjø. Fitnesskajakkene med rundere og mer kompromissløse skrog kan derimot skilte med større toppfart, kombinert med langt mer nervøse sjøegenskaper! Lettmann beskriver båten som en marathonbåt. -En beskrivelse som absolutt er dekkende!

 

 

Lettmann Streamliner har friske og spenstige linjer. Med bra volum i forskipet er gangen nokså tørr i bølger.

 

Konklusjon

Selv om produsenten med fordel kan gjøre noe med pedaler, flytemidler i forskipet og festemuligheter for åren på bakdekket, får den en veldig høy totalscore. På plusskontoen notérer vi oss følgende: Sete, ryggstøtte, lårstøtter, sittekomfort, dagluke foran, kontakt til båten, kontroll i sjø, lastekapasitet, styrke på ror, rullemuligheter, og byggekvalitet!

 

Tekniske data: 

Lengde                         520 centimeter

Bredde                         52 centimeter

Sittebrønn                     48 x 93 centimeters

Volum, aktre lasterom   135 liter

Oppgitt vekt                  21 kilo

Vekt målt av oss           22,1 kilo

Pris                              Kr. 17000,-

Utlånt av Platou Sport, www.platousport.com 

  • Categories: Nyheter
    Tags: Tester

    Om journalisten