Test av Rockpool Taran 16 og 18

Test av Rockpool Taran 16 og 18

Padling 4.14: Det er først i mye vind og sjø at de to testkandidatene fra Rockpool virkelig setter skapet på plass! Nå er det ikke lenger fullt så nødvendig å være spesialist for å få pirrende fartsopplevelser under litt tøffere forhold.


DSCN9764

Taran har lett gjenkjennelige linjer.

 

Engelske Rockpool holder hus en god times kjøretur vest for Liverpool. Irskesjøen blir dermed fabrikkens testarena og boltreplass. Fra før er produsenten godt kjent for senkekjølskajakkene Menai, Alaw og Alaw Bach. Attenfoteren Taran ble designet for å kunne tilby padlere et raskere havgående fartøy enn tradisjonelle havkajakker. Siden har også den nedskalerte Taran 16 kommet på markedet. De to båtene har mange likhetstrekk. Ulikhetene har derimot dannet grunnlaget for en sammenligningstest.

 

 

For hvem

Havracerne Taran 16 og 18 er sjødyktige og lastevennlige kajakker med et utvidet bruksområde. Parallelt med at de er som skapt for å kunne tilfredsstille padlere som jager etter de store fartsopplevelsene i vær og vind, egner de seg glimrende til lengre overnattingsturer. Stabiliteten er høy nok til at mange padlere vil kunne få gode opplevelser på fine dager. Konseptet fra Rockpool er uansett øremerket fart og sjødyktighet. Derfor passer de aller best i hendene på erfarne utøvere med god padleteknikk. Båtene er utstyrt med ror og styrepedaler. Selv om rulleegenskapene er glimrende, er ikke kajakkene et særlig egnet valg for rockhoppere, eller til bruk på viderekomne kurs.

Taran 18

Taran 18 har et ekstra voluminøst forskip. Fabrikken tilbyr kundene spesiell utsmykning av båtene. Sikkerhetslinene er på denne kajakken forbundet med kuler som gjør det enkelt å plassere en hel reserveåre.

 

Skrog og dekk er vakuumstøpt i glassfiberarmert polyester. Byggekvalitet og finish er flott. Et kraftig og dominerende baugparti med høye skrogsider, reduserer muligheten for å kjøre baugen fast i stor sjø. Lastevolumet blir samtidig i stjerneklassen. Under vannlinjen skiller kajakkene seg diametralt fra hva vi tidligere har sett på havracere. Utgangspunktet er et skrog med fremhevet rocker(spring), buede skrogsider og rund bunn. Deretter fjernes et elliptisk område som er tre meter langt, med en største bredde på cirka tretti centimeter. Feltet som nå er skåret ut erstattes med en tilnærmet sideveis flat bunn, men som har beholdt noe av den langsgående springen. Tyske Prijon har en lignende bunnprofil på sine kajakker, men her er det flate feltet strakt som en linjal.

 

Selvoppretting

Summen av skrogform, og et lavt plassert sete gir en påfallende fornemmelse av selvoppretting i kraftig sidesjø. Fartsresursene er hele tiden gode, og de fremhever seg i særdeleshet på surf. Det flate feltet gjør at skroget slår forholdsvis kraftig når det lander i en større bølgedal. Siden begge båtene ble testet uten last, har vi grunn til å tro at fenomenet reduseres i takt med at båtene fylles opp. Sjøegenskapene har ikke på noen måte fått lide, for de må helt udiskutabelt kunne kalles prima under alle forhold. Overgangen mellom de buede skrogsidene og den flate dørken danner en hard chine med redusert vinkel. Sammenlignet med de mest svingvillige senkekjølskajakkene, er carvingresponsen mer beskjeden. I bølger, og i forhold med strøm, føles det helt naturlig å benytte kajakkenes glimrende ror fra SmartTrack.

Taran

Til tross for det store, flate bunnpartiet, har båtene tydelig spring.

 

Båtenes rigging har det aller meste til felles. Størstemann, som var brukt, har fått ettermontert to plastkuler på tvers av fremdekkets sikkerhetsliner. Dermed blir det enkelt å stikke på plass en hel reserveåre. Sekstenfoteren er utstyrt med håndtak foran og bak. Slikt er også standard på helt nye attenfoterne. Fremre luke på 21 centimeter er dypt nedsenket. Strikkene foran sittebrønnen fremstår som solide og har et fornuftig avveid mønster. Det 17 centimeter store lokket dekker en forbilledlig dagluke. Et indre volum på drøye fem liter, gjør den superpraktisk! Akterdekkets layout skiller seg lite fra mer tradisjonelle havkajakker. Funksjonelle strikk og liner sitter der de skal. Gode festepunkter for delbar reserveåre er også på plass og alle fittings er nedsenket. Samtlige punkt er beskyttet med små plastbrikker. Slike detaljer er like smarte som de er uvanlige. Et pluss i margen for låsepunktet like bak sargen. Akterluken er av den store og ovale typen på 47 x 29 centimeter. Dermed blir det lett å få på plass større kolli. Lukene var satt inn med slippmiddel av forhandleren. Vi har grunn til å tro at kundene er ofret like stor omtanke. -Glimrende! Lasterommenes totalvolum er store på begge båtene. Selv om akterdekket kan virke forholdsvis lavt, medfører de svært runde skrogsidene at kajakken føles en anelse rank når man sitter på akterdekket. Cowboyredning vil for enkelte kreve litt ekstra øvelse før den sitter.

Taran

Roret fra SmartTrack kan heves 180 grader.

 

Rullevennlig

Cockpiten er også helt identisk på båtene. De todelte pedalene fra SmartTrack reguleres med forlengelsesarmer. Glassfibersetet er helt fri for polstring. Passformen er god og sitteposisjonen er dyp og trygg. Setets innfestning mot skrogsidene er av en art som jeg gjerne skulle ha sett på flere kajakker. Ingen skruehoder ligger og gnikker mot padleklærne. Ryggstøtten sitter lavt, men likevel glimrende plassert. Den hadde dog ikke tatt skade av en noe mykere og mer bekvem kontaktflate mot padleren hofteparti. Stramme -og reguleringsmulighetene er fine og gjenspeiler atter en gang at det har vært jobbet med detaljene. Den aktre sargkanten er vinklet slik at den gir behagelig støtte når padleren legger seg bakover for å rulle eller utføre oppdriftstak. Fremre sargkant også har samme vinkling. Dermed forsvinner tre – fire tiltrengte centimeter i lengderetning. Knestøttenes form gir god støtte og høyden over dørken gir en god padlevinkel for knærne. Sittebrønnens ergonomi vurderes som absolutt tilfredsstillende. Selv rullet jeg kun attenfoteren. Maken til rullevennlig «fullsizer» skal det letes lenge etter! Ingen grunn til å skjule at jeg er både overasket og forundret.

Taran

Båtene har helt identiske sittebrønner. Skrå sargkant akter, er supert. At den er skrå i forkant, er ikke like logisk. Sete, knestøtter og ryggstøtte fungerer slik det skal.

 

Sekstenfoteren har medium primærstabilitet, medium-pluss sekundær og høy sluttstivhet. Taran 18 har marginalt bedre verdier. Den vurderes til medium-pluss primærstabilitet, medium-pluss/høy sekundær og ekstra høy sluttstivhet. Begge kajakkene stritter imot helt til spruttrekket når vannet. Jo mer det blåser, til bedre sitter disse skrogene i sjøen. I forhold til Taran 18, føles den kortere og lettere sekstenfoteren en anelse kvikkere i bevegelsene. Den møter bølgene mer proaktivt og fremstår som en smule mer responsiv og på hugget i tøff sjø. Vindfang og avdrift er også mindre. Attenfoteren føles roligere og mer autoritær under samme forhold. Høyere vekt og større volum gjør at de sideveis bevegelsene får en lavere aksjonshastighet. Farten på surf er større og baugens ekstra volum utsetter tendensen til å kjøre seg fast. Dens majestetiske gange og stoiske ro i krevende sidesjø plasserer den helt i toppsjiktet for hva vi tidligere har opplevd i klassen for havracere.

 

Briljerer i kuling

I møtende kuling (13,5 sekundmeter i følge Metereologisk institutt) synes jeg at særlig attenfoteren briljerer når den går i cirka 45 grader mot vinden. Det kan virke som det oppstår et overtrykk/undertrykk langs det voluminøse baugpartiet. Båten skyter fart i takt med at den skrå vinkelen mot vinden finjusteres. I kulingen kunne en typisk GPS-måling vise at hastighet rett mot vinden på 1,9 knop, økte til gode 4,4 knop i takt med at angrepsvinkelen ble optimalisert. Det er verdt å merke seg at særlig attenfoteren har et større vindfang enn hva mange av oss før har vært vant til. Den legger seg riktignok helt nøytralt på tvers av vinden, men den driver samtidig hurtig avgårde. Sekstenfoteren er også veldig nøytral med roret i bruk. Med dette ute av vannet viser den noe større tendenser til å vende opp mot vinden.

Taran

Taran Ryggstøttens oppheng gir god bevegelsesfrihet. Pedalene fra SmartTrack fungerer klanderfritt. Daglukens oppbevaringsrom stjeler ikke særlig mye plass til tross for at den har et stort, indre volum.

 

Båtene har tilnærmet identiske fartsegenskaper ved normal -og noe forhøyet turfart. Fartsresursene går i attenfoterens favør først ved treningsfart og topphastighet. Hovedtester er 180cm./92kilo. Gjentatte GPS-målinger har gitt følgende resultat med en Kajner4 -wingåre på 220 centimeter. Taran 16: Turfart normal belastning: 4,5 knop. Turfart med høyere belastning: 4,8 knop. Treningsfart/ 30 minutter: 5,05 knop. Toppfart: 6,8 knop. Taran 18: Turfart normal belastning: 4,5 knop. Turfart med høyere belastning: 4,85 knop. Treningsfart/ 30 minutter: 5, 2 knop. Toppfart: 7,0 knop

 

Second opinion

Hallvard Torp, 181 cm./82 kilo. Testen ble gjort med en Kajner3-wingåre.Testinntrykk av Taran 18. Testen den første dagen foregikk på flattvann med 6–8 sekundmeters vind, og bølgehøyde på 20 -30 centimeter. Kajakken er stabil og fin, og lett å styre i vinden med ror. Fart rett mot vinden havnet på fire knop. I 45 graders vinkel økte den med en knop. Styreegenskapene med vinden er også gode. Andre dag ble den utfordret på utsiden av Hisøy i 12 – 15 sekundmeters vind. Kajakkens store vindfang og betydelige avdrift gjør at man må passe på litt. Flott stabilitet gjorde at jeg ikke trengte å legge ut noen støttetak. I min egen Inuk hadde det nok vært nødvendig under tilsvarende forhold. Bølger inn fra siden er helt uproblematisk. Kajakken bare duver opp og ned. I mye vind må roret brukes. Under rolige forhold reagerer båten greit på carving. Roret er derfor ingen nødvendighet.

Taran

Rulle og oppdriftstak er oppsiktsvekkende enkle å utføre om bord i attenfoteren.

 

Jeg trodde ikke at det var mulig å lage en like rask båt som Inuk, som samtidig har høyere stabilitet. Taran føles mye tryggere og har langt bedre sittekomfort. Kontakten mellom kropp og båt er helt topp for mitt vedkommende. Pedalsystemet fungerer fint for meg, selv om meningene kanskje er litt delte. I forhold til hva jeg vant til, synes jeg at cockpitkanten er litt høy i akterkant. Lastekapasiteten er fenomenal! Båtene har en marsjfart rundt 4,5 knop, noe som er identisk med min egen Inuk. Treningsfart gjennom et par timer ligger mellom 4,85 og 5,4 knop. Toppfart på flatt vann: 7,4 knop (identisk med Inuk). Surfehastighet i dønninger. 9,7 knop.

 

Konklusjon

De to båtene fra Rockpool er identiske på flere områder. Vi finner også forskjeller. Sekstenfoteren veier mindre og har noe kvikkere respons i mye sjø. Ved identisk padlervekt har den også en smule lavere ytelser i øvre fartsregister. Attenfoteren oppfører seg roligere i stor sjø, har litt større fartspotensial og surfer best. Båtenes rulleegenskaper er i referanseklassen. Kajakkene er et spennende valg for padlere som ønsker seg fart og kontroll i mye vær.

Taran

 

Tekniske data, Taran 18:

Lengde                                  549 cm.

Bredde                                  52 cm.

Volum                                   383 liter

Veid av oss                           26, 3 kg.

 

Taran 16

Lengde                                  508 cm.

Bredde                                  51,5 cm.

Volum                                   369 liter

Veid av oss                           23,6 kilo

 

Felles for begge båter:

Cockpit                                 76 x 41 cm.

Fremluke                              21 cm.

Dagluke                                17 cm.

Akterluke                             47 x 29 cm.

Pris                                         Kr. 27.900,-

Utlånt av Bjørns Kajakk, Tromsø

www.bjornskajakk.no

 

  • Categories: Tester
    Tags: Kajakk, Tester

    Om journalisten