Test av Seabird Designs Qanik

Test av Seabird Designs Qanik

Testbåtens beskjedne cockpitåpning setter strenge krav til padlerens rulleferdigheter. Ilandstigning ved høye brygger er i tillegg en nøtt som neppe knekkes ved første forsøk. Entusiastene kan, til en svært rimelig pris, uansett risikere å bli helfrelst.


Den kinesiske produsenten Seabird Designs, som eies og drives av nordmannen Len Ystmark, har de siste tre årene samarbeidet tett med den kjente kajakkdesigneren Björn Thomasson. Kompaniskapet har per dato resultert i ikke mindre enn elleve modeller, inklusive de tre grønnlandsinspirerte utgavene Black Pearl, Sea Pearl og Qanik. Testeksemplaret er den mest voluminøse i trespannet. Samtlige tre modeller har lekne og responsive skrog med knekkspant og senkekjøl.

 

 

Spantrisset fremhever båtens hard-chines(knekkspant).

 

 

Den effektive senkekjølen har voksne dimensjoner.

 

For hvem

Sittebrønnsåpningen på 40 x 60 centimeter medfører at mer av dekket blir trukket mot padleren. Slikt gir en veldig «riktig» kontakt til kajakken. Siden kajakken må entres via bakdekket, blir strender og lave brygger naturlige utgangspunkt. Ved å bruke åren som støtte bak sargen, kommer padleren greit om bord og i land. Høye brygger vil til gjengjeld kunne by på interessante utfordringer(!)..

 

Kajakker med en såkalt oceanåpning setter ekstra store krav til solopadleren når det gjelder selvredningsteknikker. Under litt urolige forhold er det knapt noen fornuftige alternativer til eskimorullen og ”wet re-entry”. Tilhengere av andre metoder bør heller satse på en kajakk hvor disse kan anvendes. Seabird kan heldigvis tilby båten i to utgaver. Alternativet har en stor cockpitåpning av keyhole-typen. Dermed åpnes dørene for en større brukerskare. Rullen kan samtidig øves inn på alminnelige premisser. Ekstra lekne og responsive senkekjølsbåter henvender seg generelt til dyktige tekniske utøvere, eller til dem som har et sterkt ønske om å bli det. I dedikerte miljøer får gjerne kajakker med oceanåpning en ekstra stjerne. Slik skal det være på en grønlandskajakk!

 

 

Lårstøttene stjeler verdifull plass når padleren skal inn og ut. Setet er komfortabelt og ryggstøtten er plassert i riktig høyde.

 

Linjelekker

Björn Thomasson har designet en vakker kajakk. Han legger ikke skjul på at det er den opprinnelige Illorsuit fra Vest-Grønland som har vært selve inspirasjonskilden. Kjøl og dekk har markert spring. En tredjedel av skroget under vannlinjen er ytterst moderat avrundet sideveis. Formen går deretter over til v-bunn som tiltar kraftig mot begge stevnene. Overgangen mellom bunn og de bratte skrogsidene har knekkspant (hard-chines). Baugen har stort overheng og er strak som en linjal. Sammenlignet med Black Pearl og Sea Pearl, er skrog og fremdekk på Qanik hevet noen viktige centimeter. Rent visuelt er grepene skjult på en elegant måte.  Testbåten fremstår fremdeles som både slank, lav og elegant.

 

Det kritthvite eksemplaret er produsert i karbon/kevlar-hybrid. I mer forenklede termer dreier det seg om en glassfiberkonstruksjon med karbonforsterkede aramidmatter på alle utsatte steder. Vår egen vektmåling på 24,6 kilo verifiserer at det ikke har vært spart på materialbruken. Finish og støpekvalitet holder en standard som primært er å finne i en høyere prisklasse. Det kan virke som produsenten har lagt seg i selen med hensyn til kvaliteten på innvendige synlige flater. Finishen er nemlig bedre enn noen gang. Seabird har alltid hatt en forbilledlig utført skjøt mellom skrog og dekk på sine komposittutgaver. Testbåten er intet unntak.

 

 

Delikate håndtak av ekte tre.

 

Håndtak av tre

Dekksriggen er pent utført og samtlige dekksfester er nedsenket. Femten centimeter fra kajakkens ender er det gjennomgående hull til feste for løftehåndtakene av tre. Strikk holder dem fast mot dekket slik at skramling unngås. At fabrikken tar seg bryet med å lage disse vakre tredetaljene, får frem smilet hos flere enn bare meg. Om tampene som løper gjennom håndtakene forlenges noen centimeter, vil de kunne dras over «kanten» slik at de også kan fungere som redningshåndtak. Området langs fremre luke har sikkerhetsliner som er lette å gripe fatt i. Foran sittebrønnen finner vi gode strikk som løper gjennom tre fester på hver side av dekket, pluss ett på midten. Dette opplegget gir gode festemuligheter for kart og annet utstyr. Sikkerhetslinene på framdekket deler tre av festepunktene med strikkene på hver side. Solid fundamentering må betales med begrenset gripevennlighet mellom de tre punktene.

 

Luken på fremdekket har en åpning på 24 centimeter. I forkant av denne er det klargjort for montering av kompass. Området nærmere baugen er forsynt med strikk til feste for reserveåre. Avstanden mellom cockpitsarg og baug er på hele 265 centimeter. Reserveåren trenger derfor ikke å være delbar. Ved bakre sargkant finner vi på styrbord side en dagluke på 15 centimeter. Bak denne er strikk organisert i en x-formasjon på tvers av dekket. Deretter finner vi en stor oval luke. Den effektive åpningen måler 42 x 30 centimeter.

 

 

Samtlige luker er sikret med solide liner.

 

Pakk smart

Sikkerhetslinene på akterdekket gir et godt grep. Sett fra mitt ståsted er de likevel en tanke korte. Nær akterstevnen er kajakken forsynt med ytterligere fester for reserveåre. Slike lavprofilkajakker har mindre volum enn mer typiske havkajakker med samme lengde. Ved å pakke smart, rommer uansett Qanik det som trengs for en langhelg.

 

Samtlige lukechassis er lagt i silikon og skrudd fast i dekket. Innfestningene har god drenering og alle lokk er sikret med liner. Fremre luke og båtens dayhatch holdt lasterommene helt fri for vann under hele testperioden. Bakdekkets ovale utgave slapp inn noen dråper. Som antydet i tidligere tester, kan det skyldes brukerfeil fra vår side. Ovale gummiluker må alltid settes helt beint på i lengderetning, ellers vil det passere vann mellom lokk og chassis.

 

 

Fremre dekksrigg er pen og funksjonell. Seabird kan levere et skreddersydd spruttrekk til Qanik.

 

 

Bakdekket har gode strikk. Jeg savner sikkerhetsliner mellom den ovale luken og cockpitsargen.

 

God ergonomi

Testbåten er utstyrt med kraftige lårstøtter. De er festet med stjerneskruer og kan valgfritt enten forflyttes eller fjernes. Fasongen er god og de gir en fast og bestemt lårsupport. Plassmarginene i sittebrønnsåpningen er dog såpass begrensede, at jeg etter en kort periode valgte å skru dem av. Ved å fjerne lårstøttene får knærne en mer markert kontakt mot dekkets underside. Kajakken blir merkbart enklere å entre og ”wet re-entry” går unna på kortere tid. Om støttene fjernes, kan det være lurt å polstre kontaktpunktene for knær og lår ved å kutte opp et rimelig liggeunderlag og lime bitene på plass. En enkel operasjon som alle klarer å utføre selv. Småvokste padlere kan trolig beholde lårstøttene. Her er det bare å prøve seg frem.

 

De egenproduserte fothvilerne kan skyves frem og tilbake med føttene. Låsing skjer via forlengelsesarmer som nås i sittende stilling. Tilstrekkelig høyde mellom dørk og dekk gjør at knærne får en komfortabel vinkel. Setet har god passform og kan reguleres i lengderetning ved å fjerne fire stjerneskruer. Når sittebrønnsåpningen er av oceantypen, har det etter min mening liten hensikt å kunne lengdeforskyve setet. Støp det heller fast og fjern skruene. De fleste setene på båtene fra Seabird er polstret. De holder på varmen selv om de blir fuktig. Personlig foretrekker jeg et fuktig varmeisolerende underlag, fremfor et kaldt, vått og helt bart plastsete. Polstringen er festet med plugger og kan fjernes om ønskelig.

 

 

Den innvendige finishen plasserer seg godt over gjennomsnittet til å være på en såpass rimelig båt. Pedalene kan reguleres når padleren er om bord.

 

Ekstra morsomt

I likhet med skjøten mellom skrog og dekk, er innfestningen av cockpitrammen ordentlig utført. Den har stor nok spalte mot dekket til at tykke neoprenetrekk blir enkle å feste. Seabird sitt eget trekk er av god kvalitet og sitter perfekt. Ryggstøtten er lavt montert og gir tilstrekkelig support uten å hindre bevegelsesfriheten. Den kan strammes med en spenne bak ryggen. Den samme strammingen kan også utføres via en line ved høyre lår. Egentlig litt smør på flesk, om noen spør meg. Støtten befinner seg nær sittebrønnssargen.

 

Rammens bakre kant er tilstrekkelig lav til at utførelse av eskimorullen ikke blir skadelidende. Tilhengere av håndrullen vil nok få bedre uttelling i de enda lavere Black Pearl og Sea Pearl. Selv fikk jeg lagt meg såpass langt bakover at både rulle og sculling ble enkle å utføre. Sittebrønnens helhetsinntrykk er absolutt tilfredsstillende. En tett og god sittestilling bidrar utvilsomt til at teknisk padling og lek i bølger blir ekstra morsomt.

 

 

Qanik er en lettrullet kajakk.

 

 

Fra første hoftevrikk

Summen av stabilitetsparametre er av en art som særlig de rutinerte vil møte med ovasjoner. Båten er lettbevegelig i primærplanet, uten å føles direkte rank. Primærstabiliteten opererer i et temmelig avgrenset område og plasserer seg litt under middels. Andrestabiliteten er derimot god og gir god motstand ved kanting, men uten å fremstå som dominerende. Den ender opp i en sluttstivhet med en noe rund karakter. Derfor sjeneres heller ikke carvingegenskapene av en konstruksjon som stritter altfor mye imot.

 

Her berører vi samtidig båtens aller beste egenskap. Carvingresponsen er nemlig av ypperste sort! Kajakken reagerer knivskarpt på kanting av skrog. I kombinasjon med tilpassede åretak, er den i stand til å vende på et par båtlengder. Den er i sitt ess når det inviteres til lek og moro. Her spiller kajakken på lag og lar utøveren få ta seg ordentlig ut. Siden bevegelsesmønsteret i primær – og sekundærplanet er ledig og forutsigbart, kan tekniske øvelser lettere kalkuleres.

 

 

Linjene må kunne kalles smekre.

 

Slipper vannet 

Skroget har utvilsomt en gunstig «drag-coefficient» i normal turhastighet. Kajakken slipper vannet lett og elegant. Det kreves lite kraft på åren og båten genererer lite bølger. På flatt vann avslører våre GPS-målinger at den mest effektive skroghastigheten befinner seg mellom 3,8 og 4 knop. Gjennomsnittsfarten i vår testløype havnet på 4,4 knop. Toppfarten kulminerte ved 6 knop.

 

Testforholdene har variert veldig. Siste testdagen bød en iskald Fanafjord på sørlig kuling. Dermed fikk Qanik anledning til å fremvise sine egenskaper i dårlig vær. Seabird har tatt på seg spandérbuksene under tildeling av senkekjøl. Det digre bladet står omtrent 60 grader i vannet når det er helt utfelt. Betjeningsspaken er plassert ved sittebrønnens styrbord side. Under alminnelig turpadling og ved lek var den aldri i bruk. Det er imidlertid betryggende å vite at det i skegboksen ligger adskillige kvadratcentimeter klare til dyst.

 

God på surf

Båtens vindfang og avdrift er forholdsvis beskjeden. Med senkekjølen helt innfelt, dreier kajakken villig opp mot vinden. Om skeget senkes halvveis ned, opprettholdes retningsstabiliteten i sidevind. Sjøer bakfra vil i vekslende grad kreve variasjoner av carving, bruk av kjøl, eller styretak med åren. Dersom det velges maksimalt tilgjengelig areal fra den digre senkekjølen, er kursstabiliteten med vind bakfra og på surf veldig god. Evnen til brått å skifte kurs, blir selvfølgelig tilsvarende redusert. Surfevilligheten er upåklagelig. Skroget er ikke spesielt kresen på verken vindstyrke eller bølgehøyde. Det skal lite til før man kjenner at det spilles på lag med naturkreftene i form av deilige surfer.

 

Direkte mot meterstore bølger, -eller lett på skrå mot disse, viser baugen enkelte tendenser til å slå. Av erfaring vet vi at trimming med moderate mengder ballast kan gjøre underverker. Da er det mulig å finjustere dyptgående på det skarpe forskipet. Stort overheng og konkave sider lengst fremme medfører at mye av sjøene blir ført ut til siden. Slik reduseres mengden vann som kommer over dekk. Selv om dekkets avrulling er moderat, fosser det bare unntaksvis større vannmengder over spruttrekket. På skrått mot bølgene kan knekkspantkonstruksjoner gi en hardere gange enn tilfellet er med soft-chines. Noe må ofres til fordel for glimrende carvingrespons. Qanik er på en måte en havkajakk i GTI-utførelse. Litt mer direkte, noe hardere, mindre plass og høyere morofaktor!

 

Konklusjon

Seabird og Björn Thomasson har grunn til å være fornøyd med Qanik. Glitrende respons gjør den til en virkelig artig lekekamerat. God komfort og bra lastevolum inviterer i tillegg til litt lengre turer. To alternative størrelser på cockpitåpningen utvider kundegruppen betraktelig. Testeksemplarets ocean-cockpit skiller egentlig klinten fra hveten. Dyktige tekniske padlere kan med stort hell satse på denne. Keyhole-utgaven er en mer folkelig variant. Forholdet mellom pris og kvalitet er i begge tilfeller veldig bra. Her får man mye grønlandsinspirert kajakk for pengene.

 

 

Tekniske data

Lengde                                                          546 centimeter

Bredde                                                          52 centimeter

Cockpit, testbåt                                             60 x 40 centimeter

Oppgitt vekt(netto)                                         21 kilo

PADLINGs kontrollveiing (padleklar)               24,6 kilo

Pris                                                               Kr.11.500,-

 

Norske forhandlere:

www.kajakk-fritid.no

www.bull-ski-kajakk.no

www.westsystem.no

www.ute.no

www.kranaskiogkajakk.no

www.eksund.no

Kajakk sport og fritid, A/S, Sandefjord

  • Categories: Nyheter, Tester
    Tags: Kajakk, Tester

    Om journalisten