Test av smart takstativ

Test av smart takstativ

Padling 4.14: Mange av oss er avhengig av hjelp for å få sin egen kajakk på biltaket. Uten medhjelper kan man risikere bli stående igjen med bare drømmen om å ta seg en alene-tur med bil og båt. Kajakkstativet fra easyLift kan for enkelte padlere utgjøre den store forskjellen.


De aller fleste havkajakker veier mellom 20 og 30 kilo. Å løfte en fem meter lang båt med slik vekt opp på et biltak, krever styrke, rygg og teknikk. Vanskelighetsgrad og kraftforbruk reduseres i takt med at løftehøyden senkes. Tanken og ideen rundt slike stativ er ikke ny. Et fåtall produsenter har nemlig prøvd seg på lignende løsninger som dette. Sammenlignet med hva vi tidligere har sett, fremstår easyLift som både smart og ukomplisert. Stativet kan i mange tilfeller minske den effektive løftehøyden tilstrekkelig til at kajakken kan plasseres trygt på taket uten hjelp fra andre. Vi har hatt det til utprøving noen måneder og har dermed kunnet gjøre oss noen interessante erfaringer.

Easylift 2. F. Jan Fjelde20

Stativet avbildet i nederste stilling. Finish og kvalitet oppleves som høy i alle detaljer.

 

Høy materialkvalitet

Stativet er patentert og har bestått en såkalt city crash-test. Det leveres flatpakket i kartong og må settes sammen av brukeren. Alle profiler er laget av eloksert aluminium. Skruer, skiver og innfelte gjenger er fremstilt av syrefast stål. Produksjonskvaliteten fremstår som høy. I pakken følger det et vedlegg med komponentoversikt, samt en svært detaljert bruksanvisning. Denne finnes også på produsentens nettsider. Ved første gangs montering bør veiledningen følges nøye, slik at plasseringen blir riktig. Stativet er delt i to. Den ene delen vil de fleste brukerne komme til å ha permanent festet til takbøylene. Den andre hektes av etter bruk.

 

Den lille aluminiumsboksen som skal stå fast på bilens takbøyler, kalles for «øvre vugge». Den må festes med totalt seks skruer, dersom takbøylene består av firkantrør. På nyere, og mer aerodynamiske tverrbjelker, brukes det T-fester. Monteringen går da kvikkere, siden det kreves færre komponenter. Umbraco-nøkkel ligger vedlagt i pakken, så annet verktøy er ikke nødvendig. De to hoveddelene dreier rundt en syrefast bolt. Den kan på en lettvint måte dras ut etter bruk. Boksen som står igjen på tverrbjelken opptar beskjedent med plass. I motsetning til alminnelige kajakkstativ, har de fastmonterte delene ingen verdi for tyver og kleptomane. Hovedkomponentene er, som vi forstår, avhengig av hverandre for å kunne fungere sammen.

Easylift 3. F. Jan FJelde

De små boksene står igjen på takbjelkene når easyLift ikke er i bruk.

 

Klare seg selv

Så hvordan fungerer en slik konstruksjon i praksis? For å kunne plassere kajakken i stativet, valgte jeg selv å ta tak med begge hendene i den delen av cockpitrammen som vendte opp. Deretter løftet jeg kajakken på plass i nedre krybbe. Denne består av en teleskopkonstruksjon som gjør at den kommer ekstra langt ned. For Margareth sin del måtte teknikken legges om. Hun valgte å la cockpitkanten hvile på skulderen. Således klarte hun enkelt å plassere sin VKV-Lisa på plass i krybbene som hang ned langs bilsiden. Vi gjentok forsøkene, og hver eneste gang klarte hun å gjennomføre operasjonen enkelt og greit. Båten sikres med de integrerte stroppene og skyves opp til loddrett transportposisjon. En solid lås går så i inngrep slik at kajakken ligger støtt og trygt. Teleskopet skal skyves inn som et ledd i selve stroppingen. Veldig lite er overlatt til tilfeldighetene. Derfor er det greit å lære seg det smarte prinsippet først som sist.

 

Alminnelige kajakkkrybber av god kvalitet kan koste inntil 1.500 kroner for et par. Slike trenger man selvsagt ikke ved kjøp av easyLift. Om man har et par kajakkrybber fra før, blir det nå plass til to båter på taket. Testobjektet representerer i realiteten et mellomlegg på nivå med en god padleåre eller en rimelig tørrdrakt. Takket være den høye materialkvaliteten, spår vi at stativet vil ha lang levetid. Merkostnaden per år blir derfor veldig beskjeden.

Easylift 4. F. Jan Fjelde

Her er kajakken fastspent. Løftehøyden reduseres ytterligere når teleskopene dras ut.

 

Konklusjon

Det går litt tid mellom hver gang det introduseres tekniske nyvinninger på kajakkmarkedet. Testen har bevist at stativet fra easyLift svarer til forventningene. Siden båten står på høykant under transporten, stjeler den samtidig lite plass. Vår samlede vurdering er veldig positive. Mange padlere har trolig gått og ventet på nettopp en slik innretning. Heretter bør det være mulig å klare seg uten hjelp fra andre. Stativet kan anbefales.

 

Tekniske data

Fremstilt av Eloksert aluminium og syrefast stål

Pris                                         Kr.4900,-

Produsent                             easyLift

www.easylift.no

  • Categories: Uncategorized
    Tags: Tester

    Om journalisten