12899 Views

Citius 51,55 og 60

Kjært barn har mange navn. Denne båttypen har i en årrekke blitt kalt for enten turracer, treningsracer eller turkajakk. Det kommer bare an på hvem man spør.

Januar 10, 2011
Skrevet av:

Gjesteforfatter

Nå kan det virke som flere padlere samles rundt fellesbenevnelsen ”Fitnesskajakk”. Samtidig kan du merke deg navnet ”Citius”. Disse båtene tar opp kampen med de beste i segmentet.

 

Milsluker´n i Oslo, og Padlespesialisten i Arendal og Kristiansand, har sikret seg eneretten for Citius i Skandinavia. For at prisene skal være konkurransedyktige, importeres kajakkene direkte fra produksjonslandet Kina. Tidligere toppadlere har vært blant pådrivere som har ført til at Citiusmerket har blitt en realitet.  Med en fornuftig inndeling av båtenes bredde og stabilitet, inkluderer kundegruppen egentlig svært mange som i utgangspunktet trives i en kajakk.

Alle båtene har identisk sparkebrett. Det kan stilles inn, -eller fjernes, på få sekunder. Fotplaten er gummiert for best mulig feste.

 

Fornuftig supplement

Noen synes i perioder at havkajakken blir kjedelig og lite inspirerende på flatt vann. Da virker tanken om høyere fart og forbedret balanse forlokkende. Selv om eieren ikke på noen måte ønsker å kvitte seg med langtursbåten, vil fitnesskajakken fremstå som et fornuftig supplement. I praksis handler det om å tilpasse båtbruken etter forholdene. Havpadlere vil trolig kunne trives godt i kajakker som Citius 55 og 60. Deretter kommer gruppen som primært padler for å trene effektivt og seriøst med fart, kondisjon, uhøytidelige sammenligninger og personlige rekorder. Valg av båtens bredde(stabilitet) avhenger av ferdighetsnivå eller fremtidige ambisjoner.

 

Vi vet at tidligere aktive konkurransepadlere trives i lette treningskajakker. De har gjerne i voksen alder lyst å begynne padle igjen. Selv om evnen til å beherske en fullblods racerkajakk ikke lenger er ”helt på høyden”, vil dragningen alltid gå mot slanke og raske farkoster. De bor gjerne i fornuftig nærhet til sjøen og ønsker seg tre kvarters trening før eller etter jobb. Kajakker som Citius 51 og 55 vil fremstå som passelig krevende og bør derfor kunne passe som hånd i hanske.

 

Ingen kopi

I likhet med godt etablerte Nelo, tilbyr også Citius tre modeller med båtens bredde symbolisert i navnet. De leveres nemlig i bredder på 51, 55 og 60 centimeter. Dermed har det vært fritt frem for ryktemakerne. -Båtene er rene kopier av Nelo, hevdes det. I tilfeller der fastsatte mål på forhånd er bestemt, kan likhetene noen ganger bli påfallende. Se bare på flatskjermene som har erstattet fjernsyn med billedrør. Er alle 42-tommere kopier av hverandre? Eller hvordan står det til i bilverdenen? Selv om Ford Mondeo og Volvo V-70 bygges på en felles plattform, snakker vi ikke om kopier.

Låsemekanismen til sits og sparkebrett er uhyre kvikk og praktisk i bruk.

På min tur til Arendal i mai, stilte Padlespesialisten med fem kajakker på en tilhenger. Nelo Viper 51 og 60, samt Citius 51, 55 og 60. Det ble avsatt en hel dag til parallell kontroll og prøvepadling. Sammenligningen har ført bevis for at båtene er forskjellige i både form og funksjon. Nelos stive og lette skrog i karbon er legendariske. Utgavene er både vakre og raske. Uavhengig av produsent, tåler ikke slike superskrog høy punktbelastning. Kombinasjonen av karbon og epoxy gir dessverre ingen elastisk overflate. Sprekker kan oppstå dersom padleren er uforsiktig eller uheldig.

 

Citius er derimot produsert i vakuumstøpt glassfibersandwich. Også her har man brukt sterk epoxy som bindemiddel. Dermed blir båtene nesten like lett som karbon, og langt mer robuste. Man trenger ikke å være spesielt engstelige for knakelyder i skroget når båten surres fast på biltaket. De tåler også hardere kontakt mot trebrygga. Ved direkte sammenligning, er linjene under vannlinjen forskjellige på Nelo 51 og Citius 51. Det bredeste punktet er flyttet noe lenger bak på Citiusene. Herfra og frem mot baugen differensieres også kurvene. Skrogsidene på Citius går i en mer rett linje mot forstevnen. Forskipet blir derfor cirka to centimeter smalere ved årens isett. Overgangen mellom bunn og skrogsider avviker også noe i form. Vi finner også ulikheter i dekkets form når kajakkene studeres side om side..

 

Det indre…

Kajakker av denne typen holder nesten alltid høy finish. Fra før har jeg positiv erfaring med Vajda, Bullet, Nelo, Struer og VKV. Samtlige er flotte å se på og meget gode å padle. Produsentene er ærekjære og har som mål å levere topp kvalitet. Det samme kan jeg uten tvil si om disse tre testutgavene fra Citius. Den ytre finishen er som forventet, veldig bra. Skjøten mellom skrog og dekk, dekor, luker og små detaljer passerer et kritisk blikk med glans. Her settes det ingen minus i margen!

Rorakslingen er festet med en klemskrue. Den er sikret med en låsesplint. –Bra!

 

Citius har vært overraskende kreativ og nytenkende vedrørende detaljer om bord. Det er ingen tvil om at ”det indre” teller mye, selv på kajakker. Fabrikken har sprøytet gelcoat på alle innvendige flater. Dørken har derfor samme overflate som båtens ytre. Det visuelle inntrykket fremstår som både delikat og annerledes. Cockpitsargen og sittebrønnens fasiliteter er identiske på de tre testkajakkene. I likhet med de fleste av konkurrentene, leveres testbåtene med sparkebrett og styrepinn. Sits er av racingtypen, og det padles uten noen form for ryggstøtte. En slik innretning hindrer vridning av overkroppen ved aktiv padling. Personer med erfaring fra andre fitnesskajakker vet at innstilling av sparkebrett og/eller sits kan være et tema med variasjoner. Betjeningskomforten varierer veldig fra produsent til produsent. Testkajakkene har ingen sjenerende braketter som stjeler plass ved langs sidene ved sparkebrettet.

 

Selv om forskipet er smalt, tillates store rorutslag. Citius er en soleklar vinner når det gjelder hurtig innstilling av sits og sparkebrett. Det tar nøyaktig to sekunder å forandre avstanden. Press sammen den fjærbelstede hendelen og flytt til passende posisjon, så er det gjort. De aller mest erfarne vil sette pris på at brettet leveres med reim over tærne. Ønskes den fjernet, er det bare å løsne fire mutre. Styrepinnens motstand kan fintrimmes med en skrue. Rorvinkelen kan selvsagt også trimmes ved å finjustere lengden på rorlinene. Selve rorbladet kan leveres i tre utgaver. Et skrått ”siv-ror”, standard racingvariant eller et dypt surferor.

Ror av racingtype. Mannlokk bakerst på dekket.

 

For dem med erfaring

Citius 51 er en rask båt som vil gi mye glede for dem med god balanse. Parameterne for stabilitet er adskillig lavere enn for en hvilken som helst havkajakk. Dersom sammenligningen til gjengjeld rettes mot en racer, føles selv de ”skarpeste” fitnesskajakkene som temmelig stabile. Med jevne mellomrom prøver jeg derfor å presisere at all oppfattelse av stabilitet er individuell og subjektiv. Selve krengningsmønsteret er veldig likt på Nelo og Citius sine ”51”-modeller, men sistnevnte har ørlite grann høyere primærstabilitet. Årsaken kan ligge skjult i et skrog som er annerledes utformet ved båtens bredeste punkt. En eventuell forskjell på noen millimeter mellom sits og dørk kan også være utslagsgivende. Selv om vi ikke har målt, vet vi slikt av erfaring. Sekundærstabiliteten oppfattes som svært lav på begge kajakkene. Padlere med mindre erfaring skal vite hva de går til dersom de er sporty nok til å ta utfordringen

 

Verken Citius 51 eller Viper 51 har skott eller luker. For lavest mulig vekt, er skrogene åpne. Begge har flyteelementer plassert på høykant under bakdekket. Slik kombineres avstiving av skroget med at de blir synkefrie. Jeg savner en liten oppdriftssekk i forskipet. Slike er uansett rimelige, og i tillegg enkle å plassere.

 

I mellomfartsregisteret rundt fem knop, er Citius litt mer lettdrevet enn Viper (her gikk jeg direkte fra den ene kajakken og om bord i den andre). En flink padler bør kunne dra nytte av testbåtens fortrinn på lengre turløp. Erfaringsmessig vet jeg derimot at toppfarten kun har minimale avvik når sammenligningene utføres av samme person. Så lenge båtene har såpass optimaliserte skrog, vinnes konkurranser veldig ofte av padlere som i best mulig grad klarer å kombinere styrke og teknikk. Jeg har tidligere padlet Nelo Viper 51 i 7,4 knop. Om jeg i en spurt får Citius 51 opp i 7,40 eller 7,42 knop blir bare spekulasjoner. Padlere på elitenivå vil trolig klare å presse båttypen opp i området rundt åtte knop i rykk. Siden vi har å gjøre med fortrengningsskrog med en drøy halvmeters bredde, vil de fysiske lovene sette en effektiv stopper for ytterligere fart. Ugunstige forhold, og kraftige vindkast, medvirket til at jeg ikke fikk utført nøyaktige fartsmålinger på testdagen.

Lukene på ”55” og ”60” har gode dreneringer. Lokkene er sikret med liner.

 

Volummodellen

Det hersker liten tvil om at den mellomste, Citius 55, vil bli den mestselgende av disse tre. Markedet er etter min mening veldig stort. I motsetning til den førstnevnte, kan denne utvilsomt padles av veldig mange. Overgangen fra et optimalisert ”51-skrog”, til en utgave med fire centimeter mer over midjen merkes. Om man har litt erfaring, eller bare ønsker seg noe sprekere enn havkajakken, spiller mindre rolle. Start på flatt vann og lær deg båten. Jeg har aldri tvilt på at øvelse gjør mester. Om bord i Citius 55 vil det neppe ta så lang tid før brikkene faller på plass. Deretter vil du garantert våge å padle på dager det er litt mer enn bare krusninger på vannet. Uten at jeg skal dosere om trygghet og sikkerhet, kan de flinkeste helt sikkert mestre den i litt hvit sjø.

 

Primærstabiliteten er høyere enn hos minstemann og den er faktisk i besittelse av en viss sekundærstabilitet. Alt er atter en gang relativt, men den stritter litt imot når den kantes. 55-versjonen er artig å padle fra første åretak. Denne mellomste versjonen er også veldig lettdrevet. Marginalt med fart må likevel ofres når stabiliteten øker, men rask er den uansett. Kajakken er utstyrt med tett skott bak sitsen. Bakdekket har en oval og lastevennlig luke. På grunn av manglende tilgang av Viper 55, ble ikke modellene sammenlignet parallelt. Det blir derfor vanskelig å trekke direkte konklusjoner. Alle Vipermodellene ble for øvrig testet i PADLING nummer 3/08. Der kan man se hvor liten forskjell det er på farten mellom ”51” og ”55”. Trolig ligger differansen mellom Citius 51 og 55 på samme nivå. (Testen finner du også på www.padlesiden.no. )

 

Over åtti kilo

På flatt vann oppleves forskjellen mellom Citius 55 og 60 som mindre enn forventet. Undertegnede, med mine 94 kilo, merker dog at primærstabiliteten på den bredeste er noe høyere. Størst forskjell ligger i sekundærplanet. Her stritter det helt greit imot når kajakken kantes. En person på sytti kilo vil derimot oppleve forskjellene som langt mindre. Ved lettere til middels padlervekt, vil bredden i vannlinjen bare ha små målbare avvik i forhold til Citius 55. På flatt vann opereres det i hovedsak i kajakkens primærplan. En lett padler har derfor ikke så mye å hente ved å satse på den bredeste utgaven. Differansen i stabilitet mellom de to nevnte modellene øker i takt med at farkosten presses ned i vannet. Den tyngre garde bør gi seg tid til å sammenligne disse to båtene. Skroget på ”60” bærer med letthet personer på inntil 120 kilo.

 

Citius 60 ble i Arendal sammenlignet direkte med Viper 60. Sistnevnte var i en åpen utgave uten skott. Citiusen hadde skott og luke på bakdekk. Som jeg for to år siden bemerket i testen av de tre Neloene, er den helt åpne glassfiberutgaven av Viper 60 altfor lite vridningsstiv. Her mangler det nemlig mye for å kunne matche den svært formstabile og stive Citius 60. Akterskipet på Neloen har lovlig mye bæring for det minimale racingroret. I kombinasjon med et skrog som vrir seg blir det mye frem og tilbake med styrepinnen i litt strøm og bølger. Skroget har også mer volum i forskipet enn den slanke Citiusen. Totalt sett oppleves dermed den bredeste Citius som mindre ”jobbig” og mer lettpadlet enn alternativet fra Nelo.

Mot et mindre tillegg, leveres Citius med et elegant transporttrekk.

 

Konklusjon

I denne testen har jeg padlet samtlige av de tre Citiuskajakkene. To av dem har blitt sammenlignet direkte mot den etablerte rivalen Nelo. Dermed blir det enklere å påpeke visuelle, tekniske og padlemessige forskjeller. Vi må ikke glemme at de fleste produsentene av slike raske båter er høyst oppegående når det gjelder hydrodynamikk og skrogdesign. I kajakkløp skiller det lite mellom første og andre plass. Opplevd kvalitet er derimot utslagsgivende dersom jeg selv skulle foretatt et valg. Punkt for punkt, plukker Citius poeng. Både visuelt, og i praktisk bruk, er dette virkelig bra! Patenten knyttet til innstilling av sits og sparkebrett er intet annet enn genial!  Forholdet mellom pris og kvalitet er også helt upåklagelig.

 

 

Tekniske data

 

Citius 51:

Lengde                  : 520 cm.

Bredde                   :  51 cm.

Vekt                       :  11,5 kg.

Pris                        : Kr. 14.999,-

 

Citius 55:

Lengde                   : 520 cm.

Bredde                    :  55 cm.

Vekt                        :  13 kg.

Pris                          : Kr. 15.999,-

 

Citius 60:

Lengde                   : 520 cm.

Bredde                    :  60 cm.

Vekt                        :  14 kg.

Pris                          : 15.999,-

 

Forhandlere:

 

Padlespesialisten, Arendal og Kristiansand.

www.padlespesialisten.no

 

Milsluker´n Sport, Oslo.

www.milslukern.no

Følg oss på sosiale medier

ABONNER PÅ NYHETSBREVET

For å se hvordan vi bruker din informasjon, ta en titt på vår Privacy policy