2962 Views

Quest LV

P&H Quest har i flere år vært en annerkjent båt i havpadlekretser. Vi har testet lavvolummodellen (LV). Det er en kostbar båt med høy kvalitet. Testbåten er utstyrt med en senkekjøl som etter vår mening har altfor lite areal. Dette går kritisk ut over kajakkens egenskaper i kraftig medvind. 

Januar 08, 2011
Skrevet av:

Gjesteforfatter

Quest LV ble presentert for publikum våren 2006. P&H har etter vårt skjønn vært heldige med linjeføringen. Den har samme mål, 536 x 54,5 centimeter, som den opprinnelige Quest. Testbåten er imidlertid lavere i hele dens lengde. I sittebrønnen er avstanden mellom dørk og dekk redusert med et par centimeter. LV er mer kompakt og egner seg enda bedre for mindre padlere enn originalen. Kajakken er produsert i glassfiberarmert polyester. Støpekvaliteten er god og kajakken har høy finish både inn- og utvendig. Skrog og dekk har markant positiv spring.

 

 

Ryggstøttens vinkel justeres på dens bakside.

 

Fremdekket har diskret innsving for bedre isett av åren. Den skarpe baugen er høyreist med stort overheng, og lengden i vannlinjen kan følgelig sammenlignes med havkajakker som er et par desimeter kortere. Kajakkens bunn er V-formet. Overgangen mellom bunn og skrogsider har ekstremt kraftig spring i lengderetning. Profilen forsterkes av at den avrundete overgangen tiltar i skarphet og grenser mot knekkspant mot stevnene. Designet har ført til at akterskipet har fått øket bæring. Kjøllinjen er moderat buet og båten er i vår testutgave er utstyrt med senkekjøl (skeg). Denne dreier om et punkt nederst i dens fremkant. Bakre del kan senkes ned cirka tyve grader. Det effektive arealet blir omtrent det halve, sammenlignet med en finne som står nitti grader loddrett i vannet.  I likhet med andre senkekjølskajakker, stjeler skegboksen viktig stuveplass i bakre lasterom.

 

 

Setets polstring er veldig komfortabel.

Gode detaljer

Testbåten er utstyrt med solide bærehåndtak i begge ender. De er strikkbelastede og ligger fast mot dekket under fart. Fremdekket er klargjort for montasje av Silva 70P kompass. Fabrikken har satset på gummiluker fra Kajaksport. Dagluken bak cockpiten er på syv tommer. Fremre luke er på ni og en halv, mens den bakre er den store og ovale som vi alle kjenner fra før (16 x 9 tommer.). Chassisene er støpt fast i dekket. Lasterommene har vært tette gjennom hele den to måneder lange testperioden. Foran sargen har dekket gode strikk som er spent i kryss mellom seks festepunkter. Bakre dekk har sikkerhetsliner langs sidene og strikk beregnet for delbar reserveåre. Alle festene er fint nedfelt i dekket og samtlige gjennomgående skruer er forseglet på undersiden. Bak sargen er det et tversgående spor der åren skal plasseres ved åreposeredning.  Vi savner reimer eller veldimensjonerte strikk som kan holde på padleredskapen ved entring fra siden. Quest har små ventiler i skottene som eliminerer trykk/undertrykk ved temperaturforandringer.

 

Setet er identisk med det vi fant om bord i den tidligere testede Capella 167. Noen vil, i likhet med undertegnede, mene at dette er noe av det mer komfortable som har funnet veien om bord i en kajakk. Audun er ikke fullt så begeistret. Setet er nemlig forsynt med et halvfast innlegg av skum som har lukkede celler. Overflaten har tekstillignende struktur som tørker seint. De som støtter Audun i at det er best å sitte hardt, kan med fordel bestille kajakken med et ordinært glassfibersete. Alternativt kan man fjerne innlegget ved å dra ut to plastplugger.

 

 

Senkekjølen betjenes på styrbord side.

 

Stabiliteten øker når padleren sitter litt lavere. Dessverre er pluggene av dårlig kvalitet. Uten bruk av en avisoleringstang, eller annet formålstjenlig verktøy, er jobben mildt sagt utrivelig. Båtens ryggstøtte har god utforming. Den kan enkelt avlastes, eller fjernes helt om ønskelig. Vinkelen reguleres med en reim på baksiden. Avstanden mellom ryggstøtte og sargkant er god. Om vinkelen ikke settes altfor bratt, er det lett å legge seg godt bakover når man utfører rullen, eller ved høyt støttetak. Vi har målt cockpitens åpning til 73 x 42 centimeter. Noen vil sikkert velge å entre kajakken ved å ake seg ned i setet via bakdekket. Produsenten har tatt høyde for dette og har støpt inn to grovmønstrede felt der hvor det er naturlig å holde hendene. Det er ingen strikk eller bånd mellom sargen og ryggstøtten. Om ikke ryggstøtten først legges bakover, er det lett for at den presses ned i setet. Det samme gjelder ved selvredning etter en ”wet-exit”. Ved å legge godviljen til, kan vi argumentere for at båten primært er beregnet for dem som konsekvent benytter seg av eskimorullen. I så henseende er patenten ganske vellykket. Men gruppen som praktiserer åreposeredning eller cowboyentring, vil neppe føle seg like tilgodesett….

 

”Dr.Jekyll”

Kajakken har middels primærstabilitet i ulastet modus. Den sekundære er etter vår oppfatning god. Selv om begge parameterne øker i takt med at båten lastes opp, er progresjonen størst i det primære planet. Kajakker med V-bunn har lavere initialstabilitet enn en versjon med rund bunn. Testeksemplaret har en ørliten tendens til å ”leve” rundt V-bunnens senter. En fersk lettvekter kan få følelsen av at den er en tanke nervøs rundt nullpunktet.  Vi anbefaler nybegynneren å eksperimentere med litt ballast.  Auduns fartsmålinger underbygger teorien om at LV er rask.  Med sin 227 centimeters lange wingåre klarte han å presse kajakken opp i 6,6 knop. Marsjfarten havnet på meget overbevisende 5 knop! Vanlig turfart ble målt til 4,5 knop. Selv brukte jeg en klassisk åre på 220 centimeter under testen. Toppfarten stoppet på 6,2 knop. Turfart ble klokket til 4,4 knop.

 

 

Fremdekket er pent rigget.   

 

Båten glir elegant av gårde og kløyver mindre bølger nærmest umerkelig. Gangen i moderat sjø kan best karakteriseres som grasiøs. Kajakken reagerer brukbart på carving, men er ikke like leken og pigg som de beste i klassen. Den er lett å håndtere i moderat motvind. Båtens generelle ”handling” og retningsstabilitet er tilfredsstillende når forholdene på sjøen er av den medgjørlige sorten.. Komforten er fin og mange padlere vil helt sikkert trives i det behagelige setet. Kajakken reagerer attpåtil pent og høflig på de fleste av padlerens ordrer. På fine dager fremstår Quest LV som snille ”Dr. Henry Jekyll”.  Det meste skjer i tillegg med både stil og etikette.

 

 

Alle lukene er sikret med liner.

”Mr. Hyde”

PADLING har som policy å utfordre havkajakker under ublide og realistiske forhold. Det skulle vise seg å bli avslørende for gjeldende båt fra P&H. Den er riktignok forholdsvis grei å padle direkte mot kulingen, og den høye baugen kløyver bølgene på en overbevisende måte. Et godt konstruert forskip fører til at den bare tar helt moderate mengder sjø over dekket. Det gode inntrykket forsvinner som dugg for solen i kraftig medvind. Da kommer den onde ”Mr. Hyde” på banen og ødelegger hele showet.

 

Retningsstabiliteten er under slike forhold elendig. Kajakken føles temmelig uregjerlig. Den girer voldsomt og det må hele tiden brukes styretak. Selv om Audun har lang erfaring med rorløse båter, går han langt i å hevde at denne kajakken vil fungere best med et kraftig ror (båten kan bestilles med ror). Alternativt må senkekjølen redesignes og gis et mye større areal. Auduns Nigel Dennis Explorer er et greit eksempel på at en kajakk med en god skeg kan fungere veldig bra når kulingen treffer padleren i nakken.

 

 

Skeget kan dras ned med en snor om det skulle kile seg fast.

 

Testkajakkens spesielle akterskip gjør at det eksisterende skeget mister sin autoritet når det røyner på. Periodevis kunne ikke Audun registrere noen virkningsgrad i det hele tatt.  Han måtte ved en anledning gå på land for å sjekke om det virkelig var nede. Forsøk på surf i stor sjø ble etter hvert temmelig bortkastet. Tingenes tilstand ble ikke noe bedre med undertegnede om bord. Jeg lot meg irritere av at jeg dagen i forveien hadde sust av gårde på surf i min raske havracer, mens jeg nå humpet av gårde på kryss og tvers, i snekkefart.  Men Quest LV har heldigvis potensial. Ved et par anledninger surfet den nemlig som en kule. Det var riktignok vindstille og bølgene fra den store Austevolls-fergen kom rett bakfra.  Båten tok nærmest sats og seilet uanstrengt av gårde i 9,5 knop.

 

 

Fine detaljer.

For hvem

P&H har på oppfordring laget en lavere og mer nett versjon av den velkjente Quest. I følge produsenten skal den passe for de fleste mellom 55 og 120 kilo. Den har god lastekapasitet og egner seg til lengre turer. Det behagelige setet appellerer spesielt til den komfortorienterte padleren. Foreløpig kan kundene velge mellom ror og senkekjøl. Båten er i nåværende senkekjølsversjon et uinteressant alternativ til dem som vil ha en rå havkajakk til vindfulle dager. Slik den fremstår er den en drøm i pent vær og rene pesten i kraftig medvind. Den er rett og slett en ” Doctor Jekyll & Mr. Hyde-båt”, eller både snill og vond.  Velges utgaven med ror, vil sikkert mange brikker falle på plass. Da vil den høyst sannsynlig være et godt alternativ for de som er ute etter kompromissløs kvalitet. Båten har nemlig et skrog med et enormt potensial.

 

 

Greie pedaler som er lette å regulere.

Konklusjon

Quest LV er en sterk kajakk som scorer høyt på flere av våre testparametre. Produksjonskvaliteten i støp og detaljer er god, og finishen er uklanderlig. Dekksriggingen er fornuftig og alt har solide dimensjoner. Det meste virker i det hele tatt både gjennomtenkt og ordentlig. Båten skiller seg ut med sitt stilige design. Med unntak med et skeg som har dårlig virkningsgrad, innfrir båten på det aller meste. Velg utgaven med ror, eller vent til importøren har lest testen. Da vil den forhåpentligvis bli levert med en bedre senkekjøl.

 

Pluss:

Nydelig design.

Flott finish.

Behagelig sits.

God å padle.

Rask.

Tette luker.

Utjevningsventiler i alle skott.

Gjennomfort dekksrigg.

Skrog med stort potensiale.

 

Minus:

Skeget har elendig virkningsgrad i kraftig medsjø.

Ryggstøtten kan trykkes ned i setet.

Mangler feste for åre ved selvredning.

 

 

Gode bærehåndtak foran og bak

Tekniske data:

 

Lengde      : 536  cm.

Bredde      :   54,5 cm.

Cockpit (målt)  : 73 x 42 cm.

Padlers vekt  :  55 – 120 kilo

Maks lastekapp.  : Ikke oppgitt.

Vekt              . 25 kilo

Pris m.skeg.  :  31.500,-

Utlånt av   : ZPA-Sport AS

WEB  : www.zpasport.no

Følg oss på sosiale medier

ABONNER PÅ NYHETSBREVET

For å se hvordan vi bruker din informasjon, ta en titt på vår Privacy policy