Venture Easky 15 og 17

Venture Easky 15 og 17

Venture Easky 15 og 17 overbeviser med glimrende cockpit og stor detaljrikdom for prisklassen. Selv om testutgavene er utstyrt med ror, har skrogene flott svingrespons når de kantes. Derfor spiller det mindre rolle om man liker å bruke hoften eller pedalene når kursen skal forandres.


Venture, som er innlemmet i det engelske P&H-konsernet, har spesialisert seg på kajakker produsert i det slitesterke materialet polyetylen. Slik mykplast er svært populært blant padlere som ikke vil bekymre seg over hardhendt behandling. Båtenes anbefalte bruksområde spenner fra avslappende rekreasjon til innaskjærs helgeturer. Selv hadde jeg ikke kviet meg for å ta 17-foteren med på en liten ferietur. Vi disponerte begge testbåtene en frisk dag i mai ved Kilsund, mellom Arendal og Tvedestrand.  Pålandsvinden i havgapet medførte at sjøegenskapene kunne settes litt på prøve. Båtene var uten last under testingen.

Padleåren kan festes langs skroget med strikk.

 

Gode detaljer

Begge kajakkene er skåret over samme lest. Forskjellen i lengden er en halv meter, og bredden har en differanse på et par centimeter i 15-foterens favør. Båtenes baug har et forholdsvis stort overheng, noe som stjeler en ekstra desimeter av den effektive vannlinjen. Bunnen er svakt buet sideveis, og er i tillegg avstivet med to kraftige, langsgående spor. Overgangen til de bratte skrogsidene er av typen knekkspant (hard chines). Selve knekken løper i nesten hele båtenes lengde og preges av kraftig spring. Kjøllinjen derimot, har bare medium rocker (spring).

 

Hard chines fører som oftest til god svingrespons dersom kajakken vippes på kant. Det forutsetter riktignok at det er et bra samspill mellom chines og resten av bunnkonstruksjonen. Båter med nevnte skrogform leveres nesten alltid med senkekjøl. Samarbeidspartnerne Padlespesialisten og Milslukern har valgt å gå litt mot strømmen ved heller å bestille kajakkene med ror. Et smart valg som jeg skal komme tilbake til. Konstruktørene hos Venture har lekt seg på tegnebrettet og tilført testbåtene flere originale løsninger. Dekkenes overflate er delt opp i blanke og matte seksjoner. Felt som utsettes for mye kontakt og slitasje er matte. Dermed vil striper og slitemerker bli langt mindre synlige. Innstøpte profiler bak cockpit gir grei sklisikring ved ilandstigning. Mange padlere plasserer hendene her når kroppen skal presses opp og ut av setet.

Da gummilokkene har ekstrem passform, BØR de settes inn med silikon før bruk.

 

Selv om båtene er nær beslektet i både design og layout, er daglukenes form og plassering vidt forskjellige. Bak 17-foterens sittebrønn finner vi en helt tradisjonell dayhatch. Foran sargen har båten et innstøpt feste for håndholdte apparater som GPS, VHF eller mobiltelefon. Minstemann leveres ikke med noe av dette, men til gjengjeld er det laget plass for en liten oppbevaringsboks rett foran sargen. Vi snakker faktisk om en utenpåliggende dagluke! Takket være innstøpte profiler, strikk og sikkerhetskrok, ligger boksen (som er ekstrautstyr) både trygt og stødig mot kajakkdekket. Dette er en smart løsning. Her er det bare å ta med seg hele ”dagluken” på land. Verken nøkler, telefon eller fotoapparat vil kunne falle i sjøen når kajakken tømmes for småting. Fargen på boksen bør derimot forandres, for en svart boks på tre liter kan bli en varm fornøyelse på solfylte dager.

 

For at åren skal kunne sikres når du ligger stille, har båtene strikk og klips på styrbord side. Lasterommene har rikelig med volum både foran og bak. Fabrikken har utstyrt testeksemplarene med absolutt tette luker. Gummilokkene bør imidlertid settes inn med silikon eller annet slippmiddel før jomfruturen, for de sitter nesten klistret rundt sine respektive rammer. Båtenes fremdekk er utstyrt med gode liner og strikk, mens bakre dekk kun har langsgående sikkerhetsliner. Dersom en reserveåre skal kunne festes forsvarlig, må man egenhendig spenne fast strikk på tvers.

 

Leveres med ror

Som tidligere nevnt, er Easky 15 og 17 tatt inn til landet med ror i stedet for senkekjøl. Siden senkekjølsboksen er fjernet, kan plassen i det største lasterommet utnyttes enda mer effektivt. Roret på begge Easky-kajakkene er fjærbelastet mot bakdekket. Siden båtene har retningsstabile skrog som reagerer glimrende på kanting, trenger de i utgangspunktet verken senkekjøl eller ror. Dersom man velger å presse det fjærbelstede rorbladet i vannet, må linen deretter sikres i en clam-cleat (klemme). Når det ellers ikke er i bruk, sørger den kraftige fjæren for at det ligger trygt og stabilt på bakdekket. Padlere som vegrer seg for å kante en kajakk, vil trolig sette pris på at farkosten lar seg styre med ror og pedaler. Ekstrempadlere vil på den annen side rettmessig hevde at et toppmontert ror er til hinder ved cowboyredning.

Roret på begge Easky-kajakkene er fjærbelastet mot bakdekket.

 

Funksjonell sittebrønn

Sittebrønnen er identisk på begge testeksemplarene. Båtene passer utmerket for personer som trives med god plass i cockpiten. Husk at de også kan leveres i lavvolum utgave. Små og middels store padlere bør sjekke ut disse modellene, som først og fremst kjennetegnes med et lavere dekk. Resten av skrogdataene har kun mindre avvik. Testbåtene tilbyr en fin kombinasjon av komfort og presisjon. De glimrende pedalene fra Smart-Track er montert langs skrogsidene. Lengdejustering foretas lekende lett når padleren sitter om bord.

 

De kraftige lårstøttene minner om dem man kan finne på elvekajakker. Ikke så rart, da fabrikken er en kjent leverandør av slike båter. Ved korrekt innstilling av pedalene, er det mulig å få en ”tight” sittestilling. Setet er polstret og har en universal fasong som bør kunne tiltale de fleste. Ryggstøtten kommer fra Flip-Top. Det kan brettes opp ved enten stilleligge eller rekreasjonspadling. Ryggstøttens justeringsmekanisme er integrert i venstre lårstøtte. Man strammer eller slakker ved hjelp av en liten spake. Patenten er utvilsomt en av de smarteste jeg hittil har opplevd i en testbåt.

 

Både like og ulike

Stabilitetsmessig er testeksemplarene svært like. Bratte skrogsider, sammen med knekkspant, fører til bred vannlinje. Både primær, sekundær og sluttstabilitet (sluttstivhet) er høy. Dersom padleren kombinerer bratt kanting med korrekte åretak, snur 15-foteren nesten på femøringen. 17-foteren krever noe mer plass for å kunne vende 180 grader. Kantingsegenskapene er uansett forbausende effektive og underholdende på begge testeksemplarene. Easky responderer faktisk bedre på carving enn enkelte rendyrkede havkajakker. Forklaringen ligger i at det nødvendigvis må inngås visse kompromiss. De havgående eksemplarene har gode sjøegenskaper som første prioritet. Det kan noen ganger kan gå litt på bekostning av lynkjapp svingrespons.

Med Flip-Top-ryggen oppfelt, snakker vi om en ”flytende Stressless”. Sitteputen har behagelig polstring.

 

Easky 15:

Den minste av testeksemplarene er i utgangspunktet den mest allsidige farkosten av disse to. Kajakken passer godt til fiske, rekreasjon, tur, lek og teknisk padling. Den kan i tillegg padles av folk i mange forskjellige vektklasser. Brukbart volum gjør at den fungerer bra med en person på 100 kilo om bord. Lettvektere på 40 kilo kan også finne seg vel til rette. Padlerens idealvekt befinner seg nok trolig mellom 55 og 80 kilo. Relatert til båtens størrelse, føles sjøegenskapene trygge. Dersom målet har vært å krysse en rekreasjonsbåt med en havkajakk, vil jeg absolutt påstå at konstruktøren har lykkes. Halve testrunden foregikk på flatt vann. Roret lå hele tiden på dekk og jeg lekte meg virkelig med bratt kanting og forskjellige tekniske padletak. Skroget føles mest lettdrevet mellom 3,5 og 3,7 knop. Med litt kraft på åren, stabiliserte gjennomsnittsfarten seg på 4, 25 knop. Toppfarten opphørte ved 6,0 knop.

 

Andre fase av utprøvingen skjedde utaskjærs, og den sørvestlige brisen genererte havdønninger med bølgetopper som var begynt å gå hvite. En såpass kort kajakk vil aldri få en grandios og avslappet gange rett mot krappe bølger. Når det padles rolig, fører høye skrogsider og fin utforming av baugen til at den tar lite sjø over dekk. Dersom hastigheten i motsjø økes, blir opplevelsen morsom, underholdende og tidvis våt.

 

Kajakken tåler egentlig både vær og vind, men frisyren kan fort komme til å bli ødelagt.. Oppførselen i sidesjø er overraskende bra, for da er det ikke mye som sladrer om hard chines. Bølgene får mindre tak i den markerte knekken enn på forhånd antatt. For- og akterskipet er kraftig v-formet og chinen, har som tidligere nevnt, temmelig markert spring.  Mye av forklaringen til at kajakken går såpass mykt i sidesjø ligger trolig skjult i de nevnte faktorene. Store bølger fører til et merkbart moment mot det korte skroget når de kommer inn aktenfor tvers. Roret må absolutt være nedsenket dersom retningsstabiliteten skal være noenlunde tilfredsstillende. Båten surfer forholdsvis villig, men når farten øker i medsjø, må padleren supplere med styretak, ellers stikker kajakken av til en av sidene. På fagspråket kalles slik ufrivillig kursavvik for giring.

Begge båtene har glimrende lårstøtter. Ryggstøttens regulering er integrert i venstre lårstøtte. Pedalene kommer fra Smart-Track.

 

Easky 17:

Den største versjonen har to fot ekstra på lengden. Dermed havner langskips stabilitet på et mer avslappet nivå. Slikt merkes godt i motsjø, hvor bevegelsene oppfattes som mer majestetiske. Overgangen til 17-foteren bar preg av mindre lekenhet, men mer ro og komfort. I middels vind, og i bølger fra havet på rett under en meter, oppfører båten seg som en fullvoksen havkajakk. Bølgene kløyves pent og vannet kastes kontrollert til siden. Oppførselen i sidesjø kan i grove trekk beskrives og forklares som på 15-foteren. Bevegelsene sender i tillegg signaler om at man befinner seg om bord i en større kajakk. Gangen er behagelig og komforten oppleves som god.

 

Selvsagt passer også 17-foteren til både rekreasjon og lek, men kajakken ønsker liksom noe langt mer. Den vil gjerne bli tatt med på tur, for da er den i sitt ess. Om varigheten blir på to, eller fire timer mellom pausene, spiller ingen rolle. Båten er stor og den rommer oppakning for flere dager. Folk mellom 80 og 120 kilo vil helt sikkert finne seg til rette. Retningsstabiliteten er veldig bra og en flink padler trenger knapt å tenke på roret selv om det skulle blåse litt. Skroget føles mest energieffektivt i området mellom 3,5 og 4,0 knop. Gjennomsnittsfarten havnet på 4,4 knop, mens toppfarten måles til 6,2 knop. Kajakken har fine surfeegenskaper og retningsstabiliteten i denne grenen er helt akseptabel dersom roret tas i bruk.

 

Konklusjon

Easky 15 og 17 passer for både nybegynnere og dem med noen padlesesonger på nakken. Gode (og hurtige) reguleringsmuligheter for både pedaler og ryggstøtte, aspirerer i tillegg for bruk i klubber. Sittebrønnens gode detaljer og høye komfort er vanskelig å overgå i denne prisklassen. Knekkspant og ror et en kombinasjon som medfører at kajakken frir til en stor brukergruppe. Mange nybegynnere vil føle en viss trygghet ved å kunne svinge ved hjelp av ror og pedaler. På den annen side vil padlere som tiltrekkes av carvingteknikk bli overrasket over skrogenes fine svingrespons. Enkelte eiere vil trolig velge å supplere det noe nakne bakdekket med ekstra strikk. Easky-serien fra Venture er uten tvil gode utfordrere i et segment hvor kampen om kundene er stor.

 

Tekniske data Venture Easky 15:

 

Lengde                       458 cm

Bredde                                   60 cm.

Cockpit                       49 x 80 cm.

Volum                        325 liter

Vekt                           23 kilo

Pakkepris                    Kr. 12900,-

 

Tekniske data Venture Easky 17:

 

Lengde                       507 cm.

Bredde                                   58 cm.

Cockpit                       49 x 80 cm.

Volum                        337 liter

Vekt                           26,6 kilo

Pakkepris                    Kr 14900,-

 

Utlånt av Padlespesialisten, Arendal  i samarbeide med Padlespesialisten i Kristiansand og Milslukern i Oslo. www.padlespesialisten.no

www.milslukern.no

 

  • Categories: Tester

    Om journalisten