Vi monterer stående pedaler

Vi monterer stående pedaler

Enkelte padlere vil en eller annen gang føle behov for å bytte ut enten ror, sete eller fothvilere/pedaler. I mange tilfeller er det mulig å erstatte fabrikkens standardutstyr med noe som er individuelt tilpasset. Denne gang skal sparkebrett og styrepinn vike plassen for stående pedaler. Jeg viser deg trinn-for-trinn hvordan du går frem.


Min egen Cobolt Sibir Interceptor er, etter min mening, god å padle. I alle fall så lenge det går rett frem. Den strake kjøllinjen måler seks meter. Retningsstabiliteten er helt prima, men jeg har savnet en bedre rorrespons i tilfeller der vind og bølgehøyde har tiltatt. Sparkebrett og styrepinn passer, etter min mening, best på flattvannskajakker. Derfor bestemte jeg meg for å støpe på plass stående pedaler. Artikkelen tar utgangspunkt i en kajakk som er produsert i karbonkompositt. Fremgangsmåten vil selvsagt være helt identisk om du har en båt som består av kevlar eller glassfiberlaminat. Polyetylenkajakker må behandles annerledes. Prosedyren er derfor beskrevet i et eget avsnitt.

 

 

Slik så det opprinnelige sparkebrettet ut på Interceptoren.

 

Bruk verneutstyr

Sliping i kunststoff og kompositt genererer både røyk, gasser og støv. Støping med epoxy står heller ikke oppført på noen sunnhetsliste. Selv om god utlufting alltid er en fordel, gir en skikkelig gassmaske utvilsomt best åndedrettsvern (Biltema har modeller til under 300 kroner). I tillegg anbefaler jeg vernebriller. De gir nødvendig beskyttelse mot slipestøv, samt mulig drypp og skvett fra tokomponentlimet.

 

Ha en plan

Slike inngrep bør planlegges godt før arbeidet starter. Dersom man er altfor hastig med å komme i gang, kan det resultere i tabber som kan bli vanskelige å rett opp. For at de nye pedalene skulle få plass i Interceptoren, måtte brakettene til sparkebrettet slipes ned noen centimeter. De nye pedalene er montert på en dørkskinne. Den skal siden støpes fast med epoxy. Dersom dørken ikke i utgangspunktet er både plan og forsterket, må dette gjøres før skinnen til de nye pedalene støpes på plass. Jeg slapp heldigvis slikt ekstraarbeid. En helt snorrett dørkforsterkning var allerede på plass.

 

 

Brakettene til sparkebrettet kan sees langs skrogsidene. De må slipes ned for å kunne gi plass til de nye pedalene.

 

Selv om artikkelen beskriver hvordan man monterer stående pedaler fra svenske VKV, står du selvsagt helt fritt til å velge et annet fabrikat. Før du bestiller pedalsettet, kan det være smart å be den aktuelle produsenten om å sende deg en e-post med vitale mål. Det er litt kjedelig om de ikke får plass i forskipet. Kajakken min har en forholdsvis smal sittebrønn. Dekket buer kraftig sideveis, så høyden ved esingen er ganske beskjeden. Dersom det er tvingene nødvendig, kan fotplatene slipes mindre i både høyde og bredde. Hullet til styrelinen kan også flyttes noe, uten at det går spesielt ut over virkningsgraden.

 

Bruk god tid til å finne dørkplatens optimale plassering i forhold til setet. Meningen er jo at de selvjusterende pedalene skal kunne tilpasses både liten og stor. Jeg har vært så heldig å ha tilgang til en VKV Seagull-Elite. Herfra hentet jeg et svært avgjørende mål. Platens bakre kant skal være 81 centimeter fra punktet der halebeinet treffer i setet. Å måle fra setets fremkant blir ikke riktig. Sitteflatens lengde varierer fra kajakk til kajakk.

 

Unngå å slipe hull

Siden brakettene langs skrogsidene måtte slipes ned, bestemte jeg meg for å bruke boremaskin med påmontert grov rondell. Men hvordan ungår man at en roterende slipeskive berører de tynne skrogsidene? Plassen er i tillegg begrenset såpass langt fremme i cockpiten. Ved hjelp av rikelige mengder tape, festet jeg to store håndsager mot hverandre. Avstanden mellom bladene tilsvarte tykkelsen på en brakett. Etter at kajakken ble vippet på høykant, ble de to sagbladene tredd nedover braketten. Uten risiko for å skade karbonskroget, kunne jeg deretter slipe av hjertens lyst. Det har ingen hensikt å slipe disse sjenerende utvekstene helt ned. Meningen er jo primært å få tilstrekkelig plass til de stående pedalene. Skrogets kraftige krumning umuliggjør dessuten ytterligere nedsliping med en rondell på fem tommer.

 

Boremaskinen er utstyrt med en grovkornet slipeskive. De herdete sagbladene er omtrent ugjennomtrengelige. Skroget blir dermed godt beskyttet.

 

Bruk epoxy

I motsetning til polyester, er epoxy et fremragende lim. Det er kompatibelt med alle kjente bindemidler som brukes i glassfiber, kevlar, eller karbonkompositt. Limet blir utrolig sterkt når det armeres med glasfiber. I dette tilfellet har det ingen hensikt å avansere til enda sterkere karbonmatter. Jobben utføres tross alt oppå en allerede eksisterende dørk. Man skal heller ikke padle i et minefelt! Jeg bruker epoxy fra West-System. Blandingsforholdet er én til fem. Arbeidstemperaturen bør overstige femten grader. Ferdigblandet lim kan i teorien lagres flere dager i iskalde omgivelser. Den må i såfall settes vekk før herdeprosessen starter, for det har ingen hensikt å ta vare på en seig masse. Best besparelse av de dyre dråpene oppnås ved å aldri blande mer enn man anvender.

 

Helt jevn dørk

Dersom dørken ikke er fullstendig jevn der platen skal støpes fast, må dette utbedres før man kan gå videre. Hele pedalsystemet utsettes for krefter under padling, så kontaktflaten mot dørken må være helt plan. Jeg har skissert to alternative utførelser av jobben.

 

 

Klaringer og avstander må kontrollsjekkes før det støpes. Jeg festet dørkskinnen med tape i forskjellige retninger. Deretter inntok jeg setet og forsikret meg om at plasseringen var korrekt. (Her ser vi tydelig kajakkens originale dørkforsterking.)

 

Alternativ 1:

En glassfibermatte, med egenvekt på 450 gram per kvadratmeter, støpes på plass som dørkforsterkning. Matten skal være like lang som dørkskinnen og omtrent tretti centimeter bred. Husk først å slipe med grovt sandpapir og vaske med aceton. Bruk en bred pensel når matten mettes med limet. En eikelist, med samme lengde og bredde som skinnen, slipes og formes på undersiden. Anleggsflaten mot dørken må være best mulig. Etter at den forsterkende matten er halvferdig herdet, bakes trelisten pent inn i to lag med glassfiber og epoxy. Når dette igjen er halvveis herdet, støpes aluminiumsskinnen på plass. Husk at den først må fylles opp med glassfiber og lim. Den må deretter slipes jevn. Skinnen festes ved at den legges oppå en glassfiberremse som er mettet med lim. Denne skal ha nøyaktig samme mål som skinnens underside. Ørsmå ujevnheter blir fylt opp og anleggsflaten blir maksimal. Obs: Dersom du velger å la epoxyen herde helt mellom hver operasjon, må det slipes før videre støping.

 

Den profilerte dørkskinnen sett fra undersiden. For at anleggsflaten skal bli størst mulig, må denne fylles opp med epoxy og strimlet glassfiber.

 

Alternativ 2:

To lag med glassfibermatte støpes fast til dørken med ovennevnte overlapping. La det herde fullstendig. Området, der metallplaten siden skal plasseres, pusses med grovt sandpapir. Bruk litt dobbeltsidig tape, og feste platen forsiktig til avmerket plass i dørken. Legg vater oppå aluminiumsskinnen og justér selve kajakken. Skinnen skal ligge helt vannrett i lengde og bredde. Lag en liten forskaling av to centimeter tykk isopor rundt dørkskinnen. Forskalingen festes med en smal stripe silikon på undersiden. La silikonen tørke fullstendig. Løft ut skinnen og fyll litt epoxy i det som nå har blitt en liten form. Ikke hell mer oppi formen enn at bunnen på denne så vidt dekkes. Limet vil nå fungere som en avrettingsmasse. Overflaten blir dermed helt plan. Forskalingen fjernes når limet har herdet i cirka et døgn (avhengig av temperatur). Silikonrestene skrapes vekk med en kniv. Til slutt støpes aluminiumsstykket på plass.

 

 

Skinnen er fylt helt opp med glassfiberkompositt. Jeg brukte en sikling (tynt og skarpt stålemne) og skrapte overflaten helt plan før massen var helt gjennomherdet.

 

Gjelder kun for polyetylen

VKV-pedaler kan selvsagt monteres, selv om kajakken er laget av polyetylen. Siden epoxy ikke er kompatibel med mykplast, må vi feste aluminiumsskinne til dørken på en annen måte. Etter at man har målt seg frem til hvor dørkskinnen skal festes, merkes endepunktene for denne med tusj. Merk opp en overlapping sideveis på minst femten centimeter per side (total bredde på snaue førti centimeter). Om du i tillegg velger å overlappe i lengderetning, er det bare av det gode. Vask vekk salt og smuss. Smør på et tykt lag med bilvoks. La det tørke helt. Ikke poler den opp slik at den blir blank. Legg på tre lag med glassfiberduk. Husk å mette hvert lag med epoxy. Etter at blandingen har tørket, pusses overflaten med grovt sandpapir. Glassfiberstøpen i dørken simulerer nå bunnen i en komposittkajakk. Følg så tidligere beskrivelse trinnvis (alt.1 eller.2), helt til dørkskinnen er støpt på plass. La alt herde noen dager. Løsne hele glassfiberplaten fra dørken ved å stikke en kniv eller et stemmejern inn under kanten. Du vil bli overrasket over hvor lett hele modulen slipper taket. Vask vekk voksen på undersiden med aceton. Slip lett med grovt sandpapir og vask med Tec 7 Cleaner. Lag pen finish ved å runde av kantene. Overdelen må gjerne males med topcoat i passende farge.

 

 

Området der skinnen skal støpes fast må slipes med sandpapir med ”40 eller 60-korning”. Vask deretter med aceton. Feltet rundt, dekkes med aviser og tape. Glassfiberstrimmelen som er mettet med epoxy sees tydelig på bildet. Et par kilo med vekter sikrer stabil kontakt under herdeprosessen.

 

Fjerne deretter all voks fra polyetylendørken på samme måten. Slip med grovt sandpapir og vask med Tec 7 Cleaner. Dersom du har mulighet, kan arbeidsområdet i dørken med fordel varmes lett med en propanflamme. Overflaten skal bare så vidt vise antydning til smelting. Dette ser du ved at flaten begynner å bli blank. Bruk samme utstyr som ved preparering av ski. Varmebehandlingen forbedrer polyetylenens vedhefteevne. Denne ”propanjobben” passer best for perfeksjonisten. Dersom du er det minste usikker, skal du droppe det. Sluttresultatet blir uansett veldig bra.

 

 

Slik ble det endelige resultatet.

 

Nå skal selve glassfiberplaten festes til dørken. Vi skal IKKE bruke epoxy, men derimot universallimet Tec 7. Det føres hos mange byggmarkeder og koster cirka to hundre kroner. Da limet leveres i patroner på 310 milliliter, er man avhengig av en fugepistol, Slike får man for en hundrelapp. Studere de tekniske data, og les produsentens råd før limingen starter. Fordel Tec 7 utover med en bakelittsparkel eller sikling. Press glassfibermodulen på plass. Limet begynner å tørke før det er gått ti minutter. Jeg kan garantere at dine nye pedaler aldri vil løsne! –Lykke til!

  • Categories: Praktisk

    Om journalisten