Vi prøver DAG Biwok

Vi prøver DAG Biwok

Testbåten er et eksempel på hvor godt toerkonseptet kan fungere. Her er alt skrudd ordentlig sammen. Produktet virker ærlig og gjennomprøvd. Med to samkjørte padlere om bord går den i tillegg som et lokomotiv gjennom sjøene og lar seg ikke skremme av verken vær eller vind.


Etter å ha padlet tomannskajakk i snart ti år, slår det meg hvor få eksemplarer som kan sees på fjorden samtidig. For meg er dette intet annet enn et mysterium. Kanskje noen tror at en slik farkost er vanskelig å padle? Trikset for å kunne lykkes kan røpes via én enkelt setning: Den mest rutinerte sitter bak og styrer, mens personen foran holder takten. Verre er det egentlig ikke.

 

For et par som ofte padler sammen, står fordelene i kø når man sitter i samme båt. Særlig dersom det er forskjell i styrke, teknikk og utholdenhet. Her slipper den utålmodige padleren og vente på en makker som trenger mer tid. Begrenset avstand mellom padlerne gjør at det er mulig å snakke sammen uten å heve stemmen. Når samlet energiforbruk skal fordeles på to personer, blir belastningen mindre på den enkelte. En toer (K-2) er generelt både tryggere og mer stabil enn en K-1. Den tar bare halve plassen og koster mye mindre i anskaffelse enn to enkle båter. Testbåten koster faktisk ikke mer enn hva som ofte forlanges for én enkelt K-1.

 

 

Tradisjonelle strikk er erstattet med netting.

 

Kompakte mål

Franske DAG produseres parallelt med RTM (Rotomod). Plastbåtene lages i trelags rotasjonsstøpt polyetylen. Slik sandwich fører til et stivere skrog, samt at vekten holdes på et nivå som er til å leve med. Med sine 34 kilo veier den ni kilo mindre enn den forrige polyetylen-toeren vi testet (Boreal Esperanto). Lengden på DAG er i toersammenheng moderat med sine 530 centimeter. Bredden er på ganske normale 67 centimeter. Med lastekapasitet på 270 kilo, skjønner vi at båten rommer det som trengs for en oval weekend.

 

Kajakkens linjer kan minne om et skip i liten målestokk. Verken dekk eller kjøllinje har nevneverdig spring. Bunnen er så svakt avrundet at den grenser mot flat. Dørken stives opp av to langsgående profiler. Skrogsidene langs baugen er tydelig konkave. Resten av skroget har bratte skrogsider, slik at vannlinjen kan holdes bredest mulig. Overgangen mot bunnen er avrundet. Båtene fra DAG og RTM har et solid slitestykke bakerst i kjølen. Kajakken kan dras over steiner og asfalt uten å ta skade. Når slitestykket en gang blir modent for utskifting, er det bare å kjøpe et nytt for et par hundrelapper. Kanskje en idé for andre produsenter?

 

 

Under plastdeksler, tettes lukene med neoprenehetter.

 

Detaljrik

Biwok er godt utstyrt på dekk. Stevnene er forsynt med solide bærehåndtak. Langs sidene har produsenten montert gode sikkerhetsliner. Alle dekksfester er nedsenket, og samtlige fittings fremstår som solide. Alle skruer er forseglet på undersiden. Foran de to respektive sargene finner vi et solid nett som erstatning for tradisjonelle strikk. Det er neppe en optimal løsning for feste av sjøkart, men til oppbevaring av andre småsaker er det praktisk.

 

Bakdekket har to formstøpte «krybber» som er beregnet for to vanntette containere, eller eventuelt to vanntette pakksekker. Solide reimer sørger for en solid forankring til dekket. Saker som må holdes knusktørt blir enkle å nå, samtidig som de ikke okkuperer verdifull plass under dekk. Denne lille genistreken kjenner vi også igjen fra de tidligere testede Dag Mivok -og Tiwok (se padlesiden.no). De to ovale lukene består av deksler med tette neoprenehetter på undersiden. Dekslene spennes fast med reimer. Vår erfaring fra andre tester er at løsningen gjør en god jobb med å holde lasterommene tørre når hetter og lokk festes korrekt. Rommene foran og bak er store nok til å romme bagasje for noen dagers tur. Kajakken er utstyrt med gode dreneringer rund sargene til både luker og cockpitåpninger. Det digre roret er produsert av armert plast og griper godt i vannet. Sjakler, styrevaire og kroker er laget av syrefast stål.

 

 

Bakdekket har spesialdesignede krybber for to containere eller bager.

 

Om bord i en K-2 er det nesten alltid den bakerste padleren som betjener roret. De selvjusterende pedalene er sentrert rundt en aksling i midten, med styrevirene på toppen. Avstandsregulering skjer via en forlengelsesarm og kan utføres når kajakken er på vannet. Foran finner vi alminnelige fothvilere med samme prinsipp som avstandsreguleringen. Setene er polstret og har fin passform. Ryggstøttene er hengt opp i strikk og har cirka en desimeters avstand til bakre sargkant.

 

Synkronpadling

Av både estetiske og praktiske grunner er det alltid et mål at det padles synkront om bord i en slik farkost. Det estetiske er mer myntet på at det ser mindre amatørmessig ut når årene beveger seg i takt. Av mer praktiske årsaker blir padlerne nødt til å padle i takt om bord i Biwok. Siden sittebrønnene befinner seg forholdsvis nær hverandre, vil årebladene få kontakt om det ikke padles synkront. Fart og energiforbruk blir dessuten optimalisert når bladene treffer vannet samtidig. I konkurransepadling skal det riktignok være en ørliten tidsforskjell mellom årenes isett foran og bak, men dette skal jeg ikke komme nærmere inn på her.

 

 

Kort avstand mellom sitteposisjonene gir god langskips balanse (trim) i båten.

 

Med hensyn til kajakkens trim og balanse er det en fordel at padlerne sitter tett. Vekten blir dermed konsentrert nærmest mulig midten av fartøyet. Lasterommene kan også benytte en større andel av båtens totale lengde. Rent subjektivt kunne jeg, dersom pris og vekt ikke spilte noen rolle, ønsket meg en kajakk som var omtrent en halv meter lengre. Da ville det blitt mulig å montere inn en skillevegg mellom fremre og bakre cockpit. Om jeg hadde «fått det som jeg ville», ville det ikke lenger vært en kompakt båt. Den ville blitt diger og tatt mer plass. Så produsenten av DAG har nok tenkt nøye gjennom fordeler og ulemper da de designet testobjektet.

 

Ustoppelig

Testen ble utført av to padlere på henholdsvis 88 og 100 kilo. I tillegg hadde vi med oss 30 kilo ballast. Kajakken var dermed lastet med cirka 220 kilo. At båten tåler ytterligere femti kilo, forteller litt om kapasiteten til dette skroget. Testen ble utført på både stille vann, i strøm og i farvann med både skarpe bølger og tung sjø. Turhastighet gjennom hele testen varierte fra 3,0 til 5,5 knop. Da har vi tatt hensyn til strømforhold og motvind. Den effektive turfarten ble dermed 4,25 knop. På flatt vann stabiliserte gjennomsnittsfarten seg, med litt mer kraft på årene, på 4,6 knop. Da kajakken var såpass tungt lastet, synes vi at resultatet fremstår som høyst akseptabelt. Toppfarten, i lett medstrøm, havnet på 7,0 knop. Vi vet fra nøytralt hold at Biwok er regnet som en av de raskeste toerne produsert i polyetylen. I et tenkt tilfelle med to padlere på 75 kilo hver, og uten et gram ballast, vil den nok sette seg i respekt.

 

 

Polstrede seter gir god sittekomfort. Sargene har fin drenering.

 

Siden kajakken var såpass tungt lastet, opplevde vi gangen gjennom bølgene som tilnærmet ustoppelig. Uansett bølgenes form og beskaffenhet, toget vi av gårde som selveste Dovre-ekspressen! Vi padlet OVER bølgene, MED dem og ikke minst, rett GJENNOM dem! I tilfeller hvor vi ga på litt ekstra, ble opplevelsen temmelig våt for personen foran. Noen ganger følte vi at minst halve båten var under vann. Skroget lot seg uansett ikke affisere. Flere av bildene viser at vi virkelig satte kajakken på prøve, en prøve den besto med glans! I tilfeller hvor vi tok en pause fra lekingen, og senket farten, gikk båten akkurat så tørt som vi selv ønsket.

 

 

Styrepedalene er selvjusterende og reguleres via en forlenget hendel.

 

Styreresponsen er riktignok ikke spesielt kvikk, men til gjengjeld går skuta nøyaktig der skipperen ønsker. Roret er digert og styrer båten med stoisk ro. Det blir på en måte som å kjøre rally med en lastebil. Ufrivillig kursavvik (giring) er ikke et tema. Selv på surf, hvor den nådde 8,6 knop, blir kursen holdt stødig, og uten nevneverdig krangling med pedaler og rorvinkel. Med mye ballast mot dørken og to velvoksne karer i setene, er både primær -og sekundærstabiliteten høy. Sluttstivheten er også av det absolutt betryggende slaget. Skroget viser en utstrakt vilje til selvoppretting når det kantes bratt.

 

 

Roret er digert og tar godt i vannet. Her skimtes slitestykket bakerst i kjølen.

 

Konklusjon

Tidligere tester har vist at kvaliteten på kajakkene fra DAG og RTM holder et jevnt og høyt nivå. Det aller meste virker solid og gjennomprøvd. Etter vår mening er det i denne «økonomiklassen» kjøperen får aller mest for pengene. Toerkajakken Biwok fra franske DAG er et tvers igjennom ærlig produkt. Den er kompakt og vekten oppleves som betydelig lavere enn hos flere konkurrenter i samme materiale. Slikt merkes godt når den skal av og på biltaket. Da sitteposisjonene er trukket litt mot hverandre, er det fordel å padle i noenlunde takt. Båten er såpass allsidig, trygg og enkel og hanskes med at den etter vår mening bør passe de aller fleste som har lyst å prøve en K-2. Vi synes at prisen er spesielt gunstig. 14.500 kroner er ikke mer enn hva som forlanges for en påkostet K-1 i polyetylen.

 

Tekniske data 

Lengde                       530 cm.

Bredde                       67 cm.

Vekt                           34 kilo

Maks last                    270 kilo

Pris                             Kr.14500,-

Forhandler                  padlebutikken.no ,Drøbak www.padlebutikken.no  

  • Categories: Nyheter, Tester

    Om journalisten