Vi prøver Lifestyle 500

Vi prøver Lifestyle 500

Pris vil alltid være en viktig komponent når folks kjøpetrang skal vekkes. Dagens testutgave er utvilsomt ment å være en sterk utfordrer i prisklassen rundt titusen kroner. Det hersker samtidig liten tvil om at Tahe ønsker å gi volumselgeren Seabird Expedition PE hard konkurranse.


Estlandske Tahe Marine har gjort seg bemerket de siste årene med sine hyppige kajakklanseringer. Siden båtene produseres i et lavkostland, kan prisene holdes på et konkurransedyktig nivå. Lifestyle 500 er fremstilt i trelags polyetylen og kan tilbys til lave 9990,- kroner. Da er åre, vest, spruttrekk og introduksjonskurs inkludert. Grovt regnet koster dermed selve kajakken omtrent det samme som den nevnte Seabirden.

 

Båttype og bruk 

Til tross for sin typiske havkajakkrigg, må testbåten finne seg i å bli vurdert som en rekreasjonskajakk. For å sitere den bergenske forhandleren, God Tur, «-er denne kreasjonen fra estlandske Tahe et bevisst forsøk på å ta opp kampen mot markedslederne i klassen rett under titusen kroner. Videre så fremholdes det at vi snakker om en «billigbåt» og at den primært er beregnet for nybegynnere og andre padlere som skal kose seg under trygge og rolige forhold.» Forklart med våre egne termer er Lifestyle en litt friskt designet godværskajakk, med flere detaljer hentet fra havkajakker og turbåter med godt lastepotensial. Prisen for hele pakken er såpass interessant at vi har valgt å sette kajakken på prøve.

 

 

 

Akterdekket er fornuftig rigget. Bildet viser at akterdelen av undervannsskroget har lovlig mye bæring til å kunne fungere tilfredsstillende i kraftig med -og motsjø.

 

 

Uvant design

Tahes utfordrer skiller seg ut med sin særegne design. Den knallgule testbåten har en linjeføring med et tydelig avvik fra hva vi ellers er vant til. Dekket, fra sittebrønnen og frem, preges av negativ spring. Den svake nedadgående buen ender i en baug som ikke rager altfor mange centimeter over vannet. Forpartens likhet med enkelte treningsracere fra syttitallet er påfallende. Som en hyggelig bieffekt, er luftmotstanden lav. Fartsegenskapene mot vinden er faktisk overraskende bra og avviker mindre enn ventet fra flattvannsmålingene.

 

Dekksriggen har mange elementer fra båter som er beregnet for røffere forhold. Både foran og bak er kajakken utstyrt med helt greie sikkerhetsliner og gode strikk. Her bør det være mulig å få med seg nødvendig sikkerhetsutstyr. Foran sittebrønnen har produsenten festet en praktisk nettingpose. Nettingposen åpnes og lukkes med glidelås slik at alt løsøre sikres mot å havne i sjøen under fart. Dersom fremlinenes bakerste feste hadde blitt trukket nærmere sittebrønnen, ville dette vært en glimrende løsning. Med gjeldene konfigurasjon av liner og strikk, kan ikke innholdet i nettingposen nås av padleren. Med litt triksing kan den dras mye nærmere fremre sarg, men mangelen på gode festepunkter vil føre til en ustabil forankring. Fremdekket er utstyrt med en luke på ti tommer. Avrenningen rundt lokket er god. Bakdekket har fin rigg, med både en sekstomers dagluke og den digre ovale luken vi alle kjenner fra før. Alle lokkene er av en plast/gummiblanding som krever en nokså fast hånd når de skal betjenes. Ingen av dem er sikret med liner. I kuling er de helt tette for oversprøytende sjøer. Vi finner brukbare bærehåndtak både foran og bak.

 

 

 

Den praktiske nettingposen er plassert slik at den ikke kan nås fra cockpit.

 

 

Bra sittebrønn

Sittebrønnens fasiliteter holder en høyere standard enn flere andre kajakker det er naturlig å sammenligne med. Setet har god passform og padleren kan derfor holde seg om bord i noen timer uten å pådra seg den berømte tresmaken. Ved hjelp av et skrujern, kan ryggstøtten forflyttes noen centimeter i forhold til setet. Støtten er av en «fast» utgave som vi tidligere har sett hos både Cobolt og Tiderace. Etter min mening utfører den sin misjon på en tilfredsstillende måte. Pedalene er levert av Smart-Track. Takket være forlengere, kan avstanden reguleres når padleren er underveis. Selve pedalene er todelte. Øvre del brukes til å betjene roret, mens den nedre ivaretar et greit fraspark. Kommunikasjonen mellom ror og pedaler er langt bedre enn hva som forventes i prisklassen.

 

 

Sittebrønnens fasiliteter holder en høyere standard enn flere andre kajakker det er naturlig å sammenligne med.

 

Lifestyle 500 kan leveres med umonterte lårstøtter om ønskelig. Absolutte nybegynnere og personer som trives med maksimal bevegelsesfrihet, kan med fordel vente med å få dem på plass. Padlere som ønsker god kontakt med båten, skal ikke nøle med å få dem fastmontert. Kontakten til båten øker nemlig merkbart. Plassen for føttene under fordekket er tilfredsstillende. Bakre sarg er i utgangspunktet lav nok til at padleren bør kunne legge seg godt bakover ved rulle og andre spesielle øvelser. Dessverre følger ikke ryggstøtten godt nok med til at slikt føles spesielt komfortabelt. Selv synes jeg egentlig ikke at Tahe sin kreasjon er tilstrekkelig leken til at verken rulling eller mer avansert teknisk padling frister.

 

Et mysterium

Primærstabiliteten er god i forhold til kajakkens bredde. På flatt vann er bevegelsesmønsteret sideveis tett opp mot hva jeg vil kalle en ordentlig gyllen middelvei. Sekundærstabiliteten er overraskende høy og er uten tvil kajakkens trumfkort. Ved å studere båtens oppteipede spantriss, fremkommer det linjer som for mitt eget vedkommende hittil har vært ukjente. Båtens to midterste meter er preget av en ytterst svak v-bunn med hard chines (knekkspant) mellom bunn og skrogsider. Så langt er alt i den skjønneste orden. Underdelen av fremre og bakre lasterom er derimot et kapittel for seg.

 

 

 

Linjene sladrer om en kajakk som trives best når det er stille på sjøen.

 

 

Undertegnede konkluderer uten blygsel med at her har begge endene fått altfor mye bæring. Sett fra visse vinkler, har faktisk bunnen antydning til negativ spring. Det er mulig at prioriteringene har slått gunstig ut for sekundærstabiliteten, for den er absolutt av sorten som er lett å like. Jeg nekter derimot å tro at en slik uvant form taler hydrodynamikkens sak. Selv om kajakken har et område med knekkspant, er carvingresponsen ved kanting heller sedat. Her må nok begge stevnenes utforming ta det mye av skylden. Når båten heller ikke har antydning til rocker(spring) i kjøllinjen, er nok det lekne «carving-toget» gått for lenge siden…

 

Fortjener ros

For hyttepadlere, godværspadlere og dem som er fri for store padleambisjoner, er testeksemplaret et trivelig bekjentskap. Prisen på rundt titusen kroner, inklusive utstyr og kurs, er også av den hyggelige sorten. Takket være den flotte sekundærstabilteten, er egenskapene i (svært) beskyttet farvann trygge. Selv om kantingsresponsen er under pari, er rorvirkningen absolutt tilfredsstillende. Kajakken går nøyaktig der padleren ønsker.

 

 

 

Bærehåndtakene er av standard kvalitet.

 

 

Retningsstabiliteten er også av en art vi bifaller. Slikt er ren «manna» for en fersk padler. På stille dager vil disse egenskapene føre til at de nyeste i faget fort vil få en følelse av både mestring og kontroll. Skroget har i tillegg uventet gode surfeegenskaper på lange og slakke bølger. Her seiler båten bedagelig avgårde til stor begeistring for den ombordværende. Når padleren samtidig sitter godt, burde vel alt være fryd og gammen? Jo da, dersom pent vær går igjen som en rød tråd, ser jeg ingen grunn til avskrive testobjektet. Båten er beregnet for slike forhold, og da skal den sannelig få skryt som fortjent.

 

Og ris….    

Om bord i dette eksemplaret skal mindre erfarne padlere etter min mening være ekstra varsom med å utfordre bølger av en viss størrelse. I utgangspunktet bør selvsagt denne gruppen være sammen med andre når nye situasjoner skal utfordres. Ombord i denne kajakken bør man i alle fall være noe påpasselig. På en av testturene ble Lifestyle utfordret i kraftig vind og tung sjø sør for Lerøy i Hordaland. Siden dette er en godværsbåt, vil nok noen av leserne føle at undertegnede har testet kajakken på feil grunnlag. Vel, trolig er det bedre at en forholdsvis erfaren tester, med det meste av sikkerhetsutstyr, utfordrer kajakken i uegnet farvann, enn at en optimistisk nybegynner gjør ytterst dårlige erfaringer under samme forhold.

 

 

 

Roret heves og senkes med en line på babord side.

 

 

Den virkelige overraskelsen oppstår dersom det padles direkte mot større bølger. Da oppfører slett ikke denne kajakken seg tilfredsstillende. Stor bæring i for -og akterskipet gjør at midten av båten løftes merkbart ut av vannet når man befinner seg mellom to bølgetopper. I en slik situasjon er det på ingen måte av det gode at samtlige stabilitetsparametre reduseres merkbart. Jo tettere det er mellom bølgetoppene, til mer fremtredende er fenomenet. Noen ganger virket det nesten som området under sittebrønnen hang i løse luften.

 

Slik oppførsel er diametralt forskjellig fra hva en god havkajakk med kraftig spring i kjøllinjen kan skilte med. Da kan det ofte føles som at stabiliteten øker når skroget ligger mellom bølgetoppene. Hele skroget trykkes ned i vannet, slik at trygghetsfølelsen beholdes. Selv mindre velrenommerte kajakker bør kunne vise til bedre takter enn hva testbåten gjør under slike forhold. Når Lifestyle får stor sjø og kraftig vind inn rett bakfra, graver baugen seg ned, eller snarere INN, i bølgene. Dermed kan man se langt etter de virkelig store surfeopplevelsene. Nok en gang minner jeg om at testbåten ikke er beregnet for slikt vær. Men, forholdene ble nå engang utfordret, rettferdig mot båten eller ikke!

 

 

 

Pedalene fra Smart Track er glimrende i både form og funksjon.

 

 

Et par gode råd

Da kajakken i utgangspunktet har en oppsiktsvekkende høy sekundærstabilitet, anbefaler jeg at det padles på skrått mot større bølger, og ikke rett imot dem. Her gjelder det å utnytte båtens gode sider og å unngå de mer tvilsomme. Selv med sjøer inn rett fra siden, beholder kajakken mye av sin trygge stabilitetsfølelse. Det gode roret sørger for at retningsstabiliteten hele tiden er tilfredsstillende med sjøer inn fra siden. Ved padling i kraftig medsjø bør ikke farten overstige bølgehastigheten. Da unngår man at baugen graver seg ned. Skrogdesignet på Tahe Lifestyle gjør at gjennomsnittsfarten befinner seg så vidt under pari. Den stabiliserte seg på 4,3 knop. Toppfarten opphørte ved forholdsvis gode 6,5 knop.

 

Konklusjon

Det litt aggressive designet på Lifestyle 500 kan lure noen til å tro at dette er en skikkelig tøffing. Etter vår mening er båten egentlig en godt kamuflert rekreasjonskajakk. Dersom forhandlerens råd knyttet til bruksområde følges, er båten et greit bekjentskap. Tahe kan skilte med flott sekundærstabilitet og komfort. Generelt synes jeg at man får mye for pengene i denne prisklassen. Testbåten er absolutt ikke noe unntak. Hovedkonkurrenten, Seabird Expedition PE, har et raskere skrog og langt bedre sjøegenskaper. Før pengene legges på disken, må kunden som ønsker å handle i denne prisklassen gjøre seg opp en mening om hva som betyr mest. -Glimrende  egenskaper på stille dager, eller sjøegenskaper i dårlig vær som er til å leve med…

 

Tekniske data

 

Lengde                      500cm.

Bredde                      59cm.

Cockpit                     88 x 46cm.

Vekt                          29 kilo

Lasteevne                  135 kilo

Pris                            kr.9990,- inkl, vest, trekk, åre og intro.kurs.

Produsent                  Tahe Marine

Utlånt av                    God Tur, i Bergen. www.god-tur.no

  • Categories: Nyheter, Tester
    Tags: Kajakk, Tester

    Om journalisten