4744 Views

På tur i Hardangerfjorden og Sunnhordland

Hardangerfjorden og Sunnhordland innbyr til spennende og tildels utfordrende padling med vakker natur som flott ramme.

Januar 25, 2011
Skrevet av:

Gjesteforfatter

Som to godt voksne menn (60+) som har padlet noen år, så er vi blitt inspirert av reportasjer i Padling til en litt lengre tur enn våre vanlige dagsturer. Med nærhet til den flotte naturen og skjærgården i Hardangerfjorden og Sunnhordland valgte vi å bruke inntil to uker på å padle fra Ølen og på kryss og tvers opp til Maurangerfjorden med endemål Sundal, og med retur på vestsiden langs Tysnes, Stord og over fjorden og inn Ålfjorden til Sundfør.

Vi så frem til å bruke våre forholdsvis nyinnkjøpte Seabird kajakker, og bli bedre kjent med dem. Vi baserte oss på å ligge i telt og ordne oss selv med mat. Havregrøt til frokost satt godt i magen og posetørrmat gikk an noen dager med noe variasjon.

Turen ble utsatt en dag på grunn av sterk vind (20 ms), men det var likevel en frisk kuling da vi dro. Første dagen gikk turen ut Ølenfjorden og mot Romsaøyane. Da hadde vi vinden rett imot, og dette gikk forholdsvis greit. Men da vi satte kursen mot Skånevik fikk vi den sterke vinden på siden og hadde et par timer ”angstpadling” før vi fant plass til teltet i nærheten av Skånevik sentrum.

Store installasjoner I Herøysundet. Valen på høyre side.

Dag to startet med nydelig vær, og vi padlet uten problemer opp Herøysundet mot Husnes. I ettertid har vi fått vite at solgangsbrisen fra nordvest, kombinert med spesielle strømmer utenfor Husnes (mot Hardangerfjorden), lager store, uforutsigbare bølger. Dermed ble det nok en dag med ”angstpadling” i et par timer på slutten av dagen. Uansett, solgangsbrisen i Hardangerfjorden kommer raskt og nådeløst når det padles på østsiden. Det ble for oss en tøff men lærerik start. Vi padlet i tørrdrakt på grunn av det kalde smeltevannet i fjorden (kaldt i sjøen og varmt på land).

Med sikkerheten i høysetet hadde vi også med oss en nyinnkjøpt personlig nødpeilesender, på størrelse med en mobiltelefon som virker både i fjellet og på sjøen. Dette er en artig liten sak som anbefales for de som ofte går alene eller padler alene. På den lengste turen fra Uskedal, forbi Rosendal, rundt Ænes og inn Maurangerfjorden til Sundal, var vi så fornøyd at vi la oss til i en Campinghytte for natten. Vestsiden av Hardangerfjorden er annerledes enn østsiden da det bor mindre folk der. Men skjærgården er flott å padle i og det er mange fine steder å slå opp teltet på.

Vakker natur i Bondhusdalen.

Sunnhordland og Hardangerfjorden har natur som på fine dager kan ta pusten fra deg. Spesielt er det kanskje å padle på innsiden av Sniltveitsøya mot Rosendal, der man kan se flotte fjell, blant annet Melderskrin, som anbefales å gå opp på (1426 m). Utsikten derfra er et flott minne. Det anbefales også, dersom Sundal er et av stoppestedene, å ta turen opp Bondhusdalen og langs Bondhuselva og se Bondhusbreen, en flott tur i vakkert landskap. Denne breen er blitt stadig mindre de siste årene, og om ikke mange år er den borte, spår de lokale. Bondhusdalen er også utgangspunkt for de som vil gå opp på Folgefonna til Fonnabu (Turistforeningen), og velge å gå tilbake neste dag eller få en guidet tur over breen til Odda med buss tilbake til Sundal.

Det var veldig spesielt å oppdage at det er så utrolig mange oppdrettsanlegg over alt i alle fjorder. Flere av de lokale fastboende var klare på at smolten som skulle ut fra elvene og ut i havet, ikke hadde mye mulighet til å unngå lakseparasitten (Gyrodactylus salaris) på veien. I for eksempel Bondhuselva er sjøørreten fredet og det er lite laks å få.

Området i Hardangerfjorden anbefales å padle i og det er mange steder å utforske av mindre fjorder og interessante steder, blant annet Varaldsøy i utløpet av Maurangerfjorden. Der kan man finne interessant historie og kultur. Ta gjerne en ekstra dag i Rosendal og få med deg en konsert i baroniet der kjente kunstnere har flere flotte konserter i juni/juli. På de fleste stedene langs østsiden av Hardangerfjorden er det campingplasser som ligger helt ut til sjøen dersom man ønskes litt ”luksus” med dusj etc. Vær imidlertid observant på at de i fjordene kan oppstå ”fallvinder” som kan slå til uten forvarsel og gjøre det skikkelig utrivelig å være i kajakk. Turen kan også varieres med for eksempel å padle inn i Bjørnefjorden gjennom Lukksundet og deretter inn i en fantastisk skjærgård på vestsiden av Stord.

Følg oss på sosiale medier

ABONNER PÅ NYHETSBREVET

For å se hvordan vi bruker din informasjon, ta en titt på vår Privacy policy